Při výběru optimálního čelního vozíku do konkrétního provozu hraje roli celá řada parametrů, o kterých píšeme v aktuálním tištěném vydání 214/2024 Systémů Logistiky. Některé z nich podrobněji rozebíráme v seriálu na našem webu. V úvodním dílu jsme se zaměřili na typ pohonu, nyní se věnujeme oblastem ergonomie a bezpečnosti.
Dodavatelé a uživatelé čelních vozíků se shodují na tom, že bezpečnost a pohodlí pracovníků by měly být při výběru techniky prioritou. „Vozíky, které se používají zejména při dlouhých směnách, musí být ergonomicky navrženy tak, aby minimalizovali fyzickou zátěž obsluhy,“ říká Radek Novák jr., logistic equipment manager ve společnosti Hopi Holding. Například podle Miloše Červeného, vedoucího obchodního týmu v Gekkon International a specialisty Heli Power System, má mít obsluha čelního vozíku zajištěné stejné pohodlí jako řidič osobního či nákladního vozu.
Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR, dodává, že bezpečnost při pohybu manipulační techniky zajišťují v provozní praxi nejen například výstražná osvětlení typu blue spot a další standardní zabezpečovací prvky, ale v dlouhodobém časovém měřítku ji podporují i pravidelná školení obsluhy s certifikací. Přední dodavatelé čelních vozíků tato školení rovněž podporují.
Ergonomie a bezpečnost pohledem Still ČR
Co se týče ergonomického designu, základem jsou podle Ivo Kocuma, produktového manažera společnosti Still ČR, funkce a prvky podporující snadné ovládání nastavitelného sedadla, intuitivní používání a přístup k ovládacím prvkům a dobrou viditelnost. Mezi bezpečnostními prvky vyjmenovává stabilizační systémy, zpětné kamery, senzory překážek a automatické brzdy. „Tyto funkce nejen zvyšují bezpečnost obsluhy, ale také chrání přepravovaný náklad před poškozením,“ upozorňuje Ivo Kocum.
Příklad konkrétních řešení upřesňuje Jan Mikeš, poradce pro bezpečný provoz ve Still ČR. Například pro pokrytí tzv. mrtvých úhlů doporučuje nasazení AI CAM, tedy asistenčního kamerového systému, který zajišťuje monitorování zadní části vozíku a automatické rozpoznávání osob. Pomocí signalizace v kabině řidiče zabraňuje kolizím s chodci, které detekuje na vzdálenost až 12 metrů. Tato funkce může být navíc rozšířena o omezení rychlosti manipulační techniky. Antikolizní systém také eliminuje právě zmiňované mrtvé úhly v provozu a díky automatickému zpomalení v předem definovaných zónách předchází střetu s chodci a další manipulační technikou.
Výhodou je jeho snadná instalace a možnost přenášení mezi vozíky či flotilami. Senzor se zvukovým a světelným signálem zabraňujícím střetu s dosahem 6 metrů začne v případě dvou objektů blížících se směrem ke křižovatce vysílat výstražný světelný i zvukový signál. Bezpečnostní světla pak upozorňují a udržují chodce v bezpečné vzdálenosti od pracovního prostoru vysokozdvižného vozíku.
O bezpečnost křižovatek a slepých míst se podle Jana Mikeše vhodně starají tzv. smart LED parabolická zrcadla. Zabudovaný LED projektor promítne v případě nebezpečí srážky na podlahu příslušný piktogram a tím předchází provozní slepotě. Na podobném principu pak funguje i dynamické značení podlah a virtuální značení čar, které díky promítání na podlahu zvyšují bezpečnost v místech s vysokou frekvencí manipulační techniky. Navíc také šetří náklady na obnovu podlahového značení a hodí se i do prašného prostředí. Bezpečnostní bariéry a branky se hodí pro ochranu chodců, sloupů i infrastruktury nebo vyznačení tras. „Naši zákazníci samozřejmě mohou využít i variantu klasického dopravního značení, které usnadní pohyb techniky i pracovníků, nebo do provozu přidat měřič rychlosti. Ten poskytuje řidičům okamžitou zpětnou vazbu o jejich rychlosti a upozorňuje je na případnou nutnost zpomalit,“ dodává Jan Mikeš.
