Jak český, tak celkově rovněž evropský trh elektronického obchodování zřejmě po několika letech stagnace zaznamená za rok 2024 období růstu. Koncem minulého roku to odhadovali experti organizací Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) a skupiny Ecommerce Europe. Na domácím trhu prozatím optimistická očekávání potvrzují aktuální dílčí údaje a komentáře jednotlivých přepravních a balíkových společností.
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A právě obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než 5 %. Celkem se vánoční obraty můžou blížit až k 70 miliardám korun. Ukázala to data, které měla vbe druhé polovině prosince k dispozici Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Listopadová čísla za český trh potvrdila, že vánoční sezona se rozjela naplno v období kolem Black Friday. Zatímco v předchozích měsících se hodnota nákupů za výrobky v on-line prostoru pohybovala okolo 4,5 tisíc korun na zákazníka, v listopadu to bylo přes 6 tisíc korun.
Týden od 9. prosince naplnil předpoklady expertů APEK a blížil se dosaženými hodnotami období okolo Black Friday. Podle odhadů APEK padla hranice 7 miliard korun za zboží. Vše tedy nasvědčuje tomu, že česká e-commerce opravdu za loňské období zaznamená meziroční růst. „Myslím, že oproti roku 2023 se prodeje zvýší o více než 5 %. Celkové obraty české e-commerce se tak budou blížit hranici 200 miliard korun. Při započítání zboží dodaného do ČR prostřednictvím on-line tržišť ze třetích zemí budou prodeje tuto metu dokonce výrazně překračovat,“ hodnotil situaci těsně před svátky Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Na evropském trhu očekávala na podzim skupina Ecommerce Group obrat z online obchodování za rok 2024 ve výši rekordních 958 miliard eur, což by představovalo nárůst o 8 % oproti loňskému roku. Navzdory očekávání potvrzení celkového růstu ovšem evropští prodejci včetně českých čelí rostoucímu tlaku nízkonákladových platforem, zejména z Číny.
Jak na Linkedin připomínají experti společnosti PPL, od roku 2021 se tak bude jednat o první znatelnější rok růstu (očištěného o inflaci). Místní podnikatelé také podle nich i nadále čelí tvrdé konkurenci populárních globálních hráčů. Již nyní je jasné, že během předvánočního období objem zpracovaných zásilek v PPL výrazně překonal loňská čísla.
Balíková služba GLS již oznámila, že jí přepravený počet zásilek na českém trhu byl loni nejvyšší v historii, meziročně vzrostl o 15 %. Přispěla k tomu rostoucí kupní síla českých domácností i silnější export českých e-shopů do zahraničí. „Znamená to téměř 2,5násobné množství balíků než před 5 lety. Proto jsme pokračovali nejen v rozvoji dep, ale především v rychlém budování sítě výdejních míst a investovali jsme i do technologického rozvoje a ekologie,“ vysvětluje ředitel GLS Česká republika Pavel Včela.
Česká pošta přepravila v roce 2024 celkem 158,5 milionu zásilek. Balíkovna zaznamenala rekord v poštu podaných balíků v pondělí 16. prosince, kdy do přepravy převzala 430 tisíc balíků. Celkově v prosinci bylo do její sítě předáno 5,2 milionu balíků, což odpovídá podání za prosinec 2023. Za celý loňský rok Česká pošta přepravila 52,1 milionů balíků, v roce 2023 to bylo 56,5 milionu balíkových zásilek.
Společnost DPD, součást evropské sítě balíkové přepravy Geopost, zaznamenala těsně před Vánoci, konkrétně v pondělí 16.12. a v úterý 17.12, svůj loňský rekord, když oba dva tyto dny přepravila téměř 700.000 balíků.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační snímek: DPD