Společnost Proman letos oslavuje třicet let působení na trhu. Stále zůstává ryze českou firmou ovšem s mnoha evropskými pobočkami. Za sebou má stovky realizací. „První byla ve firmě GCE Chotěboř a naše regály tam ještě stojí a dál plní svoji funkci,“ říká obchodní zástupce společnosti Tomáš Konfršt.
Jakým způsobem ovlivnily změny a nové trendy v logistice a výrobě v posledních letech design a funkcionalitu regálových systémů?
Nejvýraznějším trendem v logistice v poslední době je nástup automatizace a rozvoj e-commerce. Ještě před několika lety vzbuzovaly roboty a takzvané inovativní skladovací systémy nelíčený údiv a vystavené exponáty spolehlivě přitáhly houfy zájemců. Dnes jsou však haly takových strojů plné a návštěvníci mezi nimi nevzrušeně procházejí. Vliv na konstrukci regálů však u takových instalací není velký – paletový regál v základu stále tvoří sloup a nosníky, policový regál, sloup a police, konzolový regál sloup a konzoly. Na co je třeba dbát, je výběr správného typu pro daný provoz, správná kombinace technologií a jejich propojení do funkčního celku. Pokud některé technologie vyžadují v detailu specifické parametry, jako jsou průhyb či propojovací body, lze tak učinit dimenzí profilů a konstrukční činností. Díky vlastní konstrukční a projekční kanceláři takové změny zvládáme bez problémů. Vzmach e-commerce s potřebou vychystávat z velkého množství různých položek šel a stále jde ruku v ruce s nárůstem instalací vícepatrových policových galerií a rozsáhlých ocelových plošin, které umožňují znásobit podlahovou plochu haly.
Vzhledem k širokému portfoliu vašich řešení – od paletových regálů až po skladové plošiny – jak postupujete při navrhování systémů, které odpovídají specifickým potřebám jednotlivých odvětví?
Základem je vždy analýza požadavků potřeb zákazníka, ta je alfou a omegou každého návrhu regálových systémů. Hodně nám pomáhají zkušenosti našich obchodníků a techniků, které nasbírali v průběhu třiceti let fungování společnosti. Víme tak, jak si počínat v automotive, e-commerce, skladech hutního materiálu, skladech textilu, prodejních skladech, v prodejnách, soudních archivech, archeologických skladech, muzeích, knihovnách…, tak bych mohl pokračovat stále dál.
Co považujete za nejtěžší při přizpůsobování regálových systémů různým typům provozů?
Základní typy regálů a instalací bývají obdobné, lahůdkami jsou občas specifické požadavky zákazníků, kdy je potřeba základní systém modifikovat a doplnit atypickými prvky. Jako příklad mě napadá ukládání praporů a vlajek v muzejních depozitářích, skladování jablek v mobilních policových regálech s řízenou teplotou nebo ukládání dlouhých návinů textilií tak, aby se neotlačily. Nevím, jestli nejtěžší, ale každopádně náročné je u některých projektů uřídit dodatečné změny vzniklé v průběhu nejen přípravy, ale i samotné realizace. Zejména pokud se na dodávce podílí více společností.
Už bylo řečeno, že silným impulsem jsou automatizace a robotizace. Máte nějaké zajímavé reference, kdy jste dodávali skladové vybavení pro logistické nebo výrobní provozy, jež byly současně automatizované či robotizované?
Takové projekty máme, bohužel zde máme podepsanou dohodu o mlčenlivosti. Mohu říct, že spolupracujeme s dodavateli dopravníkových systémů a výrobních robotických stanic. Dodáváme ocelové plošiny navrhované na míru pro tyto projekty. Jedná se o potravinářský a zejména autoprůmysl.
Proman je na českém trhu třicet let. Když se ohlédnete, jaké momenty nebo milníky považujete za klíčové pro růst a rozvoj společnosti?
Důležitý byl počáteční rozjezd firmy. Již v roce 1995 jsme získali velkou zakázku pro společnost Škoda Auto a od té doby jsme jedním z důležitých dodavatelů regálových systémů do všech poboček této automobilky. Další důležité rozhodnutí bylo vybudovat pobočky v Evropě, nejdříve na Slovensku a poté v Chorvatsku, Rumunsku, Maďarsku a Srbsku. Zároveň si velmi ceníme toho, že jsme zůstali ryze českou firmou. To s sebou někdy přinášelo i nelehké chvíle. Vždy jsme to ale přečkali a pokračovali dál. Věřím v mnoho dalších úspěšných let.
Lze spočítat, kolik paletových míst jste vytvořili za oněch třicet let na trhu? A jsou první regály stále v provozu?
Přesně asi ne, ale dobrý odhad založený na obratu a průměrné ceně paletového místa je okolo pěti milionů paletových míst za těch 30 let. K tomu samozřejmě patří ještě policové a konzolové regály a ocelové plošiny. První realizace byla GCE Chotěboř a ano, regály tam ještě stojí a dál plní svoji funkci.
Na trhu je mnoho dodavatelů regálů, do Česka se tlačí i konkurence z „levnějších“ zemí, tendry jsou stále náročnější a čas na přípravu se zkracuje, instalaci regálů provádějí externí montážní společnosti, za jejichž výkon musí dodavatel nést odpovědnost… Jak je Proman dále připraven „proplouvat“ tímto složitým prostředím?
S montážními týmy a výrobci máme za roky existence vybudované nadstandardní vztahy, které mám umožnují spolehnout se jeden na druhého i v obtížných chvílích. Nedávno jsme navíc zavedli nový ERP Helios, který nám pomáhá v řízení průběhu zakázky firmou. Dbáme na požadavky zákazníků, snažíme se vycházet vstříc a být partnerem, na kterého se mohou v případě potřeby obrátit o radu. Projekt pro nás nekončí podepsáním předávacího protokolu, ale máme servisní oddělení, které se stará o instalace jak v záruční době, tak po jejím uplynutí.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Proman