
O parametrech, které hrají rozhodující roli při výběru čelních vozíků, píšeme v aktuálním tištěném vydání 214/2024 Systémů Logistiky a v tomto seriálu na našem webu. V jeho třetí části se věnujeme technickým parametrům vozíků a charakteru provozního prostředí. (V úvodním dílu jsme se zaměřili na typ pohonu, minule jsme se věnovali oblastem ergonomie a bezpečnosti.)
Technické parametry, jako jsou nosnost, výška stožáru a volný zdvih, hrají podle Radka Nováka jr., supply chain controllera ve společnosti Nestlé (v době oslovení do článku pracoval jako logistic equipment manager ve společnosti Hopi Holding) podstanou roli pro zjištění, zda daný vozík bude schopen manipulovat s požadovanými náklady nejen ve skladu, ale že se vejde i do prostor, jako jsou návěsy kamionů, aniž by došlo k poškození zařízení. Výběr mezi strojem se třemi nebo čtyřmi koly by měl podle něj záviset na charakteru provozu: „Vozíky se čtyřmi koly jsou stabilnější a vhodnější pro pohyb v terénu, zatímco vozíky se třemi koly mohou být obratnější v úzkých prostorách a na rovině,“ říká Radek Novák jr.
Například ve společnosti Gebrüder Weiss využívají především elektrické vysokozdvižné vozíky s triplexovým stožárem, které jsou díky své schopnosti dosáhnout větších výšek a nízkému volnému zdvihu ideální pro sklady s regály a nízkými stropy. „V praxi nám zároveň pomáhají s nakládkou a vykládkou kamionů a kontejnerů, kde je volný zdvih a minimální výška stožáru podmínkou pro použití. K dalším často využívaným funkcím patří pozicionér vidlic a boční posuv, jež umožňují posun nákladu do stran bez nutnosti pohybu celého vozíku, a zvyšují tak přesnost a rychlost manipulace,“ popisuje Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR. Volba mezi tříkolovým a čtyřkolovým modelem závisí podle něj na specifických potřebách provozu: „Tříkolové vozíky nabízejí lepší manévrovatelnost v úzkých prostorech, zatímco čtyřkolové vozíky poskytují vyšší stabilitu a všestrannost.“
Co zvážit podle společnosti Linde MH
Martin Řehák, produktový manažer Linde Material Handling Česká republika, shrnuje: „Nosnost a maximální výška zdvihu jsou základními parametry, které určují, jak těžké břemeno může vozík manipulovat a do jaké výšky ho lze zvednout.“ Při výběru je třeba podle zohlednit:
- Hmotnost břemen: Maximální hmotnost nákladu, se kterým bude vozík pravidelně pracovat
- Výška regálů: Výška, do které je potřeba zboží skladovat
- Těžiště nákladu: Správná rovnováha je klíčová pro bezpečnost manipulace
Například, pokud sklad obsahuje regály o výšce šest metrů, je nutné zvolit vozík s odpovídající výškou zdvihu.
Vozíky se musí snadno pohybovat v provozním prostředí. Proto je podle Martina Řeháka důležité zvážit:
- Šířku uliček: Pokud jsou uličky mezi regály úzké, je nutné zvolit kompaktní vozík s malým poloměrem otáčení. „Zde máme k dispozici kombi nápravu, která propůjčuje čtyřkolovému stroji obratnost tříkolky,“ říká manažer.
- Manipulační prostor: Vozík by měl mít dostatek prostoru pro manévrování, zejména v omezených nebo stísněných prostorech. Dále je třeba myslet na výměnu baterií, dotankování paliva a denní údržbu.
„Obratnost vozíku ovlivňuje také konstrukce jednotlivých strojů, požadavky na velikost a kombinaci nosností a zdvihů,“ dodává Martin Řehák.
Jungheinrich: Tři nebo čtyři kola?
Již zmínenou problematiku rozhodování mezi tříkolovými či čtyřkolovými stroji shrnují odborníci společnosti Jungheinrich ČR. Pokud se elektrický vysokozdvižný vozík používá hlavně ve stísněných prostorech nebo pro nakládání a vykládání nákladních vozidel a kontejnerů na rovném podkladu, pak doporučují tříkolový vysokozdvižný vozík. Kola lze otáčet v úhlu 90°, což umožňuje otáčení vozíků na místě. To znamená, že 3kolové elektrické vysokozdvižné vozíky Jungheinrich zvládnou zatížení až 2000 kg a výšku zdvihu až 6,5 m i v těch nejstísněnějších prostorech.
Pokud ale chce zákazník své elektrické vysokozdvižné vozíky používat pro práci v paletovém skladu, na nerovném terénu nebo pro větší náklady, jsou podle doporučení Jungheinrichu ideální 4kolové elektrické vysokozdvižné vozíky. I když mají větší poloměr otáčení, jsou mnohem stabilnější v zatáčkách a přepravují břemena o hmotnosti až 5000 kg až do výšky 7,5 metru.
