Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o 5 % oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál s vrcholy v obdobích Black Friday a Vánoc. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Pravidelné shrnutí vývoje české e-commerce přinesl projekt eCommerce Insider od expertů ze srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Rok 2024 byl charakterizován vyváženým růstem napříč všemi kvartály, uvádí aktuální tisková zpráva Heureky a sdružení APEK. Zatímco první a třetí čtvrtletí vykázala zajímavé růsty (v prvním kvartálu o 4 %, ve třetím o 5 %), druhý kvartál znamenal udržení růstu na úrovni 3 %. Poslední čtvrtletí s 6% meziročním růstem potvrdilo, že tradičně bývá nejsilnější. „Tato čísla ukazují, že i když zákazníci opět začínají nakupovat, jsou ve výdajích i nadále opatrní. Jen pro srovnání, v roce 2023 byl obrat české e-commerce šest procent pod předcházejícím rokem,“ píše se v tiskovém sdělení.
Potvrdila se tak očekávání expertů ze závěru loňského roku, která byla potvrzována dílčími odhady a komentáři například jednotlivých přepravních a balíkových společností, ale i některých e-shopů. Z prvně jmenované skupiny jsme před dvěma dny v naší zprávě ZDE na portálu časopisu Systémy Logistiky citovali sdělení společností PPL, GLS, Česká pošta (resp. Balíkovna) a DPD.
„Jsem rád, že po dvou letech propadu je tady konečně nárůst, byť vypadá malý. Když se ovšem podíváme na srovnání s meziročním růstem 2023 vs. 2022 (-6 %), jde o změnu o 11 procentních bodů, což vlastně není vůbec špatné. Jsem zvědavý, jak dopadne celý maloobchod, zejména ten nepotravinový, abychom viděli, jaká je dynamika mezi online a offline prodeji (pokud jsme ještě schopni je rozlišit),“ komentuje aktuální data na svém Linkedin profilu Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys, která se zabývá tvorbou a rozvojem e-shopů.
Lidé šli za nižšími cenami
Průměrná hodnota objednávky se čtvrtém čtvrtletí mírně snížila na 1333 Kč, což naznačuje, že lidé na internetu nakupovali nejen dárky, ale i zboží denní potřeby za nižší ceny. Spokojenost s online shopy naopak vzrostla na 96,3 %. „Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,“ říká David Chmelař, generální ředitel Heureka Group a dodává: „Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním online nákupů kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad patřili letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec.“
Počet e-shopů se mírně snížil
Většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace a počet e-shopů se mírně snížil. Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet. I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 49.900 na 49.700. České internetové obchody se musely, podobně jako ostatní evropské, vyrovnávat s razantním nástupem zahraničních marketplaces především z Asie. Podle některých odhadů si zahraniční konkurence z českého trhu „odnesla“ tržby v řádech nižších desítek miliard korun. Výše zmiňovaný Matěj Kapošváry na Linkedin profilu napsal, že její nástup by měl sice letos zpomalovat, ale přesto bude řadu českých subjektů bolet.
„V podstatě od prvních měsíců jsme vloni sledovali, že se e-commerce po dvou letech turbulencí vrací k růstu. Ten přitom očekáváme také v roce 2025, a to na podobné úrovni,“ komentuje situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK a dodává: „Při zpětném pohledu vidíme, že po extrémně úspěšných letech souvisejících s pandemií covidu došlo následně k jistému narovnání do normálu. Při běžném vývoji bychom velmi pravděpodobně byli na obdobných hodnotách obratů, jaké jsme nyní zaznamenali.“
Vývoj jednotlivých kategorií
Během roku 2024 se na českém online trhu nejvýraznějšího růstu dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Největšími skokany roku se staly:
- Solární příslušenství: S nárůstem o 835 % tato kategorie odráží rostoucí zájem o ekologická řešení a alternativní zdroje energie.
- Cyklistické kraťasy: Zvýšení o 694 % ukazuje, že outdoorové aktivity a zdravý životní styl jsou nadále populární.
- Solární sestavy: Nárůst o 604 % naznačuje trend výběru komplexních řešení pro solární energetiku.
- Dětský zahradní nábytek: Zvýšení o 562 % potvrzuje, že rodiče investují do zábavy a pohodlí svých dětí na zahradě.
- Kávoviny a náhražky kávy: Růst o 474 % reflektuje rostoucí zájem o alternativy k tradiční kávě.
Naopak propad zaznamenaly kategorie, které byly v minulých letech na vrcholu, jako například:
- Příslušenství pro výrobníky sodovky: Pokles o 86 % ukazuje na nasycený trh a snižující se zájem o domácí přípravu perlivých nápojů.
- Svatební šaty: Propad o 79 % naznačuje méně okázalé svatby nebo pokles online poptávky v této kategorii.
- Dětské bundy: S poklesem o 75 % lze předpokládat menší sezónnost a konkurenci tradičního retailu.
- Operační systémy: Pokles o 73 % ukazuje, že tato kategorie dosáhla nasycení a kupující často volí dlouhodobě využitelné licence.
Tyto poklesy naznačují nasycení trhu a změny v prioritách zákazníků, kteří se orientují na aktuální trendy a praktické výrobky.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: PPL
Data: Heureka.cz, APEK