
Mezi nejvýkonnější a nejpřesnější typy sorterů patří cross-belt, sliding shoe nebo tilt-tray, které se často využívají v třídicích centrech balíkových přepravců. V distribučních skladech online prodejců jsou stále populárnější maticové taškové sortery.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 214 (listopad–prosinec 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
S rostoucími požadavky na rychlost a nízkou chybovost se sortery staly nepostradatelnou technologií v logistických řetězcích, konkrétně v distribučních centrech. Zajišťují zde roztřídění zboží podle příjemců, případně podle druhu zboží či velikosti jednotky. „Nejčastěji se s nimi setkáme u poskytovatelů expresních a balíkových služeb a u e-commerce provozů, což je dáno právě tlakem na rychlost odbavení,“ říká Petr Jirsák, zástupce vedoucího katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze a pokračuje ve shrnutí základních faktů: sortery se v závislosti na typu konstrukce skládají ze zařízení, které identifikuje rozměry, hmotnost, tvar a data z etikety na balíku nebo na manipulační jednotce, dále pak z dopravníku, diverteru („odkloňovače“) zajišťujícího vlastní třídění podle datových instrukcí a ze smyček pro zpětný návrat manipulační jednotky. Součástí všech těchto komponent jsou také senzory. Sortery zahrnují také odbočky pro ruční třídění pro případ, že systém není schopen zásilku správně roztřídit (nestandardní rozměry, absentující identifikace, chyba při čtení atd.).
Jak dále Petr Jirsák upozorňuje, třídiče lze kategorizovat např. podle velikosti jednotky, která má procesem probíhat (na paletové, balíkové a kusové), či podle využívané technologie (jež jde ruku v ruce s velikostí jednotky a druhem zboží). Různorodé požadavky uživatelů mívají kromě rychlosti ještě jeden společný jmenovatel, a sice rychlost.
V kategorii horizontálních sorterů, s nimiž se lze v praxi setkávat nejčastěji, existuje celá řada typů, mezi nimiž zákazníci volí podle požadavků, které ve svém provozu na třídicí technologii mají. Než se dostaneme k inovacím právě v tomto segmentu, dejme slovo Rolandu Krybusovi, hlavnímu konzultantovi ve společnosti Miebach Consulting. Podle něj se stále populárnějšími stávají maticové sortery, které mohou mít podobu kapsových či taškových (pouch) sorterů. „Mají tisíce kapes, které se pohybují, ukládají a sekvenují položky napříč několika úrovněmi skladování v rámci skladu. Nejenže vynikají v třídění, ale mohou také současně ukládat několik tisíc kusů,“ popisuje Roland Krybus.
Maticové třídiče se často používají v online distribučních centrech, zejména v módním průmyslu. A to jak pro picking objednávek, tak při zpětné logistice. „Vysoce poptávané produkty vrácené zákazníky mohou být dočasně uloženy v kapsách na několik hodin nebo dní. Tyto položky pak lze odesílat v další vlně zákaznických objednávek, což činí proces vrácení efektivnějším,“ říká Roland Krybus. Taškový sorter nasadila ve svém logistickém e-commerce centru v Chebu společnost Tchibo (psali jsme o něm SL 213/2024). Jak zde funguje vychystávání, měly Systémy Logistiky možnost vidět na podzim: jakmile se dostaví objednávka, k operátorům na tzv. push2bag stanicích přijíždějí ze shuttlu boxy se zbožím. Pracovníci pak podle požadavků systému vkládají zboží do kapes (tašek) třídiče. Na jednu tašku připadá jeden artikl. V šesti stupních sortace se pak jednotlivé tašky v tzv. dynamických bufferech postupně řadí za sebe ve správném pořadí tak, aby na balicí stanoviště přijely ve správné sekvenci a operátoři mohli jednotlivé objednávky jednoduše zkompletovat. Na typickou objednávku připadají průměrně čtyři artikly. Technologii shuttlu a taškového sorteru dodala společnost Dematic, nový systém pro řízení skladu pak Körber. Celý modernizační projekt, který zastřešila Fortna, umožnil Tchibu skloubit na jednom místě B2B zpětnou logistiku, B2C reverzní logistiku a B2C dopřednou logistiku.
Tilt-traye a cross-belty jsou nejvýkonnější
V rámci nejrozšířenější kategorie horizontálních sorterů existuje celá řada typů a technologií. Jak připomíná Roland Krybus, jsou navrženy typicky pro jednotky o hmotnosti až 50 kg. Petr Jirsák vnímá v této kategorii aktuální technologická vylepšení především v rámci tzv. tilt-tray technologií, a připomíná také nasazení AMR vozíků místo dopravníků, v tuzemsku v rámci provozů skupiny Packeta.
