![Deset novinek v dopravě pro rok 2025](http://www.systemylogistiky.cz/wp-content/uploads/2025/01/doprava_kamion_Lidl_Bustehrad_sklad_logistika_potraviny_Bren_015-620x349.jpg)
Od 1. ledna 2025 vstupuje v platnost řada důležitých změn v oblasti dopravy a logistiky, které ovlivní jak české, tak evropské dopravce. Mezi klíčové novinky patří zavedení vlakového zabezpečovače ETCS na více než 600 km tratí, povinnost výměny tachografů pro mezinárodní dopravce a zahájení činnosti Inspekce silniční dopravy, která se zaměří na dodržování pravidel jízdy kamionů. Dále se očekává implementace emisní normy Euro 6e-bis a zpoplatnění nových úseků dálnic.
1. Začíná fungovat ETCS
Na více než 600 km tratí se začíná ve výhradním provozu používat vlakový zabezpečovač ETCS. Ve 2. polovině roku by měla zahájit činnost Inspekce silniční dopravy a měla by být dokončena legislativa k autonomnímu řízení. Zavedení ETCS vedlo mj. k tomu, že starší typy lokomotiv byly již vyřazeny z provozu.
2. Výměna tachografů
Mezinárodní dopravci musí mít od Nového roku ve svých vozidlech vyměněné tachografy. Týká se to analogových i digitálních, které byly namontované v období od 1. května 2006 do 14. června 2019. „Povinná výměna zařízení určeného ke sledování a kontrole dob řízení a odpočinku řidiče stojí od 25 do 35 tisíc korun. První fáze výměn končí 31. prosince. Do 18. srpna 2025 pak se musí vyměnit i digitální tachografy druhé generace montované do vozidel v období od 15. června 2019 do 20. srpna 2023,“ informuje Martin Felix, tiskový mluvčí Sdružení Česmad Bohemia. Nesplnění této povinnosti může vést k sankcím i zadržení vozidla na cestě s možným zabráněním v další jízdě.
3. Monitoring správné jízdy kamionů
Od července 2025 začne na silnicích po celé republice působit Inspekce silniční dopravy (INSID) vzešlá z dnešního Centra služeb pro silniční dopravu, ale s většími pravomocemi. Svou pozornost bude zaměřovat především na dodržování pravidel pro jízdu kamionů v ČR.
„Nevzniká nový úřad – počty zaměstnanců zůstávají stejné a provozní náklady budou obdobné,“ ubezpečuje ministerstvo dopravy. A pokračuje: „INSID bude kontrolovat například technickou způsobilost vozidel, povinné přestávky a odpočinky, provádět kontrolní vážení, zaměřovat se na podvody s tachografy a používání zařízení, která zabraňují přimíchávání Adblue.“
Při kontrolách zejména nákladních vozidel na našich silnicích nebude INSID závislý na Policii ČR nebo Celní správě ČR. Vzniknou dvě nové jednotky zaměřené primárně na měření emisí v silničním provozu. Dále budou fungovat dvě speciální jednotky s tzv. mobilní STK pro podrobnou kontrolu technického stavu. Po změně zákona bude mít INSID také nové pravomoci, a to oprávnění ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce, zabránit v další jízdě, odebrat doklady, registrační značku a zastavit vozidlo.
Působnost INSID bude zaměřena na dopravce a provozovatele a řidiče vozidel užívaných pro účely podnikání v silniční dopravě. Ministerstvo dále uvádí: „Půjde zejména o kontrolu dodržování podmínek přístupu k povolání podnikatele v silniční dopravě, dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku, vedení záznamů o těchto skutečnostech, vysílání pracovníků v rámci nadnárodního poskytování služeb, přepravy nebezpečných věcí, plnění podmínek hromadné přepravy osob, dále o nízkorychlostní kontrolní vážení, technickou silniční kontrolu, kontrolu umístění, upevnění a zajištění nákladu.“ Pozornost bude věnovaná i kontrole dodržování omezení jízdy některých vozidel.
4. Emisní norma Euro 6e
S 1. lednem 2025 vstupuje v platnost emisní norma Euro 6e-bis, která představuje druhou fázi aktualizace standardu Euro 6e pro nově homologovaná lehká užitková vozidla, pro nově registrovaná vozidla pak o rok později. V březnu loňského roku schválil Evropský parlament emisní normu Euro 7. V platnost měla vstoupit u osobních automobilů v polovině roku 2025, u nákladních o dva roky později. Nově se počítá se zavedením opatření do 2,5 let od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a do 3,5 roku u modelů stávajících. V případě nákladních aut se má jednat o čtyři roky.
