Na výstavišti v Letňanech se v týdnu uskutečnila světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid (PHEV) 8×8. Jde o přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu. Před rokem automobilka Tatra Trucks představila prvního zástupce, a sice Tatra Force e-Drive FCEV, který k výrobě elektrické energie využívá vodíkové palivové články.
Nové vozidlo je vybavené paralelním plug-in hybridním systémem pohonu. Vůz je postaven na základě třetí generace modelové řady Tatra Force. Představený čtyřnápravový valník s novou elektronickou architekturou a se čtyřdveřovou kabinou nového typu bude sloužit k ověření zástavby jak nové kabiny pro šestičlennou osádku se čtyřmi místy včetně řidiče v první řadě a dvěma místy v řadě druhé, tak hybridního systému pohonu.
Kabina je vybavena bezpečnostními prvky, digitální palubní deskou, dále např. střešním průlezem, klimatizací, vytápěním nebo elektrickým ovládáním oken. Užitečné zatížení činí 22 tun, celková hmotnost vozidla může dosahovat až 38 tun.
Hybridní systém pohonu využívá kombinaci vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Kombinace spalovacího vznětového motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů.
Součástí hybridního systému je osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra s elektronickým řízením, výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2100 Nm. Ten je spojen s elektromotorem v podobě synchronního motoru Danfoss EM-PMI375-T1100 s permanentními magnety, který disponuje trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2400 Nm. Na něj navazuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 a přes spojovací hřídel napojená převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla. Součástí vozidla je trakční baterie typu LTO o kapacitě 89 kWh. Uvnitř hnacího traktu se nacházejí osové a mezinápravové diferenciály, nápravy jsou vybaveny novým typem redukcí, tzv. pravou planetou.
Hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvního provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je možný lokálně bezemisní provoz, nebo např. tichý pohyb se sníženou tepelnou stopou. V kombinovaném módu zapojení spalovacího motoru, elektromotoru a trakční baterie celý pohonný systém nabízí prodloužený dojezd.
Minulý rok firma Tatra Trucks představila civilní provedení 3. generace řady Tatra Force a verze e-Drive s pohonem využívajícím vodíkové palivové články. Letos se veřejnosti představil speciální vůz Tatra Force s automatizovaným řízením a možností ovládání na dálku, dále nejnovější 3. generace řady Tatra Phoenix i vojenské provedení Tatry Force 3. generace.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Tatra Trucks