Toyota MH: Co definuje zákazník
Josef Hladík, produktový manažer ve společnosti Toyota Material Handling Česká republika, upozorňuje, že druh, typ a rozměry manipulovaného materiálu coby základní informaci pro typ stroje a jeho nosnost jasně definovat zákazník. Rovněž zákazník musí jasně definovat požadovanou výšku zdvihu coby základní informaci potřebnou pro správný výběr typu stožáru stroje. „Jedině on má možnost jasně určit, kam a jak vysoko se bude manipulovat,“ vysvětluje Josef Hladík. A do třetice zákazník musí podle Josefa Hladíka jasně definovat prostředí, ve kterém se stroj bude pohybovat a kde bude převážně manipulovat – zejména pak typ a druh podloží/podlahy, průjezdné limitní výšky (s ohledem na vrata, vzduchotechniku, požární zabezpečení apod.), šířku uliček, dále pak okolní prostředí převážné manipulace včetně konkrétní definice potenciálních rizik výbuchu včetně vymezení jednotlivých zón s přítomností výbušných zdrojů.
„Dodavatel může nabídnout zákazníkovi pomoc spočívající v definici nosností, výšek zdvihu a podobně,“ pokračuje Josef Hladík. Dodavatel pak na základě obdrženého zadání provede optimální návrh stroje v souladu se zadáním, a to včetně kalkulací všech nabízených prvků a služeb (poprodejní služby, pojištění apod.). „A konečně dodavatel musí zákazníkovi vysvětlit obsah nabídky, případně navrhnout některé optimalizace v návaznosti na zjištěné provozní podmínky zákazníka a k těmto uvést důvod jejich návrhu – jedná se zejména o snížení vstupních investic zákazníka, zajištění efektivnější manipulace s důrazem na bezpečnost, ergonomii a životní prostředí – může se například jednat o změny typu stroje, typu pohonu, přípdně bezpečnostních prvků,“ popisuje Josef Hladík. Důvody takových případných změn podle vždy musí být z oblastí bezpečnosti, ergonomie (věnovali jsme se jim v minulém dílu našeho seriálu), efektivity a investic (rozebereme v příštím, závěrečném dílu).
Stožáry pohledem společnosti Still
Ivo Kocum, produktový manažer společnosti Still ČR, v tištěném vydání časopisu SL 214/2024 upozorňuje, že čelní vozíky mají různou jmenovitou nosnost, obvykle v rozsahu 1–16 t, i různou výšku zdvihu, která může dosahovat 7 m. Skutečná, tedy tzv. zbytková nosnost je ale nižší. Snižuje se pochopitelně s výškou zdvihu a posunem těžiště břemene směrem od čela vidlic. „Jmenovitá nosnost zpravidla platí pro jednoduchý zdvihový stožár, pokud bude na stroji namontován stožár dvojitý nebo trojitý, nelze počítat s tím, že vozík bezpečně zdvihne břemeno odpovídající jmenovité nosnosti v celé délce zdvihu,“ konstatuje Ivo Kocum. Dodavatel musí při poptávkovém řízení vzít v úvahu všechny aktuální i plánované druhy manipulace a zákazníkovi navrhnout vozíky, které všechno zvládnou. Řidiči se pak v praxi musí řídit tzv. zátěžovými diagramy na štítku v kabině, které udávají vztah mezi hmotností nákladu, polohou těžiště a výškou zdvihu.
V rozhovoru pro náš web Ivo Kocum popsal základní výhodu jednoduchého teleskopického stožáru, kterou ideální průhled skrze z něj ze sedačky řidiče. Nemá funkci volného zdvihu, tedy ve skladech s nižším stropem již mohou mít problém obsluhovat horní police v regálech. Zde nastupují vozíky s duplexními, případně triplexními stožáry se zabudovanou středovou pístnicí. Jako mírnou nevýhodu dříve někteří uživatelé mohli vnímat omezenější průzor mezi stojinami stožáru, ovšem i v této oblasti podle Ivo Kocuma došlo k velkému pokroku.
S využitím podkladů dodavatelů manipulační techniky a jejích uživatelů připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku vozík Still RCE 16 se stožárem typu triplex s výškou zdvihu 4850 mm. Foto: Still
Úvodní text k této sérii čtěte v tištěném vydání časopisu Systémy Logistiky 214/2024 na stranách 60-61, PDF vydání je ke stažení ZDE.
Kromě výše zmíněných manažerů nám další informace k tématu Jak vybrat čelní vozíky dodali také Michal Větrovec, produktový manažer společnosti Jungheinrich (ČR), Miloš Červený, vedoucí obchodního týmu v Gekkon International + specialista Heli Power System a Kristýna Pomsárová, ředitelka logistiky a expedice Angry Beards. Závěrečný díl seriálu zveřejníme 13. ledna.