Výdejní boxy jsou čím dál populárnější řešení v oblasti logistiky a doručování zásilek, a to nejen v České republice, ale po celé Evropě. Různí hráči na trhu přicházejí s vlastními inovativními přístupy k tomuto způsobu doručování, přičemž cílem je zajistit zákazníkům pohodlí a flexibilitu a také snížit vlastní náklady.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 213 (září–říjen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Češi na internetu utrácí nejvíce v Evropě a pro doručení svých objednávek stále častěji využívají výdejní boxy. Jako možnost doručení online pořízeného zboží je volí téměř 60 % nakupujících, oceňují na nich především dostupnost a flexibilitu. Fenoménem se stal online prodej použitého oblečení nebo elektroniky, třetina Čechů takové balíky pravidelně posílá. Tyto informace vyplývají z prvního ročníku průzkumu Index Balík přepravní společnosti PPL CZ (výsledky byly zveřejněny v květnu letošního roku, sběr dat uskutečnila agentura Ipsos).
„Výrazný nárůst popularity zažívají boxy na balíky, k vyzvednutí je využívají necelé dvě třetiny zákazníků, naprostá většina, 95 procent, alespoň jednou do měsíce. Na nejnovější formu doručování si Češi rychle zvykli i proto, že si mohou své balíčky vyzvednout kdykoliv během dne i noci a nemusí se řídit otevírací či pracovní dobou,“ uvádí PPL CZ. Zákazníci podle ní oceňují, že se boxy vyskytují i v lokalitách, kde jinak obchody, které by mohly být výdejními místy, nejsou, např. na sídlištích. Kvůli lepší lokalitě volí doručení balíčku do boxu téměř dvě třetiny lidí.
Podle průzkumu si šest z deseti Čechů pro balík do boxu zajde po práci. Většinou si vybírají boxy v okolí svého domova. Pětina Čechů si stihne balík vyzvednout mezi návštěvou fitness, setkáním s přáteli nebo mezi dalšími volnočasovými aktivitami. „Lidé si objednávku před prací vyzvednou jen málokdy, museli by u sebe mít balík celý den. Před prací či o obědové pauze si pro balíčky do schránek odběhne jen devět procent zákazníků,“ uvádí Lenka Vitovská.
Roste počet boxů i jejich funkcí
Jaké jsou aktuální novinky v oblasti výdejních boxů? V souvislosti se změnou názvu logistického operátora Wedo by Allegro na One by Allegro se přichází také inovace v podobě uvedení tzv. One Boxů, tedy vlastních výdejních boxů společnosti Allegro. Zpočátku jich firma nasadila přibližně 140. První One Box byl nainstalován na pražském Smíchově. One Boxy doplňují stávající síť výdejních boxů a míst, kam společnost Wedo doposud doručovala své zásilky.
„Pro naše zákazníky je doručování do výdejních boxů stabilně jedním z nejoblíbenějších způsobů dopravy a míra jejich využívání neustále roste. Spuštění naší vlastní sítě výdejních boxů, které zákazníkům přinesou jednotný zážitek, je proto přirozeným krokem, jak dále zvýšit pohodlí při nakupování a zároveň opět posunout celkovou kvalitu našich služeb,“ vysvětluje krok firmy Jakub Kłoczewiak, provozní ředitel společnosti Allegro, přičemž Wedo prý vloni doručilo celkem 8,2 milionu zásilek.
Boxy jsou napájeny z rozvodné sítě a jsou vybaveny senzory kvality ovzduší – zákazníci si tak mohou výsledky měření zkontrolovat online na mapě všech lokací. Allegro podle svého vyjádření označuje místa, kde smějí kurýři vykládat zásilky a zavádí „tiché otevírání a zavírání dvířek jednotlivých přihrádek“. Boxy mají pohybové čidlo, které aktivuje osvětlení. Allegro také zavedlo platby na dobírku přes platební terminál One Boxu.
