Český výrobce letadel Aero Vodochody Aerospace navázal spolupráci se společností Toyota Material Handling CZ směřující k zajištění provozní logistiky podniku. Týmy obou společností se setkaly v prosinci u příležitosti předání prvních pěti čelních elektrických vozíků Toyota Traigo (ve verzích 48V a 80V) a nízkozdvihu BT Levio do budoucí pestré manipulační flotily uživatele.
Aero Vodochody hledalo spolehlivého dodavatele manipulační techniky do svých skladů leteckých a montážních materiálů. Z analýzy manipulačních a výkonnostních nároků s důrazem na hodnotu manipulovaného zboží, na bezpečnost a požadavky servisní podpory s dispečinkem 24/7, byla zvolena společnost Toyota Material Handling (TMHCZ). Aero Vodochody dodává špičkové produkty pro vojenský i civilní letecký provoz a zodpovědnost, kterou předává ve svých výrobcích, očekává i u svých dodavatelů. „V případě spolupráce se společností Toyota Material Handling CZ sledujeme jak kvalitu dodávané manipulační techniky, tak poprodejních a rozvojových logistických služeb, především však zodpovědnost dodavatele a spolehlivost v každé fázi spolupráce,“ říká Jan Čáp, výkonný viceprezident a ředitel průmyslové výroby Aero.
„Součástí prezentace nabídky Toyota Material Handling CZ bylo jednak řešení první zakázky včetně optimalizace technických podmínek a průběhu dodávky, ale i rozvojový plán realizace intralogistiky v provozu Aero Vodochody a možnými fázemi rozvoje manipulace s přesahem do nových technologií včetně moderních pohonů, fleet managementu a prediktivního servisu,“ popisuje výhledy spolupráce František Mikeš, obchodní ředitel TMHCZ.
Poptávka po výrobcích a rozvoj intralogistiky
Lze očekávat, že intralogistické procesy v Aeru budou procházet dalším rozvojem s ohledem na jejich efektivitu a optimalizaci jednotlivých operací. Společnost Aero Vodochody v současnosti zaznamenává vysokou poptávku po svých produktech. Například za 15 let spolupráce s Airbusem vyrobilo Aero více než 370 náběžných hran křídel pro letoun dopravní letoun A220. Tyto 17metrové konstrukce, složené ze 3000 součástek, patří mezi technologicky nejpokročilejší části letounu. V roce 2024 Aero zvýšilo jejich produkci o 80 % na 100 kusů ročně.
V neposlední řadě Aero dodává na trh cvičný vojenský letoun L-39 Skyfox. V červnu společnost uzavřela memorandum o spolupráci se švédským Saabem zaměřené na adaptaci letounů L-39 Skyfox pro maďarské letectvo. Kromě toho Aero představilo na letišti ve Vodochodech první L-39 Skyfox pro českého zákazníka, společnost LOM Praha. Tento letoun bude klíčový pro výcvik budoucích pilotů F-35. Aero dodá celkem čtyři stroje s opcí na další čtyři včetně komplexního výcvikového systému a podpory.
Připravil: Filip Hubička
Foto: TMHCZ