Jak to vidí expert společnosti Toyota MH
Josef Hladík, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling Česká republika, v těchto souvislostech upozorňuje, že všechnyvozíky,čelní vysokozdvižné vozíky Toyota MH jsou již v základní specifikaci vybaveny bezpečnostním systémem SAS – tzv. systémem aktivní stability, který aktivně kontroluje prvky manipulace s materiálem a pojezdových funkcí stroje. Toyota Material Handling má tento systém chráněný pomocí 126 patentů, zákazník za něj nic nepřiplácí (jedná se o základní výbavu stroje).
Ergonomie je podle Josefa Hladíka s tématem bezpečnosti velice úzce spojena. Ovládání vozíků je poskládáno s důrazem na snížení ergonomické zátěže obsluhy, přehlednost, čitelnost a logiku uspořádání tak, aby se jejich obsluha stroje cítila komfortně. Pokud jsou ovládací prvky včetně displejů a dalších doplňků vždy přesně tam, kde je řidič očekává, může se zároveň plně soustředit na výkon samotných pracovních úkonů. „Nabízíme velké množství prvků, které dokáží následnou práci se strojem značně zjednodušit i zpříjemnit. Je pak na rozhodnutí samotného zákazníka, zda pro jeho potřeby vyhovuje již základní standard, který je sám o sobě postaven na základě informací a zpětné vazby zákazníků tak, aby splnil tyto parametry, či zda se rozhodne tento vysoký standard doplnit o další prvky zvyšující komfort i bezpečnost,“ dodává Josef Hladík.
Ochrana a pohodlí operátorů podle Linde MH
Požadavky na ergonomií a komfort obsluhy shrnul pro Systémy Logistiky na základě dlouhodobých zkušeností vlastních i svých kolegů Martin Řehák, produktový manažer v Linde Material Handling Česká republika. Ve shodě s dalšími oslovenými odborníky vyjmenovává a doplňuje nejdůležitější body viz níže, přičemž u každého z nich jsou experti společnosti Linde MH připraveni podrobně sdělovat možnosti a specifikace na základně konkrétních požadavků v daném provozu:
- Nastavitelná sedadla: Pohodlná a ergonomická sedadla s možností přizpůsobení.
- Výhled na pracovní prostor: Průhledy zdvihacím zařízením, střechou i bočními dveřmi.
- Přehledné ovládací prvky: Intuitivní a snadno přístupné ovládací prvky.
- Tlumení vibrací: Minimalizace otřesů při jízdě zvyšuje komfort.
- Bezpečnostní prvky: Například panoramatická zrcátka, bezpečnostní pásy nebo systém proti převrácení.
Martin Řehák rovněž shrnuje roli bezpečnostních funkcí, které zvyšují ochranu operátora i okolí:
- Senzory proti kolizím pomáhají zabránit nehodám v rušných skladech.
- Stabilizační systémy zajišťují stabilitu při manipulaci s těžkými nebo objemnými náklady.
- Kamerové systémy umožňují lepší viditelnost při práci ve vyšších úrovních regálů.
- Výstražné osvětlení a alarmy upozorňují na pohyb vozíku a zvyšují bezpečnost v provozu.
- Asistenční systémy a systémy sledování flotily jsou vhodné pro zvyšování efektivity provozu.
„Čelní vysokozdvižné vozíky jsou klíčovým nástrojem v mnoha průmyslových odvětvích a skladovacích provozech. Správný výběr tohoto zařízení je zásadní pro efektivní manipulaci se zbožím, bezpečnost práce a optimalizaci nákladů.“ uzavírá Martin Řehák.
S využitím podkladů dodavatelů manipulační techniky a jejích uživatelů připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku tohoto článku je představení čelního vozíku z nové řady 26 modelů Linde MH v centrále společnosti v německém Aschaffenburgu na počátku listopadu 2024. Experti Linde demonstrují, že jejich ergonomie je postavena tak, aby v ní pohodlí našel i řidič vysoký více než dva metry (na snímku je vozík Linde Xi 16). Rovněž nastupování do vozíku nečiní řidiči vyšší postavy žádný problém. Foto: Linde MH
Úvodní text k této sérii čtěte v tištěném vydání časopisu Systémy Logistiky 214/2024 na stranách 60-61, PDF vydání je ke stažení ZDE.
Kromě výše zmíněných manažerů nám další informace k tématu Jak vybrat čelní vozíky dodali také Michal Větrovec, produktový manažer společnosti Jungheinrich (ČR) a Kristýna Pomsárová, ředitelka logistiky a expedice Angry Beards. Třetí díl seriálu zveřejníme 13. ledna.