V aktuálním čísle 214/2024 tištěných Systémů Logistiky jsme přinesli mj. článek Jak vybrat optimální „čelňák“ pro váš provoz. Roli hraje celá řada parametrů, které podrobněji rozebíráme v tomto novém seriálu na našem portálu. Jeho další díl zveřejníme 6. ledna. V úvodním dílu se zaměřujeme na typ pohonu.
Jak říká Radek Novák jr., logistic equipment manager ve společnosti Hopi Holding, v závislosti na prostředí, kde bude vozík využíván, je třeba se rozhodnout mezi vozíkem na spalovací pohon a elektrickým pohonem (vozíky na vodíkový pohon v tomto díle necháme stranou, vzhledem k vysokým provozním nákladům o nich v danou chvíli uživatelé uvažují prakticky pouze směrem do budoucna – pozn. red.). Vozíky se spalovacím motorem jsou podle Radka Nováka ideální pro venkovní použití, kde je zajištěno dostatečné odvětrání spalin. Elektrické vozíky zase nabízejí výhodu nižších emisí a provozních nákladů, ale vyžadují pečlivý výběr baterie. „U elektrických vozíků je klíčové rozhodnutí mezi olověnými a lithiovými bateriemi. Výběr baterie závisí na délce provozování stroje během jedné směny, možnosti přestávky pro průběžné nabíjení a případné výměně baterie. Například lithiové baterie mohou nabízet delší životnost a kratší dobu nabíjení, ale jsou i podstatně dražší než olověné,“ říká Radek Novák.
„Je třeba si být vědom i hmotnosti baterie, která u některých elektrických vozíků může dosahovat až jedné tuny,“ pokračuje zástupce společnosti Hopi Holding. V praxi to znamená, že některé elektrické modely mohou být ve své základní konfiguraci těžší než vozíky se spalovacím motorem a mohou eliminovat potřebu dodatečných závaží pro vyvážení hmotnosti. „Pokud přecházíme z vozíku se spalovacím motorem na elektrický, je důležité prověřit historické vytížení stávajícího stroje a porovnat aktivní využití během pracovní doby, abychom zjistili, zda elektrický pohon zvládne požadavky na výkon.“
Dalším faktorem, na který Radek Novák upozorňuje, je provozní teplota. Spalovací motory mají podle něj výhodu v tom, že produkují zbytkové teplo, které může být využito k vytápění kabiny nebo k „ofuku“ skel, což je v chladných měsících velmi praktické. Elektrické vozíky tuto výhodu nemají a topení vyžaduje dodatečné spotřebování energie nebo instalaci „bufíku“ na vyhřívání skel. „Pokud zvolíme elektrický nakladač pro venkovní použití, je důležité zvážit i dostupnost elektrické energie na provozní lokalitě. V některých případech, například u vozíků umístěných uprostřed parkoviště, může být potřeba zajistit přístup k elektrické síti pro nabíjení baterií,“ upřesňuje Radek Novák.
Výběr pohonu pohledem Linde MH
Martin Řehák, produktový manažer v Linde Material Handling ČR, shrnuje, že typ pohonu významně ovlivňuje provozní náklady, ekologickou zátěž a použitelnost vozíku. „Výběr pohonu vždy závisí na prostředí, v němž bude vozík nejčastěji používán, a na preferencích jednotlivých odvětví,“ říká. Výhody jednotlivých typů charakterizuje ve stručnosti takto:
Elektrický pohon: díky nízké hlučnosti a nulovým emisím je vhodný pro vnitřní prostory. Elektrické vozíky jsou energeticky úsporné, díky novinkám Linde v řadě 12XX mohou směle nahradit spalovací vozíky. Novinky s označením „X“ mají extrémní výkon, větší světlost i robustnost, tedy mohou pracovat i venku.
Stroje se spalovacím pohonem: zde hovoříme o naftovém, LPG nebo CNG pohonu. Jsou ideální pro venkovní použití a manipulaci s těžkými břemeny. Tyto vozíky mají vyšší výkon, ale je třeba řešit i emise. Samozřejmostí u strojů Linde jsou emisní třídy podle požadovaných parametrů.
Ve shodě s manažery společností Still a Toyota MH upozorňuje Martin Řehák na výhody vodíkového pohonu, jemuž se v tomto dílu z důvodů uvedených v úvodu v tomto článku zaměřeném na současné trendy nevěnujeme.