5. Zpoplatnění dalších komunikací
Od roku 2025 bude nově zpoplatněno 88,5 km dálnic, jde o 18 km D3 v úseku Roudné-Kaplice nádraží (exity 141–159), prodlouží se zpoplatnění D4 o dalších 39 km až po Třebkov (oproti původním Hájům), nově bude zpoplatněno 9,5 km dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem i dalších 22 km dálnice D55, a to mezi Babicemi a Bzencem (exity 42–64). „Vybrané prostředky se vrací spolu s mýtem do dopravních rozpočtů pro potřebný další rozvoj i rekonstrukci sítě,“ tvrdí ministerstvo dopravy.
6. Nárůst mýtného
V březnu 2024 se v rámci promítnutí poplatků za produkci oxidu uhličitého zvýšily mýtné sazby o 15 %. Ode dneška přichází další zvýšení mýtného, tentokrát o 5 %. „Vyšší mýtné tedy opět zdražuje dopravní služby, neboť dopravcům meziročně narostly i všechny ostatní náklady počínaje mzdami, přes nakupované služby, pojištění nebo třeba pneumatiky. Masivní inflaci a zvýšené vstupy dodnes všichni dopravci do cen pro zákazníky plně nepřenesli a mnohé z nich trápí cash flow,“ říká Martin Felix.
7. Zvýšení ceny dálničních známek
Od 1. ledna se zvyšuje také roční poplatek za využití dálnic pro rozvozové vozy s nižší nosností nebo osobní automobily. Nově činí 2440 korun, třicetidenní stojí 460 korun, desetidenní 290 korun a jednodenní je za 210 korun. Všechny aktuální druhy dálničních známek je možné zakoupit s třicetidenním předstihem na webu edalnice.cz nebo nově i na doméně gov.cz, tedy na edalnice.gov.cz.
8. Kooperativní dopravní systém na dalších dálnicích
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos pokračuje v rozvoji tzv. kooperativního dopravního systému. Na konci roku byl proveden další krok, kterým je podepsání smlouvy s dodavatelem, který zajistí implementaci kooperativního dopravního systému na dosud nevybavených úsecích dálnic D1, D8 a D10. „Cílem ŘSD je, s podporou Evropské Unie, postupně vybavit veškeré dálnice, které jsou součástí transevropské dopravní sítě (TEN-T),“ uvádí ŘSD.
Implementace systému pokračuje i na dálnicích D1, D2, D5 a D11. Na úsecích, které nebyly vybaveny před rokem 2024 probíhá implementace v plném rozsahu. „Aktuálně probíhající instalace na dálnicích D1, D2, D5 a D11 budou dokončeny v první polovině roku 2025, instalace na dosud nevybavených úsecích dálnic D1, D8 a D10 budou dokončeny do konce roku 2025. Systém tak bude po otestování uveden do provozu na začátku roku 2026,“ informuje ŘSD.
Kooperativní dopravní systém (C-ITS) zprostředkovává přímou komunikaci mezi jednotlivými vozidly i komunikaci mezi vozidly a řídícími či informačními centry. Přenos dat je zajištěn prostřednictvím C-ITS jednotek umístěných na dopravní infrastruktuře nebo prostřednictvím mobilních sítí. Implementovaný systém zprostředkovává informaci řidičům, např. varování před pracemi na silnici, stojícími či pomalu jedoucími vozidly či před přibližujícím se vozidlem IZS.
9. Po pěti letech sčítání dopravy
Letos by se mělo uskutečnit sčítání dopravy, které je v režii Ředitelství silnic a dálnic. Pětiletý cyklus sumarizace provozu na dálniční a silniční síti probíhá od roku 1980 z důvodu zajištění podkladů o intenzitě dopravy. Celostátní sčítání dopravy v roce 2025 má aktuálně na seznamu téměř devět tisíc sčítacích úseků. Sběr dat bude probíhat na dálnicích, silnicích I. a II. třídy včetně některých silnic III. třídy.
10. Řidičáky do výdejních boxů
Na Portálu dopravy je ke každému vozidlu nově k dispozici informace o zakoupené dálniční známce. Ministerstvo dopravy slibuje, že ještě v tomto roce bude poskytovat doručování řidičských průkazů do výdejen nebo výdejních boxů a elektronickou úhradu správních poplatků. V roce 2025 uplyne platnost 666427 řidičských průkazů.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto (3×): Stanislav D. Břeň