Pojem telematika neboli inteligentní dopravní systémy není pro české dopravce neznámý. Online sledování nákladu se v logistice stalo standardem a firmy používají telematické systémy čím dál víc pro zlepšení bezpečnosti vozidel i zvýšení efektivity provozu vozových parků. Je to také významná cesta ke snížení nákladů.
Přinášíme vám článek z aktuálního vydání časopisu Systémy Logistiky 213 (září–říjen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Telematika je termín, který zahrnuje řadu různých technologií, především telekomunikační zařízení podporující odesílání, příjem a ukládání dat. Součástí telematických systémů jsou dále zařízení integrovaná ve vozidlech, jež zajišťují sledování a řízení vozidel během jízdy. Nezbytným prvkem je pak satelitní navigace, která zajišťuje komunikaci mezi všemi aplikacemi.
Hlavní výhodou využití telematiky pro dopravce, logistické společnosti a správce vozových parků je především detailní přehled o provozu vozidel. A to v reálném čase. Díky tomu mohou kromě sledování polohy vozidel také vyhodnocovat styl jízdy řidičů a optimalizovat plánování tras. Navíc s rozvojem technologií se využití telematických systémů stále rozšiřuje a uživatelům je k dispozici čím dál víc funkcí.
Než dostanou slovo odborníci, kteří telematické systémy využívají v praxi, stojí za to připomenout letošní výsledky průzkumu Arval Mobility Observatory, podle nichž 57 % společností v České republice již využívá nebo zvažuje využití telematických dat v příštích třech letech. V rámci Evropské unie je to o tři procentní body méně, než je průměr. S daty ze systémů pak v současné době aktivně pracuje 12 % společností, tedy opět o tři procentní body méně než evropský průměr. Z průzkumu také vyplývá, že v České republice telematiku využívá nebo v následujících třech letech hodlá využívat výrazně více (70 %) společností, které mají mezi stovkou a pěti sty zaměstnanci, oproti menším, nebo naopak větším firmám.
Telematika slouží už řadu let
„Pro implementaci telematických systémů jsme se rozhodli již v roce 2010, s výraznější inovací v roce 2014 a dalším rozšířením před třemi lety. Nejedná se pouze o jedno řešení, spolupracujeme s dvěma předními českými lídry v oboru a každého z nich používáme na odlišné oblasti našich potřeb,“ říká Petr Koblížek, vedoucí oddělení dopravních systémů dopravce Šmídl. Firma začínala s prostým pozicováním vozidel, následně navázala převodem dispečerského řízení do elektronické formy včetně objednávek a tvorbou elektronického záznamu o provozu vozidla (tzv. stazky). „Postupem času jsme připojili dálkové stahování dat z tachografu, vyhodnocení jízdního stylu řidiče, automatické alarmy, reporty, geolokace a podobné funkcionality založené na sběru dat z vozidla,“ dodává Petr Koblížek. Při výběru telematických systémů kladli ve Šmídlu důraz na možnost využívat nově přidávané nástroje pro dispečerské řízení a podporu automatizace.
Také v Raben Group používají ve svých vozidlech telematický systém „Nabízí celou řadu funkcionalit včetně integrace jakýchkoli dat o vozidle podle našich potřeb. Pro nás je kromě polohových informací důležitý zejména teplotní záznam, který potřebujeme u některých druhů komodit evidovat,“ říká Jiří Chlup, director of road network domestics CZ/SK v Raben Group.
Co všechno systémy umějí?
Systém mj. umožňuje zobrazit polohu vozidel na mapě, evidovat využití vozidel a řidičů a optimálně plánovat přepravu a zasílat ji řidiči do terminálu. Samozřejmostí je také automatické vytváření elektronického záznamu o provozu vozidla či vytvoření dispečerské plachty. Podle dat z tachografu umí predikovat AETR (zbývající výkon řidiče) a díky zpracování dat o palivu usnadňuje kontrolu tankování a prevenci před krádežemi. Například firma Agrotec využívá stejný systém také ke kontrole stylu jízdy řidičů na základě dat z akcelerometru v GPS jednotkách. Pravidelně zveřejňuje měsíční výstupy o tomto stylu jízdy a maximálních rychlostech konkrétních vozidel a řidičů, což má nemalý vliv na snížení maximálních i průměrně dosahovaných rychlostí a také dopad na spotřebu i opotřebení vozidel.
