Logistika ji zaujala svou dynamikou i rozmanitostí. Navíc jí několikrát nabídla možnost kariérního postupu a zajímavé výzvy, které Hana Šmatová ráda využila. Dnes, po čtrnácti letech v tomto neustále se měnícím oboru, je jako site manažerka skladu předního výrobce pneumatik zodpovědná za kompletní chod distribučního centra DHL Supply Chain v Chebu.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 214 (listopad–prosinec 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
„Logistiku jsem si nevybrala cíleně, nabízená pozice v oboru byla jednou z příležitostí. Docela se mi líbil profil plánovače, nenudila jsem se u toho, práce mě bavila a chtěla jsem v ní pokračovat,“ vzpomíná mladá žena na své kariérní začátky v roce 2010. Tehdy sice Hana Šmatová nepracovala přímo v logistické společnosti, ale v plánovacím oddělení firmy, která vyrábí elektrické rozvody pro automobilový průmysl. Na této pozici se s logistikou poprvé setkala v praxi. „Myslím, že to byl okamžik, kdy mě začala tato práce bavit,“ dodává s úsměvem.
V jejím profesním životopise bychom našli jen tři firmy. Začínala už na zmíněné pozici plánovače ve výrobním podniku. Po dvou letech nastoupila k logistické společnosti, nadnárodní korporaci, která poskytovala 3PL servis. Tam měla na starosti jak kvalitu výrobků, tak i procesů. Do svého zatím posledního působiště, DHL Supply Chain, přišla v lednu 2019 na pozici OMS šampiona a zabývala se standardizací a zlepšováním procesů a implementací DHL standardů. Když se jí naskytla příležitost začít pracovat pro velkého e-commerce zákazníka, ani na chvíli nezaváhala. „Operaci jsme přebírali od providera, se kterým zákazník nebyl úplně spokojený. Byli jsme s kolegou v podstatě na začátku toho všeho a tam začal i můj kariérní růst v rámci DHL na pozici operačního manažera. Největší úspěch vidím v tom, že se nám podařilo rozběhnout super fungující distribuční centrum. Získali jsme si důvěru, a to až takovou, že se zákazník rozhodl s naší pomocí sklad rozšířit a zautomatizovat,“ říká Hana Šmatová. Důležitým klíčem k úspěchu byl velký a silný tým, který se jí podařilo vybudovat. Když loni v prosinci odcházela na svou současnou pozici, uvědomila si, jak skvělý kolektiv zapálených a samostatných lidí opouští.
Implementace pěti trhů za 80 dní
Ale to už před ní stála další výzva, které se nezalekla. „V polovině března letošního roku jsme začínali se start-upem a v podstatě během dvou a půl měsíce jsme měli naimplementovat trhy Německa, Rakouska a Švýcarska a také Dánsko se Švédskem tak, abychom je byli schopni zásobovat z distribučního centra v Chebu. Nic není úplně dokonalé, ale implementace se nám podařila během předem stanoveného časového rámce. Navíc první tři zmíněné trhy jsme obsluhovali bez jakéhokoli dopadu, který by byl zjevný při přesunu z původního skladu k nám,“ popisuje Hana Šmatová. Dnes kromě dokončení úspěšné implementace zodpovídá za provoz celého skladu a finanční výsledky chebské pobočky. Kromě toho musí dbát i na dodržování bezpečnosti práce a v neposlední řadě také na klíčové smluvní ukazatele výkonnosti.
Distribuční centrum poskytuje firmě vyrábějící pneumatiky standardní služby jako příjem, skladování a vychystávání zboží. Mimo to zajišťuje služby s přidanou hodnotou, např. obouvání gum, kontrolu specifických informací nebo speciální balicí předpisy. Chebské distribuční centrum má rozlohu 60.000 m2 a obsluhují z něj další lokální distribuční centra, ale také koncové zákazníky, a to v procentuálním poměru přibližně 40:60. „Naše centrum je schopné uskladnit okolo 850 tisíc položek, přičemž primárně skladujeme pneumatiky pro osobní auta a motorky. Produkce od nás putuje především do Německa, ale i Rakouska, Švýcarska, Dánska a Švédska,“ popisuje Hana Šmatová a přidává několik zajímavých čísel: „Denní objemy mimo sezonu na inboundu a outboundu dosahují přibližně 20 tisíc pneumatik.“ Jde tedy o velký sklad, v němž byste však mnoho zaměstnanců hledali marně. Vedení celé pobočky tvoří kromě Hany Šmatové dalších osm manažerů různých oddělení. Celkově i s lidmi na ploše pracuje u Chebu okolo 170 zaměstnanců, v sezoně jejich počet narůstá o dalších 30 až 40 operátorských pozic. Centrum pracuje v třísměnném provozu, takže personál rotuje od pondělí do pátku na třech směnách.
