Vánoční dárek pro řidiče. Stavba dálnice D4 Via Salis byla dokončena a řidičům se minulý týden otevřelo spojení mezi středními a jižními Čechami. V rámci prvního úspěšného partnerství soukromého a veřejného sektoru PPP (Public Private Partnership) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem 32 kilometrů nové komunikace a bylo modernizováno dalších 16 kilometrů starších úseků. Stavba trvala 43 měsíců, přičemž následujících 25 let bude o novou dálnici pečovat soukromá společnost Via Salis Operations.
Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem Vinci Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny Vinci Construction CS. Dálnice D4 výrazně urychlí spojení mezi středními Čechami (Praha, Příbram) a jižními Čechami (Strakonice, Písek) a dále směrem k hranicím s Německem.
Vybudovány byly také dvě protilehlé odpočívky se zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. Jednu z klíčových staveb na D4 proto představuje Středisko správy a údržby koncesionáře. V centru sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations, která má na starosti správu a údržbu dálnice pro období příštích 25 let. Do operačního centra, se sbíhají všechny informace, které se přenášejí z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4.
Při výstavbě dálnice se podle zhotovitele zrecyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci. Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů. V operačním centru jsou využity fotovoltaické panely.
Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Stát bude koncesionáři pravidelně hradit tzv. platbu za dostupnost.
Via Salis v číslech:
• 32 km nově postavené dálnice
• 16 km modernizovaných úseků
• 1600 pracovníků v obdobích největší intenzity prací
• 2.000.000 m³ vytěžené zeminy
• 750.000 m² vozovky na nových úsecích
• 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
• 48 SOS telefonů
• 100% video pokrytí
• 10 meteorologických stanic
• 28 variabilních dopravních značek
• 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Via Salis