Ačkoli společnost Kuehne+Nagel v České republice vlastní nákladní vozidla neprovozuje, má přístup do dvou systémů, které využívají její pravidelní smluvní dopravci. „Pro naše dispečery je důležitý zejména monitoring polohy vozidel v reálném čase pomocí GPS technologie, dále je zcela jistě prospěšné monitorování spotřeby paliva a vyhodnocování jízdního stylu s cílem zvýšit bezpečnost, snížit náklady na provoz a v neposlední řadě také minimalizovat dopady na životní prostředí,“ vyjmenovává Martin Froněk, national road logistics manager v Kuehne+Nagel. Systémy lze podle něj využít i pro efektivní plánování servisu vozidel. Spedice také nedávno představila nový nástroj, který využívá data telematických a geografických systémů a zařízení pro kontrolu teploty nákladu, aby měli zákazníci co nejlepší přehled o svém nákladu. Kromě toho Martin Froněk v poslední době zaznamenal zvýšenou poptávku po propojení telematických systémů se specializovanými monitorovacími středisky s ohledem na zajištění bezpečnosti přepravy vysokohodnotného zboží a farmaceutických produktů.
Data se využívají napříč činnostmi
Údajů, které lze z telematických systémů získat, je opravu velké množství a je třeba je rozlišovat podle oblasti použití. Základní provozní data, např. pozicování vozidel, jeho historie, AETR řidiče, ale třeba také aktuální status realizované objednávky, dopravcům pomáhají v denní rutině. To vše a mnoho dalšího zefektivňuje denní práci dispečinku a návazné administrativy. Další informace potom využívají jednotlivé stupně manažerského řízení. „V různých časových úsecích identifikují například vývoj najetých kilometrů, uskutečněných přeprav, spotřebu pohonných hmot, jízdní styl řidiče, prostoje vozidel a desítky dalších parametrů. Většinu dat pak automaticky importujeme do našeho ERP systému, kde slouží jako zdroj pro jednotlivá oddělení. Každý z nás pracuje s jinými údaji, má jiné priority a potřeby,“ vysvětluje Petr Koblížek. Aktuálně dopravce Šmídl nejvíce řeší propojování systémů s jinými. Ať už jsou to systémy zákazníků, které následně umožňují oboustranně automatizovat objednávky a aktuální statusy přeprav, nebo interní systémy firmy, která data využívá.
Podle svých slov by Petr Koblížek uvítal veškeré funkce, které zrychlí a zpřesní výkon práce. Pomohla by ještě vyšší automatizace a postupné zapojení prvních stupňů AI, a to jak na straně dispečera, tak řidiče. „Stále je v běžném provozu mnoho případů, do kterých zasahuje lidská ruka a zvyšuje tak riziko chyb. Tady očekáváme nejen od telematických, ale i od jiných systémů posun o další krok dál,“ dodává.
Zaostřeno na automatizaci
Právě na automatizaci při dalším rozvoji svého systému správy vozového parku nákladních vozidel a důležité brány k digitálním službám klade největší důraz výrobce vozidel Volvo Trucks. „Snažíme se, aby uživatelé měli díky automatizaci co nejméně práce a zvládli v méně lidech pečovat o více vozidel. Automaticky proto stahujeme tachografy, posíláme upozornění, případně kontaktujeme techniky, že se blíží prohlídky vozidel. Jsme také schopni hlídat tlak v pneumatikách a v případě pomalého úniku opět automatizovaně upozorníme uživatele,“ říká Vít Jurajda, manažer podpory prodeje Volvo Trucks. Systém na základě strojového učení sleduje osm hlavních komponentů, a je tedy schopen predikovat možnou poruchu vozidla včas tak, aby se automobil nikde nezastavil a zůstával v provozu. Koncoví uživatelé mají podle Víta Jurajdy největší zájem o data o stylu jízdy řidiče s vozidlem, o poloze a o pracovních dobách včetně stahování tachografu.
Nad dalšími možnostmi rozvoje telematických systémů se zamýšlejí samozřejmě i zástupci dopravců a spedic. Podle Martina Froňka z Kuehne+Nagel jsou dnešní systémy již velmi sofistikované, nicméně v brzké době bude velmi žádoucí jejich propojení se zařízeními IoT. „Konkrétně mám na mysli například zařízení pro sledování stavu nákladu nebo pokročilé bezpečnostní funkce pro automatické volání pomoci v případě nehody,“ uvádí.