Still ČR: Naftové vozíky mají vyšší provozní náklady
Také Ivo Kocum, produktový manažer společnosti Still ČR, upozorňuje, že důležité otázky, které by si měl uživatel zodpovědět, jsou z pohledu výběru vhodného pohonu tyto: Budou vozíky pouze ve vnitřním prostředí, nebo i venku? Je prostředí v něčem specifické? Jde například o chladírenský provoz, kde panují nízké teploty?
Elektrické čelní vozíky jsou podle Ivo Kocuma díky své tichosti a absenci emisí ideální pro vnitřní použití, jak již bylo řečeno výše. Mají nižší provozní náklady a jsou vhodné k manipulaci s citlivými materiály.
Pořizujete čelní vozík do venkovního prostředí? Pokud se jedná o opravdu náročný provoz, doporučuje Ivo Kocum čelní stroj se spalovacím motorem, který zdolá i opravdu náročný terén, a i co se nosnosti týče, patří k silákům. „Současně ale upozorňuji, že například naftové vozíky vyžadují více údržby a mají tak i vyšší provozní náklady,“ dodává produktový manažer společnosti Still ČR. Třetí variantou jsou zmiňované plynové vozíky, které jsou podle Ivo Kocuma flexibilní, mají nízké emise a mohou být používány jak venku, tak uvnitř.
Jungheinrich: elektřina se hodí všude, důležité je mít kde nabíjet
Odlišný pohled v tomto bodě nabízí Jungheinrich. Michal Větrovec, produktový manažer společnosti Jungheinrich (ČR), říká, že z hlediska výkonu nehraje pohon roli, a to ani s ohledem na potenciálně nepříznivé povětrnostní podmínky. „Důležité je zajistit vhodné podmínky pro nabíjení baterií, pro samotný provoz elektrických vozíků žádná omezení nejsou,“ upřesňuje.
Elektrické vozíky očima společnosti Toyota MH
Co se týče výhradně elektricky poháněné manipulační technicky, v tištěném vydání Systémů Logistiky č. 212/2024 (v článku Akumulátory: jak se vyznat v plusech a minusech, v elektronické podobě k dispozici ZDE) jsme s využitím informací všech hlavních dodavatelů čelních vozíků na českém trhu rozebírali, co vše musí uživatel i dodavatel elektricky poháněné manipulační techniky zvažovat, než se rozhodne pro určitý typ akumulátorů. Připomeňme, že například Michal Škaloud, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling ČR, shrnuje ve shodě s dalšími dodavateli: je nutné znát počet směn v daném provozu, počet najetých motohodin v každé směně a přesná data přestávek pro řidiče.
„V jednosměnných provozech bývá stále především z důvodu výhodné ceny nejefektivnějším řešením olověná baterie,“ říká Michal Škaloud. Pokud se jedná o dvousměnný provoz, kde se najíždí třeba pět hodin na jednu směnu, je podle něj na zvážení, zda bude efektivněji vycházet jeden lithium-iontový akumulátor na vozík oproti dvěma kusům olověné baterie, které jsou s ohledem na nabíjení potřeba. „U třísměnného provozu by každý řekl, že lithium-iontová technologie je vždy jasným řešením, ale zde musím poukázat na nebezpečí, že se u zákazníka nepodaří najít dostatečný počet možných přestávek na mezidobíjení,“ upozorňuje Michal Škaloud.
Dodavatelé mají ovšem nyní možnosti přesných simulací, a pokud dostanou od zákazníka přesná data týkající se provozu včetně rozložení směn, jsou podle Michala Škalouda schopni garantovat, že lithium-iontový akumulátor bude správným řešením, nebo naopak doporučit akumulátor olověný (kterých je, podobně jako těch li-ionových, více druhů). „Kromě případné nemožnosti najít potřebné mezidobíjecí časy bych zmínil příklad starších skladů či továren, které pro Li-Ion nemusí mít připravenu potřebnou infrastrukturu, respektive elektroinstalaci,“ zmiňuje produktový manažer Toyoty MH další situace, kdy může zvítězit olověný akumulátor.
Spalovací motory pod lupou
Výhody různých spalovacích motorů v čelních vozících shrnuje Josef Hladík, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling ČR. Ve svém vyjádření shrnutém níže se zaměřuje na techniku jím reprezentované značky. Toyota MH pro pohony vozíků s motory s vnitřním spalováním používá své vlastní jednotky, tedy plně industriální motory uzpůsobené pro potřeby a provoz čelních vysokozdvižných vozíků. V portfoliu s návazností na konkrétní typy těchto strojů má tento dodavatel k dispozici tři vznětové motory (diesel) a dva zážehové motory (benzín, LPG/CNG).