Společnost Geopost včetně české značky DPD rovněž zaznamenává rostoucí popularitu doručování mimo domov, což se týká především výdejních boxů a výdejních míst. Podle posledních dat evropského průzkumu E-shopper Barometer 44 % pravidelných online nakupujících preferuje doručení mimo domov, což představuje nárůst o pět procentních bodů oproti roku 2022. Firma uvádí, že v Česku má 5500 výdejních míst a boxů, letos by jich mělo být 7000. Podle výše uvedeného průzkumu využívá výdejní místa 49 % Čechů nakupujících na internetu a samoobslužné boxy 26 %. Boxy DPD jsou solárně napájené.
„Popularita samoobslužných boxů v České republice neustále roste a jejich počet se stále navyšuje, což svědčí o rostoucím zájmu zákazníků o moderní a flexibilní způsoby doručování. Zákazníci v dnešní době oceňují možnost vyzvednout si svůj balíček kdykoliv se jim to hodí, navíc u nich roste zájem o udržitelné doručování. To naše solárně napájené DPD Pickup Boxy nabízí, většina z nich je dostupná 24/7,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD v Česku.
Společnost GLS v současnosti instaluje dvě varianty vlastních boxů (aktuálně jich má 600), které reflektují různé potřeby a preference zákazníků. GLS ParcelBox určený pro frekventované lokality je napájen ze sítě a je ovládán prostřednictvím dotykové obrazovky nebo naskenováním kódu. Tento box je vybaven i terminálem pro platbu dobírky kartou.
Další verze GLS ParcelBoxu přestavuje balíkomat napájený výhradně solárními panely. Tento box má střídmý design, který je podle firmy optimální pro obytné zástavby a venkovské oblasti. Ovládání boxu je přes kovovou klávesnici s displejem nebo skenováním kódu. I zde je možné dobírku zaplatit, tentokráte pouze online přes GoPay.
Výdejní boxy a elektronické vývěsní desky
Výdejní boxy se posouvají do stále menších sídel. Důkazem jsou Staré Bříště na Pelhřimovsku, kde bydlí desítky obyvatel. „S fungováním obecního boxu jsme spokojeni, přijímání i odesílání balíků funguje výborně,“ říká starosta Starých Bříští Václav Honzl. V obci mají nainstalovaný Ox Box. „Lidé nemusí osm kilometrů do Humpolce na poštu. Těšíme se na další služby jako elektronickou úřední desku,“ dodává Václav Honzl.
Podle Ox Pointu, který Ox Boxy vyrábí a dodává, postupně roste výtěžnost schránek. „V některých obcích je v pravidelné permanenci více než polovina schránek, které obecní boxy obsahují. V Kamenném Zboží na Nymbursku hlásí za poslední měsíc (červenec – pozn. red.) více než sedmdesátiprocentní vytíženost. Jen těsně za touto obcí jsou Čepí na Pardubicku a Libkova Voda na Vysočině, kde vytíženost výrazně překračuje padesátiprocentní hranici. V některých obcích si tak měsíčně vyzvedne nebo podá balíček v boxech prakticky každá rodina,“ uvádí firma v tiskovém sdělení. „Počítáme s tím, že do konce roku zprovozníme v obcích funkci elektronické vývěsní desky,“ říká provozní ředitel Ox Point Vladislav Král. Firma má v Česku více než 300 schránek a nabízí také zásilkové mini boxy pro obyvatele rodinných domů.
Rychlost a flexibilita
Celkově lze říci, že výdejní boxy přinášejí významné změny do způsobu, jakým lidé nakupují a vyzvedávají zásilky. Flexibilita, udržitelnost a rychlost doručení jsou klíčovými faktory, které formují budoucnost tohoto sektoru.
„Kdykoliv a udržitelně“
Popularita samoobslužných boxů v České republice neustále roste a jejich počet se stále navyšuje, což svědčí o rostoucím zájmu zákazníků o moderní a flexibilní způsoby doručování. Zákazníci v dnešní době oceňují možnost vyzvednout si svůj balíček kdykoliv se jim to hodí, navíc u nich roste zájem o udržitelné doručování.
Miloš Malaník, generální ředitel DPD v Česku
Článek připravil Stanislav D. Břeň
Úvodbní foto: GLS