Doručení zásilky na výdejní místo preferuje před doručením na adresu preferuje 56 % zákazníků českých e-shopů. Ukázala to analýza dat čtvrt milionu objednávek zpracovaných v logistickém skladu brněnské firmy Authentica Fulfillment. Další zdroje zatím nepotvrdily, zda zjištění platí pro celý český trh. Na vydávání zásilek nově na českém trhu spolupracují Česká pošta a DPD.
Nejvíce Češi nakupují začátkem týdne, konkrétně v pondělí a úterý, naopak o víkendech nakupují výrazně méně. Nejčastěji si přitom nechávají zásilky doručovat na výdejní místa. Z aktuálních dat Authentica Fulfillment vyplývá, že tuto doručovací metodu preferuje 56 % českých zákazníků, zatímco pouze 44 % si nechává zboží doručit přímo na adresu. V České republice je v současné době k dispozici více než 16.000 výdejních míst, která zahrnují jak kamenné pobočky, tak samoobslužné balíkomaty. Počet výdejních míst přitom nadále roste.
„Jde o dlouhodobý trend, který lidem přináší flexibilitu a pohodlí – nemusejí celý den čekat na doručení balíku. Zásilku si vyzvednou, když se jim to hodí. Zároveň bývá doručení do výdejního místa levnější. Klasické doručování na adresu pomalu ustupuje do pozadí, nadále ale dominuje při doručování do firem nebo ve specifických segmentech zboží, zvláště těch luxusních nebo zaměřených na seniory,“ vysvětluje Petr Litavec, výkonný ředitel Authentica Fulfillment. Průměrná hodnota jedné objednávky dosahuje výše 1338 korun, každý balík obsahuje v průměru 2,77 kusu zboží.
Preferenci doručování balíků do výdejních míst a boxů před doručením na adresu zatím nepotvrdily další zdroje. Například PPL na konci minulého roku hlásila, že nejpopulárnější formou doručování balíků bylo tehdy v Česku stále doručení na adresu, které využívala téměř polovina zdejších zákazníků. Její zpráva nicméně upozorňovala, že popularita výdejních míst a boxů, do kterých si tehdy balíček raději přišli čtyři z 10 Čechů, neustále roste.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) hlásila počátkem letošního roku, že v lednu si nejvíce spotřebitelů nechalo zboží doručit domů, kompletního doručení až na adresu využilo 53 % zákazníků. Do výdejních boxů v lednu nejméně jednou nasměřovalo dodání objednávky 46 % lednových on-line zákazníků, do vlastní výdejny e-shopu 34 % a do externího výdejního místa 33 %.
Také z aktuálního vyjádření Miloše Malaníka, generálního ředitele DPD, vyplývá, že výdejní místa jsou nyní druhým nejoblíbenějším způsobem doručení (tedy nikoliv prvním), který Češi při online nákupech využívají.
Authentica Fulfillment získala svoje data analýzou čtvrt milionu objednávek zpracovaných ve svém skladě, který dnes využívá přes 50 e-shopů. Za minulý rok vyexpedovala přes milion zásilek. Brněnská firma také oznámila, že ve spolupráci se Zásilkovnou nově posílila svozy objednávek pro jejich rychlejší doručení.
Spolupráce České pošty a DPD
Na vydávání zásilek začaly nově na české trhu spolupracovat Česká pošta a již zmiňovaná DPD, součást evropské sítě balíkové přepravy Geopost. Minulý týden společnosti oznámily, že zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, si mohou nechat svůj balík poslat nově i na poštovní pobočky. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. Aktuálně je tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku pak na více než 850 pobočkách. Testování spolupráce potrvá zhruba do poloviny příštího roku, v případě úspěchu se rozšíří do celé sítě České pošty, tedy na 2900 poboček.
„Vzhledem ke klesajícímu zájmu o tradiční poštovní služby jsme připraveni své volné kapacity nabídnout ostatním firmám nebo státním institucím. Pobočková síť, do které jsme začlenili DPD, je další možností, kde si zákazníci našeho nového obchodního partnera mohou vyzvednout své balíky,“ říká Martina Ivanová, ředitelka pobočkové sítě České pošty.
„Spolupráce DPD a České pošty by se v minulosti mohla zdát nepředstavitelná, v současné chvíli nám ale dává opravdu smysl,“ dodává Miloš Malaník, generální ředitel společnosti DPD. Výdejní místa místa budou podle něj nyní dostupnější zejména v menších městech a vesnicích, typicky tam, kde nejsou k dispozici výdejní boxy.
Text: Filip Hubička
Foto: DPD