„Všechny motory Toyota s vnitřním spalováním splňují požadované emisní limity, aktuálně hovoříme o Stage V, přičemž těchto limitů dosahují s velkými rezervami oproti základním požadovaným parametrům EU – emisní limity motorů Toyota jsou násobně nižší než požadované,“ upozorňuje Josef Hladík. Životnost motorů podle něj překračuje hranici 40 000 motohodin.
Čelní vysokozdvižné vozíky s motory s vnitřním spalováním jsou stroje určené zejména pro provoz ve vnějším prostředí, a to i díky jejich robustní konstrukci a IP ochranou již v základním provedení. Ta umožňuje jejich práci i v náročných podmínkách, jako je déšť, sníh a mráz apod.
„Stroje s pohonem na LPG/CNG pak umožňují i jejich práci ve vnitřním prostředí zákazníka, ideálně pak např. v kombinaci s čelními vysokozdvižnými vozíky elektrickými, kdy je stroj s motorem s vnitřním spalováním využíván převážně ve vnějším prostředí se zavážením materiálu do vnitřních prostor, kde tento materiál převezme k další manipulaci čelní vysokozdvižný vozík elektrický. Provoz strojů s pohonem na LPG/CNG je možný i v místech, kde jsou např. umístěny světlíky se systémem EPS, a to bez přímého důsledku spojeného s takovým provozem (otevření světlíků z důvodu navýšení zplodin apod.),“ pokračuje Josef Hladík.
Stroje s pohonem na motorovou naftu jsou podle Josefa Hladíka určené zejména k provozu ve vnějším prostředí a jejich provoz ve vnitřních prostorách se nedoporučuje. Nicméně jak již bylo zmíněno, Toyota má plně industriální motory vyvinuté speciálně pro manipulační techniku, a i díky tomuto vývoji byla schopna v minulosti tyto motory modifikovat s ohledem na aktuální emisní limity požadované v rámci EU. Provoz těchto motorů v současné době zajišťují tři typy motorů. Jeden atmosférický vznětový motor, který díky svému výkonu i konstrukci pro splnění emisních limitů nepotřebuje žádné další příslušenství v podobě DPF filtrů apod., další dva jsou pak motory s vysokotlakým vstřikováním paliva Common Rail a s vlastním robustním turbem s proměnnou geometrií lopatek umožňující jejich plynulý výkon v celém rozsahu provozních otáček. Tyto dva motory jsou pak osazeny systémem filtrace výfukových zplodin DOC a DPF, díky kterým i bez příměsí AdBlue (močoviny) apod. splňují přísné emisní limity Stage V.
Čelní vysokozdvižné vozíky s motory s vnitřním spalováním jsou vhodné do provozů zákazníků, kteří nemají své provozy přizpůsobené pro provoz čelních vysokozdvižných vozíků elektrických a potřebují spolehlivý stroj se stabilním výkonem, přičemž i s takovým strojem a jeho používáním jsou stále ohleduplní k životnímu prostředí. Dále jsou tyto typy strojů určené zákazníkům, kteří potřebují kombinaci těžkých a náročných vnějších podmínek optimalizovat s vnitřními prostory a využívají tak obou výhod – jak motorů s vnitřním spalováním, tak i elektrickými stroji.
Toyota MH má připravenu kompletní produktovou řadu s motory s vnitřním spalováním v tonážích od 1,5t do 8,0t, přičemž v současné době dokáže zákazníkům nabídnout i kombinaci dvou převodových typů – hydrodynamický a hydrostatický. A to konkrétně v nejběžněji využívaných tonážích od 1,5t do 3,5t. U vyšší řady tonáží používá Toyota pouze hydrodynamický převod.
S využitím podkladů dodavatelů manipulační techniky a jejích uživatelů připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku tohoto článku je elektrický čelní vozík Toyota Traigo 24. Foto: Toyota MH
Úvodní text k této sérii čtěte v tištěném vydání časopisu Systémy Logistiky 214/2024 na stranách 60-61, PDF vydání je ke stažení ZDE.
Kromě výše zmíněných manažerů nám další informace k tématu Jak vybrat čelní vozíky dodali také Miloš Červený, vedoucího obchodního týmu v Gekkon International a specialista Heli Power System, Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR , Kristýna Pomsárová, ředitelka logistiky a expedice Angry Beards.