Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ještě před svátky zprovoznilo tři úseky dálnice D3 v Jihočeském kraji z Úsilného ke Kaplici nádraží, které dohromady měří 28,4 km. Jejich součást tvoří dálniční obchvat Českých Budějovic včetně kilometr dlouhého tunelu Pohůrka a devět kilometrů protihlukových stěn.
Práce zatím vyšly zhruba na 14,5 miliardy korun bez DPH, z toho Evropská unie zaplatí více než devět miliard korun. ŘSD buduje i zbývající dvě části jihočeské D3, k hranicím s Rakouskem je plánuje dovést v roce 2027.
Stavebně nejnáročnějším úsekem byla podle ŘSD část D3 Úsilné–Hodějovice (7,2 kilometru), jejíž součást tvoří téměř kilometrový hloubený tunel Pohůrka. Nad tunelem je místy až 20 metrů zeminy. Tunel je vodotěsný a má systém na odvodnění povrchové vody. V každém ze dvou tubusů je vozovka široká až 12 m a má dva pruhy. Vybetonovaná podlaha je silná 1,3 metru. Nad tunelem vysází ŘSD stromy a město České Budějovice tam chce umístit sportoviště a zábavné prvky. Řidiči mohou tunelem projíždět rychlostí 100 km/h.
Úsek Úsilné–Hodějovice se stavěl více než pět let. „Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu, v průběhu výstavby také razantně stouply ceny některých materiálů,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
V provozu je nyní téměř 100 km dálnice D3, která propojí Prahu s Českými Budějovicemi a s rakouskými hranicemi. Celá dálnice D3 má mít 170 km, z Prahy k hranicím včetně všech středočeských částí ji ŘSD plánuje postavit do roku 2031, kdy by mělo dokončit svůj poslední úsek i Rakousko.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Jihočeský kraj, ŘSD