Nový sklad společnosti Fiege v průmyslové zóně Triangle jsme navštívili v polovině září, tedy nejen v čase stále rostoucí náběhové křivky, ale také v období, kdy v logistice pneumatik vrcholí fáze naskladňování před zimní sezonou. Logistický provider tu poskytuje operace na hraně 3PL a 4PL pro společnost Nexen Tire.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 213 (září–říjen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
V průmyslové zóně Triangle u Žatce byl v polovině letních prázdnin zprovozněn nový sklad pneumatik, který hraje klíčovou roli v dodavatelském řetězci jihokorejského výrobce pneumatik Nexen Tire. Sklad a distribuční centrum provozuje společnost Fiege Czech Republic, která si část budovy pronajala od developera CTP. Momentálně sídlí v hale o rozloze 71.000 m2, kde si pronajímá 18.000 m2 a má podepsánu smlouvu na dalších 6000 m2.
Celý projekt je úzce propojen s výrobním závodem Nexen Tire Europe, který se nachází jen o pár set metrů dále. Továrna je jediným výrobním závodem Nexen Tire v Evropě, další tři se nachází v Jižní Koreji. Závod je vysoce automatizovaný a zahrnuje mj. přibližně padesátimetrové skladové silo pro ukládání pneumatik.
Od Fiege si dvě divize koncernu Nexen kupují v zásadě dvě logistické služby. První je skladování pneumatik pro společnost Nexen Tire Europe, což zahrnuje dodávky jako prvovýbavu automobilkám po celé Evropě. Druhá role spočívá v tom, že žatecká hala Fiege funguje jako regionální distribuční centrum (RDC) pro značku Nexen, což znamená, že přijímá pneumatiky jak z evropského závodu, tak z továren v Jižní Koreji, a distribuuje je např. velkoobchodům nebo pneuservisům.
Žádné regály, pneumatiky jsou ve stohovatelných klecích
Jedním z nejzajímavějších aspektů nového skladu je způsob, jakým jsou pneumatiky skladovány a manipulovány. Fiege globálně používá speciální skládací kovové palety od společnosti Gebhardt Logistic Solutions, které jsou navrženy tak, aby maximalizovaly skladovou kapacitu a usnadnily manipulaci s různými druhy pneumatik. Tyto skládací palety či klece o nosnosti kolem 550 kg umožňují skladování pneumatik třemi hlavními způsoby: komínkově, stromečkem (tzv. fishbone) nebo vertikálním uložením. Každá z těchto metod má své výhody a nevýhody, zejména co se týče počtu pneumatik, jež lze uložit. Například do stromečku se vejde 60 až 65 pneumatik, zatímco do komínku 50 až 60, což závisí na velikosti pneumatik, které se pohybují od 14 do 26 palců. Některé klece mají dno s kruhovými otvory, u jiných dno nahrazují pouze profilové nosníky.
Požární bezpečnost na prvním místě
Nový sklad je navržen s důrazem na bezpečnost, zejména z hlediska požární ochrany. Hala je rozdělena do několika požárních úseků, přičemž každý má přibližně 6000 m2. Toto rozdělení minimalizuje riziko rozšíření požáru.
Další bezpečnostní prvky zahrnují protipožární vrata s azbestovými fóliemi, které se automaticky spouštějí při detekci požáru, nebo sprinklerový systém s výkonnými hlavicemi K-360 napojený na retenční nádrž umístěnou vně budovy. Čidla značky ProTec zajišťují včasnou detekci kouře, zatímco odolnější dveře mezi jednotlivými požárními úseky slouží k zabránění šíření plamenů.
Zajímavostí je také to, že hala má čistou výšku pro skladování 10,5 m, avšak pneumatiky jsou ukládány pouze do 8,5 m. Důvodem je požadavek hasičů, protože nižší skladovací výška umožňuje lepší přístup v případě požáru a zajišťuje dodržování bezpečnostních standardů. Od roku 2019 je v průmyslové zóně Triangle rovněž provozována hasičská stanice Bitozeves, která poskytuje okamžitou podporu při mimořádných událostech v zóně i okolí. Samotné schvalování všech náležitostí ze strany hasičů zabralo půl roku.
Od příjmu po expedici
Příjem zboží probíhá manuálním vykládáním kontejnerů nebo návěsů, kam se vejde až 1200 pneumatik. Jednotlivé kusy jsou naskenovány (na patce pneumatiky z továrny je na bílém pozadí umístěn čárový kód) a ukládány na pohyblivý pás, odkud jsou manuálně odebírány a vkládány do skladovacích klecí. Ruční skenování by v blízké budoucnosti měla nahradit automatická skenovací brána. Systém track and trace založený na 1D čárových kódech umožňuje sledování každé pneumatiky od přijetí až po výdej.
