Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět úsek dálnice D7 z Kutrovic do Panenského Týnce ve Středočeském kraji. Práce na 6,8 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 1,3 miliardy Kč bez DPH, potrvají dva a půl roku. Hlavním cílem je přestavět části silnice I/7 na dálnici se čtyřmi pruhy. Příští týden začne ŘSD stavět i poslední chybějící středočeský úsek D7 mezi Knovízí a Slaným. Z dálnice zbývá dostavět celkem 24 kilometrů, v provozu je téměř 60 kilometrů. Poblíž D7 se rozkládají průmyslové zóny, kde pracují tisíce lidí především ve výrobních a logistických provozech.
Dostavba dálnice D7 zlepší spojení na Německo a zkvalitní dopravní obslužnost průmyslových zón v severních Čechách. Silnice I/7 je důležitou spojnicí Prahy s průmyslovou aglomerací Lounska a Chomutovska, u Kutrovic po ní denně projede až 16.000 aut, z toho čtvrtina kamionů. „Míříme k tomu, aby celá D7, jež propojí Prahu s Chomutovem, byla hotová do pěti let,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Nový dálniční úsek vznikne rozšířením silnice I/7, která bude fungovat jako levá část dálnice. Ve směru od Prahy naváže stavba na 3,3 kilometru dlouhou část D7 od Slaného do Kutrovic, kterou začalo ŘSD stavět v říjnu.
Na hranicích Středočeského a Ústeckého kraje se pak nový úsek D7 napojí na obchvat Panenského Týnce, po němž se jezdí od roku 2021. Součástí stavby bude sedm mostů, z toho tři nové přímo na dálnici, dále mimoúrovňová křižovatka Hořešovice a dvě protihlukové stěny dohromady dlouhé téměř dva kilometry.
Dále příští týden začíná dostavba posledního chybějícího středočeského úseku dálnice D7, a to 6,6 kilometru dlouhé části dálnice mezi Knovízí a Slaným.
Obchvat Slaného bude rovněž rozšířen na čtyři pruhy, dokončen má být v roce 2027, kdy bude v provozu všech zbývajících 17 kilometrů středočeské části dálnice. „V roce 2026 máme v plánu na D7 v Ústeckém kraji začít rozšiřovat obchvat Postoloprt, už příští rok bychom chtěli získat stavební povolení,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Úsek z Kutrovic do Panenského Týnce již prozkoumali archeologové. Odkryli pravěké jámy, hroby kultury se šňůrovou keramikou, pohřebiště ze starší doby bronzové, hrob s bronzovou dýkou, jehlicemi i jantarovými korálky. Našly se i kostěné hřebeny s bronzovými nýty, v trase dálnice byly i germánská sídliště, keramika z doby římské, mohyly či raně středověké objekty.
Z dálnice D7 zbývá dostavět 24 kilometrů, v provozu je téměř 60 kilometrů. Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů. Cílem je, aby byla hotová do roku 2029. Její první úseky vznikly v 60. a 70. letech minulého století v návaznosti na stavbu Nového letiště v Ruzyni. Dálnice D7 je důležitá nejen jako tah pro mezinárodní dopravu, ale i jako spojení obyvatel středních a severních Čech s Prahou.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku z letošního jara je patrná dnes již dokončená část dálnice D7 u Chlumčan. Ilustrační foto: ŘSD