Nikdo si nemůže dovolit udělat chybu
Pro to, aby v distribučním centru všechno klapalo, jsou pro Hanu Šmatovou její spolupracovníci tím nejdůležitějším. Musí mezi nimi fungovat vzájemná důvěra a transparentní komunikace. To se týká nejen úspěchů, ale i nezdarů. Rozhodující jsou i jasně stanovené a srozumitelné cíle. „Všeobecně jsem ráda, když máme na pracovišti dobrou náladu a nepracujeme úplně pod stresem nebo nátlakem,“ dodává k tomu. Na druhou stranu vyžaduje, aby všichni odváděli práci na sto procent. Musí plnit cíle, které si nastaví, a závisí to jen a jen na osobní zodpovědnosti jednotlivých členů týmu. „Když se odpoutám od svých nejbližších spolupracovníků, je konkrétně v našem distribučním centru velice důležitá soustředěnost na bezpečnost práce. Operátoři manipulují s pneumatikami v klecích, což znamená, že mají na vidlicích vozíků až tunový náklad. V takovém případě si nikdo nemůže dovolit udělat chybu,“ zdůrazňuje.
S tím pochopitelně úzce souvisí výběr zaměstnanců. Podle Hany Šmatové je to na Chebsku trochu oříšek. Řada lidí odchází za prací do blízkého Německa, situaci neusnadňuje ani značný rozvoj chebské průmyslové zóny. U vyšších pozic nebo v případě vedoucích týmů a směn proto firma preferuje interní výběrová řízení. „Snažíme se do vyšších pozic sami vychovat naše vlastní lidi. To znamená najít si talenty a pracovat s nimi, což si myslím, že děláme dobře. Máme úspěšný vzdělávací program a na vzdělávání je opravdu velký fokus. Najít spolehlivé pracovníky na operátorské pozice je daleko složitější. V tomto případě se zaměřujeme i na zahraniční pracovníky,“ dodává.
Ženám chybí víc sebevědomí
Ačkoli je podle manažerky v chebském regionu zaměstnáno více žen než mužů, k tomu, aby se ucházely o vedoucí pozice, chybí ženám obecně, nikoli jen v logistice, trochu víc sebevědomí. „I když umějí muži i ženy stejně, muži jsou si svým úspěchem mnohem více jistí. Osobně si myslím, že se zastoupení žen v logistice celkově zlepšuje. Sama jsem si vybrala pár šikovných kolegyň na pozice vedoucích a nemyslím si, že by měly složitější situaci. Velkou roli hraje čas, který té práci musí obětovat, to ale platí obecně, nejen pro management v logistice. Ženy mají rodiny, starají se o děti a kolikrát si nedokážou představit, že by zvládly skloubit obojí dohromady. Ale chce to je nějakým způsobem podpořit a dodat jim odvahu. Za mě je důležité překonat nějaké vnitřní pochyby a minimálně to zkusit,“ říká.
Sama manažerka má jasno i v dalších úkolech, které na ni a její tým v nejbližší době čekají. Ráda by navázala na úspěšnou implementaci logistických procesů. Na prahu zimní sezony je čeká ještě spousta práce, aby vše bylo připraveno pro bezproblémovou distribuci. Hned v lednu by se pak měly rozběhnout další implementace v rámci nových trhů. Na jaře tak už bude jasné, zda Hana Šmatová pokračuje ve svém tažení na poli české i mezinárodní logistiky stále úspěšně.
„Hana Šmatová v datech“
2023: byla jmenována manažerkou skladu výrobce pneumatik
2021: stala se manažerkou operací pro FMCG klienta
2019: začala její kariéra v DHL Supply Chain, kam nastoupila na pozici OMS šampiona
2010: už 14 let pracuje v logistice
2015–2018: studovala Západočeskou univerzitu v Plzni, obor Ekonomika a management
„Zajímavosti z praxe“
Pobočka DHL Supply Chain v Chebu
60 000 metrů čtverečních má distribuční centrum rozlohu
850 000 položek lze v distribučním centru uskladnit
20 000 pneumatik se denně mimo sezonu naskladní a vyskladní
170 pracovníků se stará o to, aby vše fungovalo
Článek připravila: Martina Vampulová
Foto: DHL Supply Chain