Poptávka po automatizaci obecně v logistice výrazně roste. Jedním z faktorů je i přenositelná zkušenost u celé řady podnikatelů, kteří do ní investovali a úspěšně ji využívají. O situaci na trhu a možnostech využívání nových technologií hovoříme s Františkem Mikešem, obchodním ředitelem společnosti Toyota Material Handling CZ a Jakubem Lochmanem, nedávno jmenovaným manažerem týmu telematiky a bezpečnosti.
Jak se vlastně vyvíjí trh s manipulační technikou z pohledu významného dodavatele?
František Mikeš (FM): V kalendářním roce 2024 zatím trh vykazuje mírný nárůst objednávek manipulační techniky oproti loňskému roku, a to jak z pohledu FEM (jde o neziskové obchodní sdružení evropských výrobců manipulačních, zvedacích a skladových zařízení, francouzsky Fédération Européenne de la Manutention – pozn. red.), tak i WITS (globální statistiky sledující objednávky a dodávky manipulační techniky po celém světě – pozn. red.). Pokud se podíváme na trh FEM, pak momentálně je vidět největší dynamika růstu v oblasti skladové techniky – tzv. riderů a walkies, jednociferný pokles pak u vysokozdvižných spalovacích vozíků. Nám se stále daří zvyšovat podíl na trhu, což je samozřejmě pozitivní. Na druhou stranu více vnímáme asijskou konkurenci a v některých oblastech ekonomiky i pokles reálné a aktuální poptávky. Dá se říci, že stále v některých sektorech – převážně průmyslu a automotive – panuje poměrně značná míra nejistoty spojená s očekáváním budoucího vývoje byznysu.
V reakci na covid začalo vznikat více různých meziskladů, firmy se snažily více předzásobit než v minulosti. To může znamenat pro vás příležitost i v době, kdy se uživatelé snaží šetřit. Přetrvává tento trend?
FM: Ano i ne. Záleží na jednotlivých oblastech ekonomiky, jiná situace panuje v retailu a jiná v těžkém průmyslu. Zákazníci jsou určitě přemýšlivější a snaží se více optimalizovat, využívat smíšených flotil, investovat do automatizace apod. Neexistuje jeden plošný recept, ale řada individuálních řešení, což znamená poměrně vysoké nároky na interní zdroje pro přípravu těchto řešení. Vrátím-li se k JIT, resp. tvorbě různých meziskladů apod., tady platí to, že tento trend zůstává. Zkušenost je velmi čerstvá. Opět se většinou jedná o optimalizovaná, tedy nákladově a provozně efektivní řešení.
Jakou roli v tom všem hraje poptávka po automatizačních technologiích? Lze zobecnit, o které je největší zájem?
FM: Poptávka po automatizaci obecně výrazně narostla. Jedním z faktorů je i „misionářská osvěta“ z předchozích let, přenositelná zkušenost u celé řady podnikatelů, kteří již do automatizace zainvestovali a využívají ji, a samozřejmě transparentní a vypočitatelná doba návratnosti investic do automatizace. Při zohlednění ceny a dostupnosti lidí, nákladů do servisu standardní manipulační techniky (včetně např. oprav z důvodů nevhodné manipulace a poškození), vlastní investice do pořízení konvenční manipulační techniky vs automatizace, disponibilních automatizačních řešení atd. se jedná již o v logistice „současnou hudbu“ a ne „hudbu budoucnosti“. My, jako Toyota Material Handling, nabízíme řešení AGV, AMR, Swarm Automation Storage (automatizované systémy pro ukládání a vyzvedávání palet ASRS) s AGV vozíky a satelitními jednotkami), ale i plně automatizované systémy pro logistiku prostřednictvím našich společností Viastore a Vanderlande (jde o plně automatizovaná řešení pro letiště, sklady, zásilkové společnosti a další).
Nejen pro automatizované vozíky je určen vás systém správy flotil. Jaké unikátní výhody přináší ten váš?
Jakub Lochman (JL): Náš systém pro správu flotil je navržen tak, aby pokrýval širokou škálu potřeb moderního podniku, který se zaměřuje na efektivitu a optimalizaci procesů v rámci fleet managementu. Mezi naprosté priority patří bezpečnost. Ta je zajištěna správou řidičů k jednotlivým strojům: nepovolaný řidič, či řidič bez/s již vypršeným řidičským oprávněním, není schopen stroj zapnout. Toto je ještě podpořeno předprovozní kontrolou, kdy je řidič povinen provést tuto kontrolu před zahájením své pracovní činnosti. Mezi další důležité funkce systému I_Site patří monitoring veškerých nárazů, využití strojů a řidičů a monitoring péče o trakční baterie. Všemi těmito funkcemi optimalizujeme provoz a výkon strojů a řidičů. Velmi důležitou věcí je to, že náš systém je vytvořen námi, spravován námi (resp. zákazníkem), servisován námi a dále rozvíjen námi na naší produkci. To znamená, že zajišťujeme plnou a udržitelnou kompatibilitu tohoto systému s ostatními produkty Toyoty. Z dlouhodobého pohledu v podstatě jediné možné funkční řešení.
Chápu správně, že I_Site slouží k propojení vozíku s centrální databází Toyoty?
