Náklady na ujetých 100 kilometrů vycházejí nejlépe v případě elektromobilů (BEV), které jsou tak provozně efektivnější než vozy na benzin nebo naftu. Vyplývá to ze srovnání Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) za první čtvrtletí. Tabulka je k dispozici ZDE.
Tabulky na čerpacích stanicích
Podle tzv. zákona o pohonných hmotách mají provozovatelé veřejně přístupných čerpacích stanic, kde se prodává motorový benzin, nafta a zároveň alternativní paliva, povinnost viditelně a čitelně vystavit tabulku porovnávající ceny pohonných hmot. Tato tabulka, kterou zveřejňuje MPO, musí být na stanicích dostupná do 15. dubna a do 15. října každého roku, vždy za uplynulé pololetí.
Přestože se povinnost týká pouze stanic nabízejících benzin, naftu i alternativní paliva, ministerstvo doporučuje tabulku vystavit na všech čerpacích stanicích. Důvodem je, aby zákazníci mohli snadno porovnat ekonomickou výhodnost různých druhů pohonných hmot.
Z aktuálního srovnání, které vydalo MPO v říjnu a které reflektuje ceny energií v prvním pololetí, vyplývá, že za energii spotřebovanou na ujetí 100 km elektromobilem se zaplatí podle propočtů ministerstva asi 100 až 130 korun. U benzinového vozu palivo na 100 km jízdu vyjde okolo 200 až 250 korun, v případě nafty pak přibližně 150 až 200 korun.
„V praxi ale může být cenový rozptyl nabíjení výrazně větší. O ceně za ujetý kilometr totiž rozhoduje celá řada faktorů. Záleží na tom, kde vůz dobíjíte, o jak velké auto se jedná nebo jak rychle a kde jezdíte, tedy zda ve městě nebo na dálnici,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.
Jako nejvýhodnější varianta vychází dobíjení elektromobilu doma nebo ve firmě. „Většina domácností v ČR má elektřinu se smlouvou na dobu neurčitou a platí cirka 3,5 koruny za jednu kilowatthodinu bez DPH. Na trhu jsou ale i nabídky s cenou 2,6 koruny za kilowatthodinu, kterou je nyní možné fixovat na 1,5 nebo na 2 roky. Vždy ale záleží na tom, kolik dále platíte za distribuční poplatky a jak se vám bude dařit nabíjet v době platnosti nízkého tarifu,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie portálu Kalkulátor.cz.
Pokud budeme předpokládat, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kWh na 100 km, tak při domácím nabíjení a ceně 6 Kč/kWh vyjde 100 ujetých kilometrů na 90 korun. Takovou částku lze ještě snížit využitím fotovoltaiky nebo dobíjením v nízkém tarifu. Na dobíjecích stanicích si fyzické osoby nebo firmy naopak připlatí. Při využití rychlého DC (<150 kW), a zejména pak ultrarychlého dobíjení UFC (≥150 kW) se ceny pohybují kolem 15 Kč/kWh při nějaké formě paušálu. V neregistrovaném režimu po Novém roce zaplatí řidiči při UFC dobíjení např. u ČEZ až 20 Kč/kWh.
9943 osobních BEV a 530 dodávek
V Česku je aktuálně provozováno přes 36.000 osobních BEV kategorie M1, k dispozici mají více než 5600 veřejných dobíjecích bodů. Od ledna do listopadu bylo v Česku registrováno 9943 nových osobních BEV, meziročně o 60,8 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,7 %. V zemích EU bylo letos ve stejném období registrováno 1 303 686 nových osobních BEV, meziročně o 5,4 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 13,4 %, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
„Česko patří mezi 14 zemí EU, kde byl v uplynulých jedenácti měsících evidován meziroční nárůst registrací BEV, 9943 vozidel představovalo 60,8procentní růst. V tomto ohledu patří Česko v letošním roku téměř na špici, když před námi je s 61,8procentním meziročním růstem pouze Malta (2055 BEV). Efekt Záručního programu Elektromobilita Národní rozvojové banky, který v průběhu letošního roku v Česku probíhal, je nezpochybnitelný, nicméně zdaleka ne všichni této pobídky při nákupu nového elektromobilu využili,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
A pokračuje: „Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až patnáctou, což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEV (4,7 %).“ Nižších podílů dosáhlo letos jen pět zemí: Itálie (4,1 %), Bulharsko (4,0 %), Polsko (3,0 %), Chorvatsko (2,7 %) a Slovensko (2,5 %).
Od ledna do listopadu bylo dále registrováno 530 lehkých užitkových vozidel (meziročně +66,7 %, tržní podíl 2,7 %), 25 nákladních automobilů (meziročně +16 ks, tržní podíl 0,3 %) a 40 elektrobusů (meziročně +37 ks, tržní podíl 3,3 %).
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Stanislav D. Břeň
Data: MPO, Centrum dopravního výzkumu, Evropské sdružení výrobců automobilů, Kalkulátor.cz, Axigon