Od ledna do října letošního roku bylo v EU registrováno 1,17 milionu nových osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 4,9 % méně, z toho v Česku 8695, meziročně o 61,3 % více, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Evropského sdružení výrobců automobilů.
V říjnu bylo v EU provozováno 821 782 veřejných dobíjecích stanic, přičemž téměř 57 % z nich se nachází ve třech zemích – Nizozemsku (21,2 %), Francii (18,4 %) a Německu (17,5 %). V Česku je více než 5600 dobíjecích bodů, což zemi řadí na 14. místo v absolutních číslech, 21. místo v přepočtu na obyvatele a 19. místo podle délky silniční sítě. Na jeden veřejný dobíjecí bod připadá v EU v průměru 7,5 elektrických vozidel (kategorie M1 + N1). V Česku je tento poměr 5,2, zatímco v dalších zemích V4 činí 14,6 v Maďarsku, 6,5 v Polsku a 3,3 na Slovensku. Z dobíjecích bodů v Česku tvoří 70,2 % běžné (AC), 21,9 % výkonné (DC do 149 kW) a 7,9 % vysoce výkonné (DC 150+ kW).
V rámci celkové registrace osobních vozidel v EU bylo od ledna do října evidováno 8,86 milionu nových vozidel (meziročně +0,7 %), z toho 1,17 milionu byly bateriové elektromobily (meziročně −4,9 %). Tyto vozy dosáhly tržního podílu 13,2 %, což je třetí nejoblíbenější kategorie po benzinových motorech (34 %; meziročně −4,7 %) a hybridech bez externího dobíjení (30,4 %; meziročně +19,8 %). Dieselové motory měly podíl 12,3 % (meziročně −10,8 %) a plug-in hybridy 7,0 % (meziročně −7,9 %).
V České republice bylo v říjnu registrováno 1475 nových bateriových elektromobilů, což je meziročně dvojnásobek. Od ledna do října bylo registrováno celkem 8706 vozidel (meziročně +62,3 %), přičemž tržní podíl činil 4,5 %.
Přes 36 % tuzemských firem má ve svém vozovém parku elektromobil nebo hybrid. Dalších 24 % uvažuje v následujících třech letech o jejich využívání. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Arval Mobility Observatory mezi 300 českými firmami.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Foto: Filip Hubička