Kromě tilt-trayů patří mezi nejvýkonnější třídiče cross-beltové sortery. Mezi jejich uživatele patří např. společnost PPL, která loni představila své dosud největší centrální překladiště u dálnice D11 nedaleko Hradce Králové. Systém postavený na dvou pásech od Vanderlande zde dohromady odbaví 20.000 balíků za hodinu. Každá zásilka hned při vykládce získá jedinečné číslo, které s sebou „nese“ po celou dobu. Během své cesty projede třídicí vozík se zásilkou skenery, které mj. zásilku zváží. Všechny údaje se párují v systému, díky kterému třídicí vozík ví, na který skluz má zásilku poslat.
Jak aktuálně sdělili experti PPL, za poslední rok zde prováděli dílčí úpravy zaměřené zejména na optimalizaci výkonu s cílem podpořit rostoucí objemy zpracovávaných zásilek. Uskutečnili také dílčí hardwarové korekce, především za účelem zvýšení bezpečnosti, zefektivnění práce zaměstnanců a ochrany technologie: přidali třeba ochranu skenerů, která pomáhá bránit jejich poškození. Vytvořili také lokální sklad náhradních dílů, aby minimalizovali rizika jakékoliv odstávky.
Sortery jsou navázané na další technologie
Hned několik realizací třídicích systémů různých typů má za sebou společnost TMT Chrudim. V projektech uskutečněných v poslední době jsou třídičky typicky spojené s řadou dalších automatizačních technologií. Například nasadila balicí a třídicí linku ve společnosti Malfini. Je určena k distribuci prázdných lepenkových obalů k jednotlivým vychystávacím portům Autostore. Po manuálním uložení zboží do krabic je dopravované do sekce balení, kde jsou boxy se zbožím automaticky uzavřené. Následně jsou obaly automaticky opatřeny expediční etiketou a tříděny na jednotlivé expediční lokace: krabice jsou pomocí přesuvny přesměrovány na skluz (gravitační dopravník), které jsou dedikovány podle jednotlivých dopravců, resp. destinací.
Další realizace připomíná Olga Korečková, sales support a marketing specialist v TMT Chrudim: jde např. o jednostranný třídič v Tescomě se sortovacími kladičkovými stoly, oboustranný pásový modulární sorter v Alze, kladičkový sorter ve skladu knih Euromedia Group či řemenové překladače pro DHL.
Procesy lze předem simulovat
Co je nutné si ujasnit před implementací třídicí technologie? „Klíčovým krokem je stanovení požadované průchodnosti celého systému. Pokud zákazník nemá jasnou představu, doporučujeme nejprve provést simulaci celého procesu. Ta umožní identifikovat technologie a procesy, které mají největší potenciál pro optimalizaci. Na základě výsledků simulace lze následně navrhnout a přizpůsobit potřebnou technologii, včetně určení požadovaného počtu operátorů,“ odpovídá Mikuláš Joukl, director division logistics ve společnosti aeqoom. Pokud dosud uživatel nenasadil žádnou automatizační technologii a plánuje zavádět dopravníky, sortery, automatizované sklady či podobné systémy, doporučuje spolupráci s partnerem, který dokáže navrhnout a implementovat komplexní řešení.
„Plánujeme další rozšíření“
Když operátor vychystá zboží do krabice a pošle na dopravník, čidla linky pošlou krabice na konkrétní skluzy. Nyní máme expedičních skluzů šest, jsou rozdělené podle konkrétních dopravců. V sezoně ovšem pociťujeme kapacitní vytíženost těchto skluzů a plánujeme další rozšíření technologie.
Radim Svoboda, senior project manager, Malfini
„Základní typy horizontálních sorterů“
Arm sorter: „ramenný” sorter poskytuje flexibilitu a efektivitu při manipulaci a oddělování široké škály baleného zboží a materiálů.
Push sorter: používá speciální „flippery“ k vytlačení položek z pásového dopravníku kolmo na směr pohybu pásu.
MDR (motorized drive rollers) diverter sorter: používá vysouvací kola nebo přenosové pásy zabudované v motorově poháněném válečkovém dopravníku k přesměrování položek na dolní dopravník.
Pop-up sorter: zabudovaná kola zvedají a přenášejí položky na dopravníky.
Sliding shoe sorter: skládá se z odkláněcích prvků připomínajících boty (proto také označení botičkový) připevněné k povrchu dopravníku.
Tilt-tray sorter: jde o třídič s „tácy“ namontovanými na vozících na kontinuálním smyčkovém dopravníku, přičemž systém po dosažení třídicího cíle tyto „podnosy“ naklápí tak, aby položky přenesl do skluzu.
Cross-belt sorter: je tvořen z řady malých, nezávisle ovládaných pásových dopravníků namontovaných příčně podél hlavní dráhy.
Grid sorter: skládá se z propojené oblasti konvertorů, připomínajících šachovnici. Každý dopravníkový modul může zpracovávat individuální data a činit nezávislá rozhodnutí.
Roland Krybus, hlavní konzultant, Miebach Consulting
Článek připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku kapsový sorter od Dematicu, který nasadila společnost Tchibo ve svém logistickém centru v Chebu. Foto: Filip Hubička