Vánoční sezona je nejhektičtějším obdobím pro doručovací společnosti, které i letos hlásily rekordy. Například během dvou dnů Black Friday doručili v Packetě dva miliony zásilek a firma tak poprvé v historii skupiny zpracovala více než milion zásilek za den. Přičemž tento rekord padl do svátků ještě několikrát. Společnost DPD svůj první letošní předvánoční rekord zaznamenala v pondělí 16. prosince, kdy bylo přepraveno téměř 700 000 balíků. Stejný počet se opakoval hned 17. prosince.
Žně pro e-commerce
Před vánočními svátky se velmi daří e-shopům. Mnohé z nich dosáhnou dva měsíce před Vánoci více než poloviny celoročních tržeb. „V prvním prosincovém týdnu jsme zaznamenali nárůst asi 10 procent oproti loňskému roku, ve druhém týdnu to pak bylo dokonce 15 procent. Nejvíce lidí nakupuje o víkendu,“ říká Ruslan Skopal, CEO webu Trenyrkarna.cz. Třetí víkend, počítáme-li pátek, sobotu a neděli, firma prodala zboží za 5,6 milionu korun, třetí adventní neděli to bylo více než dva miliony korun.
„Listopad a prosinec jsou pro nás samozřejmě dva nejsilnější měsíce. Listopad se nám podařil a obratově je na úrovní dvojnásobku oproti průměru předchozích 10 měsíců. Meziročně se bavíme o růstu okolo 30 procent,“ říká Kamil Brabec, CMO módní značky Vuch a dodává: „Co lze sledovat je rostoucí trend útrat v rámci prosince, kdy každý víkend je o asi 20 procent silnější než ten předchozí.“ Vuch v letošní vánoční špičce poprvé stoprocentně využíval služeb externí logistiky. „Letos jsme si prošli velkým logistickým kolotočem, kdy jsme po devíti letech zrušili vlastní expedici v Chrudimi. Propouštět přes 30 lidí opravdu nebylo nic příjemného, ale snažili jsme se od začátku jednat s lidmi na rovinu a vše jsme maximálně transparentně komunikovali, což doufám ocenili. Nyní již jedeme na 100 % plně ve fulfillmentovém režimu a vše máme uskladněno v Brně. Jak to celé šlape a funguje, bych si nechal s hodnocením až po letošní sezoně,“ říká Martin Kůs, zakladatel a spolumajitel značky Vuch.
Výdejní boxy: zájem i rizika
S podnikáním e-shopů souvisí doručování na poslední míli, které se v posledních dvou letech výrazně prohloubilo v kategorii doručovacích boxů. Všichni jejich provozovatelé svorně hlásí rostoucí zájem o doručení do výdejních schránek. V případě některých společností už doručení do těchto zařízení přesahuje třetinu všech dodaných zásilek.
Podle posledních dat z evropského e-commerce průzkumu Geopost E-shopper Barometer 69 % pravidelných online nakupujících v Česku preferuje doručení mimo domov (na výdejní místa / do boxů / do kamenných prodejen). Do boxů si nechává doručovat 35 % Čechů, na výdejní místa pak 53 %. Podle stejného zdroje více než dvě třetiny českých respondentů využívá pravidelně více než jedno doručovací místo.
Naproti tomu se ale ukazují i některé problémy. Peter Menky, komerční ředitel společnosti Dodo, říká: „V některých městech a obcích se před Vánocemi zostřila diskuse o výdejních boxech. Jejich rozmach nyní pravděpodobně dosahuje vrcholu a začíná se z něj stávat problém. Místní obyvatelé si všímají, že výdejní boxy doručovacích služeb přibývají doslova jeden za druhým, objevují se na všemožných místech, vytváří vizuální smog, ale jejich kapacita ani tak nedostačuje.“ A pokračuje: „Boxy jsou před Vánoci beznadějně přeplněné a dopravci snižují lhůty pro vyzvednutí zásilky, čímž boxy přicházejí právě o ten rys, pro který je zákazníci začali tolik vyhledávat – o flexibilitu a možnost vyzvednout si balík tehdy, kdy se to nakupujícímu hodí.“
Dnešní praxe podle Petera Menkyho ukazuje, že boxům udělalo na trhu místo především nedokonalé doručování na adresu, které se nerozvíjelo dost rychle a v souladu s vysokými nároky českých nakupujících. „Nakonec ale může ukázat, že se boxy stanou jen jednou z variant logistického mixu a určitým přemostěním do doby, než doručovací služby zareagují na realitu zákaznického očekávání a dokáží opět povznést i staré dobré doručení na adresu,“ doplňuje Peter Menky. Někteří lidé také objednávky, které kurýr nedoručil nebo nechal na jiném místě, ignorují a nechají je vrátit zpět obchodníkovi. To je problém pro samotné e-shopy, kterým se zvyšují zpětné toky a unikají tržby.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Wicked Monday, Unsplash