JL: I_Site slouží pro shromažďování a analýzu veškerých dat o provozu strojů v celé Evropě. Tato data slouží samozřejmě našim zákazníkům, ale i nám, například pro potřebu servisu nebo produkt managementu. Na základě těchto velmi důležitých dat společnost TMHE vyvíjí nové produkty pro naše zákazníky, nové stroje, nové online nástroje a v neposlední řadě servisní zajištění/programy ušité na míru zákazníkovi podle jeho skutečného provozu a potřeb. Systém I_Site lze využívat efektivně i v menších provozech, protože mezi jeho nesporné výhody patří zmíněná bezpečnost stroje a řidičů.
Jaké další inovace z oblasti telematiky realizované ve vašich produktech byste rádi zmínili?
JL: V letošním roce jsme uvedli do provozu novou verzi servisní platformy T-Stream, která v sobě zahrnuje propojení databáze této platformy a systému I_Site. Díky tomuto propojení jsou naši servisní technici schopni provést vzdálenou diagnostiku stroje, a tím urychlit jeho opravu a samozřejmě snížit náklady spojené s první návštěvou stroje a diagnostikou závady. Tímto milníkem přecházíme z reaktivního k proaktivnímu servisu stroje. Naší vizí je prediktivní servis strojů, kdy budeme vědět dříve, co se stane, než se to stane.
Jaké telematické funkce jsou dodávány se skladovými vozíky ve standardní výbavě?
JL: Naše stroje jsou již v základní výbavě vybaveny tzv. DHU (Data Handling Unit), tedy jednotkou s integrovaným shock senzorem, která zajišťuje shromažďování veškerých dat o provozu stroje pro účely fleet managementu a servisního zajištění. V podstatě vše, na co při správě flotily pomyslíte, to prostřednictvím našeho řešení nabízíme.
Když jsem naposledy hovořil s panem Mikešem, vzrůstala i vzhledem k nutnosti vykrývání kapacit utilizace, tedy využití strojů na krátkodobý i dlouhodobý pronájem. Jaký je trend nyní?
FM: Pokud nehovoříme o sezónních vlivech, kdy například před Vánoci standardně roste využití krátkodobých pronájmů skladové techniky v retailu apod., je trend využití krátkodobých i dlouhodobých nájmů naší manipulační techniky stále rostoucí. U dlouhodobých nájmů versus přímý prodej manipulační techniky je poměr v současnosti přibližně 50:50. Z pohledu byznysu věříme, že strategií win-win je zvyšování poměru dlouhodobého pronájmu u manipulační techniky – pro zákazníka se jedná o jednoznačný komfort v oblasti řízení množství/disponibility manipulační techniky, servisu, predikovatelných nákladů atd., pro nás pak jde o komplexnější řízení počtu, druhů a stáří manipulační techniky a samozřejmě také o jistou garanci budoucích výnosů. Někdy zákazníci neví, že umíme pronajmout nejen standardní manipulační techniku, ale také regálová řešení, Radioshuttle, automatizaci a další produkty naší společnosti. Blízkou budoucností je určitě například model Pay per Use, tedy platba pouze za skutečné využití produktu nebo služby, místo koupě anebo pronájmu na pevně stanovené období.
A co využívání a repase použité techniky?
FM: Pro nás standard. V případě služby v podobě nájmu existuje možnost kombinace nové a použité techniky a tím optimalizace nákladů pro zákazníka, samozřejmě s podmínkou naplnění potřeby zákazníka. Z našeho pohledu je ale v podstatě jedno, jestli pro potřebný logistický úkon použiji nový anebo starší, ale plně funkční a prověřený stroj, pokud to nemá dopad do kvality, rychlosti, vyšších nákladů, či na životní prostředí.
Jaké výzvy stojí po nejbližší období před dodavateli manipulační techniky?
FM: V širším úhlu pohledu pro nás platí, soustředění se na nabídku efektivních a komplexních služeb, tedy nejen na dodávky standardní manipulační techniky, regálů, automatizace, krátkodobých a dlouhodobých pronájmů nebo konvenčního servisu. Orientujeme se na konkrétní aktuální a budoucí byznysové potřeby zákazníků s využitím IT technologií s využitím rozsáhlého souboru standardních prvků, tedy našich skvělých produktů, v mixu s novými službami. Mám na mysli třeba platbu za přesun produktu z výrobní linky k zákazníkům bez toho, abych se jako uživatel musel starat o to, jak a čím je tento proces uskutečňovaný, zda mám dostatečný počet lidí v logistice, jestli zrovna došly náhradní díly pro retrak, nebo zda výdejní boxy mají aktuálně dostatečnou kapacitu… Rádi bychom například také co možná nejdříve nabídli – v souladu s tím, co bylo řečeno výše – prediktivní údržbu strojů, resp. obecně logistického vybavení tak, aby to uživatelsky bylo pro zákazníka jen na stisknutí tlačítka s výběrem „chci nebo nechci dopředu nabídnuté řešení“ a „souhlasím či nesouhlasím s podmínkami pro jeho aplikaci“.
Z pohledu základních výzev se samozřejmě jedná o okolnosti další a pokračující stabilizace naší lokální i evropské ekonomiky, dodavatelských řetězců, oblasti ESG, CSR apod.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Toyota Material Handling CZ