V nové Zprávě o životním prostředí ČR za rok 2023 je věnována pasáž také dopravě. Vyplývá z ní, že doprava v Česku je stále závislá na fosilních palivech a využívání alternativních pohonů se v individuální dopravě rozvíjí pomalu. Česko má třetí nejnižší podíl registrací nových elektrických osobních automobilů v Evropské unii.
Právě individuální automobilová doprava byla v loňském roce nejvýznamnější kategorií zdrojů emisí v dopravě v případě všech sledovaných látek. A to s nejvyššími podíly na emisích VOC (76,6 %; volatilní (těkavé) organické látky) a CO (74,9 %; oxidu uhelnatý). „Tato skutečnost je dána nízkou přepravní i energetickou efektivností individuální dopravy ve srovnání s dopravou veřejnou a také vysokým podílem individuální automobilové dopravy na celkovém přepravním výkonu osobní dopravy (71,3 % v roce 2023),“ uvádí zpráva.
Nákladní silniční doprava se v roce 2023 podílela zhruba třetinou na celkových emisích oxidů dusíku (NOx), suspendovaných částic (PM) a polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) z dopravy. Z nesilničních druhů dopravy se motorová trakce železniční dopravy podílela 6,3 % na emisích NOx, letecká doprava produkovala 8,8 % emisí NOx z dopravy.
Největším spotřebitelem energie i nejméně energeticky efektivním druhem dopravy je individuální automobilová doprava, která se v roce 2023 podílela 56,6 % na celkové spotřebě energie v dopravě ze spalování paliv. Podíl nákladní silniční dopravy představoval zhruba třetinu celkové spotřeby energie (33,0 %), silniční doprava jako celek se podílela na spotřebě energie v dopravě z 93,6 %.
Snižování dopadů dopravy na životní prostředí a postupnou dekarbonizaci dopravy v rámci přechodu ke klimatické neutralitě má podle zprávy zajistit rostoucí využití bezemisních a nízkoemisních vozidel. V roce 2023 bylo celkově zaregistrováno 182 400 bezemisních a nízkoemisních vozidel všech kategorií, což je 2,1 % vozového parku. Meziročně se jejich počet v registru zvýšil o 14,8 %. Malých užitkových bateriových elektrických vozidel do 3,5 t bylo zaregistrováno 1358, velkých nákladních automobilů (kategorie N3) pouze 19 a elektrobusů 153.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Stanislav D. Břeň
Data: CDV, MŽP