Ukládání pneumatik pro divizi OE (original equipment; prvovýbava) je realizováno v závislosti na požadavcích klienta, kterými jsou např. značky VW, Škoda, Stellantis, Audi, Hyundai, Renault či Toyota, do stromečku nebo komínku, a to na palety o výšce bočnic 220 cm. V této linii se operuje s přibližně 50–80 typy pneumatik, resp. SKU. Příjem zboží znamená zpravidla příjem jednoho kamionu s jedním typem pneumatiky.
Jak už bylo zmíněno, provoz Fiege u Žatce funguje také jako regionální distribuční centrum (RDC). To znamená, že k pneumatikám vyrobeným ve vedlejším závodě přicházejí ještě pneumatiky z Jižní Koreje. V tomto případě je SKU asi 800. Pneu jsou ukládány do klecí o výšce 180 centimetrů, a to vždy vertikálně. Tento typ sortimentu pneumatik ve velikostním rozmezí od 14 do 20 palců je určen pro „retailové“ odběratele, jako jsou velkoobchody nebo pneuservisy.
Manipulace s pneumatikami v klecích se děje pomocí retraků značky Linde Material Handling, které zajišťují horizontální dopravu po skladu a stohování (v centru je k dispozici ještě technika značky Jungheinrich určená především pro kusový picking z výšky). Celá skladová plocha má pevně daný layout: příslušené sektory jsou na zemi očíslovány, a skladník tak přesně ví, kam klec uložit. Celková kapacita skladu je v současnosti 600 000 až 700 000 pneumatik.
Při vychystávání zboží jsou k dispozici dva základní způsoby. V případě OE tvoří vychystávací jednotku celá klec, na návěsu pro klienta jsou pak zpravidla naloženy dva až tři typy pneu. Pestřejší vychystávání a expedice se týkají aftermarketu. V tomto případě se pickuje převážně kusově, kdy každá pneumatika je opatřena svým štítkem s QR kódem. Ten zprostředkovává všechny důležité informace pro skladníka i zákazníka – tedy rozměry pneumatik, hmotnostní a rychlostní indexy, výrobní šarže a s tím související exspiraci (od výroby do výdeje nesmí uběhnout více než tři roky, což mj. kontrolují pravidelné audity automobilek). Čas pro ukončení objednávek pro daný den je 16.00 a do 18.00 jsou vypraveny závozy. V podmínkách pro logistického operátora je dodání po ČR a na západním Slovensku v režimu D+1, východní Slovensko podléhá systému D+2. Shuttly jezdí do dalších skladů Fiege v Úžicích, Brně či Senci, kde se zásilky případně dále konsolidují pro určité směry.
Desetiletý kontrakt
Projekt Fiege a Nexen je rozdělen do tří fází rozvoje, smlouva pro OE je podepsána na minimálně deset let, pro RDC na šest let. Záměrem Nexenu je využívat toto nové centrum v maximální míře pro sousední závod. V něm se do budoucna plánuje rozšíření výroby i skladových kapacit (včetně výstavby dalšího automatizovaného skladového sila), a k Fiege by výhledově tedy mělo přicházet 90–95 % produkce žatecké továrny Nexenu. Nyní je poměr přijatých a skladovaných pneumatik z blízkého závodu a Jižní Koreje zhruba 60:40.
„Vlastní i agenturní zaměstnanci“
Provoz skladu zajišťuje zatím 18 zaměstnanců, z nichž 70 až 80 % jsou kmenoví pracovníci Fiege, zbytek pochází z externích agentur. Všichni zaměstnanci včetně agenturních mají stejné pracovní podmínky. Na místě je také přítomen site manager, který zabezpečuje bezproblémový chod skladu, dále zde máme pracovnice odpovědné za komunikaci se zákazníkem a dopravci, a také HR specialistku.
David Peterka, head of business development, Fiege Česká republika
Sklad navštívil a článek připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: 5x Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Pneumatiky v návěsu nebo kontejneru se vykládají a ukládají manuálně, zanedlouho by ruční skenování každého kusu mělo být nahrazeno automatizovanou skenovací branou.
Celkem 20 fotografií od Stanislava D. Břeně jsme zveřejnili ZDE na Linkein profilu našeho časopisu.