Pro manažery Raben Group jsou rozhodující polohové údaje a zejména pak teplotní záznamy průběhu přepravy. „Klíčovým údajem je také okamžitá a dlouhodobá spotřeba paliva, která usnadňuje vyhodnocování ekonomiky provozu jednotlivých vozidel,“ připomíná Jiří Chlup a dodává: „Uvítali bychom jednoduché alerty na jízdní styl řidiče a také správu záznamů o provozu vozidla. To by nám poskytlo další důležitá data, podle kterých bychom se mohli efektivně rozhodovat.“
A to není všechno. Vzhledem k tomu, že kromě konvenčních vozidel využívají někteří dopravci i ta elektrická, požadují sledování nejdůležitějších údajů prostřednictvím telematických systémů i v elektromobilech. Tomu jde naproti například Volvo Trucks, jež má k dispozici aplikaci vyvinutou speciálně právě pro elektrovozidla. Eviduje kompletní informace o nabití vozidla, dá se v ní nastavit nabíjecí výkon i čas, kdy má být vozidlo nabito, a umožňuje také předehřátí baterií i kabiny, aby kamion před výjezdem byl připraven pro dosažení maximálního dojezdu.
Aplikace pro řidiče
Aktuální údaje online jsou důležité nejen pro dispečery a manažery logistických firem, ale také pro řidiče. Těm umožňují prostřednictvím speciálních aplikací mít přehled o stavu vozidla a přináší jim rovněž možnost na dálku ovládat některé funkce vozidla. Mohou například sledovat hodnocení efektivity své jízdy, na dálku lze také zobrazit jízdní data nebo se podívat na hladinu nafty a emisního činidla, zobrazit tlak a teplotu v pneumatikách. Údaje z tachografu řidičům umožňují v jejich mobilním telefonu naplánovat jednotlivé zastávky po cestě a sledovat dobu, po kterou řídili. Mohou také do aplikací průběžně zadávat své činnosti a tím i online vytvářet záznam o provozu vozidla. Kromě toho mohou zkontrolovat, jestli jsou s vozidlem objednaní na servis, a v případě nenadálé události mohou najít nejbližší pobočku výrobce vozidla ve svém okolí.
Jaká data lze z telematických systémů získat?
Kompletní údaje z vozidla o
- jízdě řidiče,
- poloze vozidla,
- spotřebě,
- aktivaci bezpečnostních systémů,
- pracovních časech řidiče,
- využívání tachografů,
- tlaku v pneumatikách jak tahače, tak přípojného vozidla,
- servisní historii,
- naplánovaných servisních prohlídkách.
„Systémy nám umožňují efektivně plánovat trasy“
Ve sběrné službě klademe důraz na efektivní plánování tras s ohledem na počet zastávek a u LTL/FTL přeprav dbáme zejména na dodržení nastavené bezpečnostní trasy a využití schválených parkovišť.
Martin Froněk, national road logistics manager, Kuehne+Nagel
„Telematická data u nás nacházejí široké využití“
Data získaná pomocí telematických systémů aplikujeme napříč firmou. Mzdová účetní jako podklad pro výpočet mezd získává údaje o času a místě překročení hranic. Dispečink má k dispozici týdenní report základních provozních parametrů, jako jsou ujeté kilometry, spotřeba nebo prostoje vozidel. Správce vozového parku zase přejímá z telematiky údaje o aktuálních kilometrech, nebo třeba také o nízkém napětí baterií či jiná chybová hlášení. Trenér řidičů vidí, jakým způsobem řidič vozidlo využívá a na čem má zapracovat. Controlling dokáže například sestavit report využití předplacených parkovišť nebo vidí, zda do tachografu vozidla nebyla vložena karta řidiče mimo naši evidenci. Je toho opravdu mnoho.
Petr Koblížek, vedoucí oddělení dopravních systémů, Šmídl
„Pro nás jsou důležité zejména teplotní záznamy“
V Raben Group využíváme systém, který je dnes pod hlavičkou firmy Eurowag. S ní spolupracujeme i v jiných oblastech, jako jsou dodávky paliva a mýtné. Systém nabízí celou řadu funkcionalit, pro nás je kromě polohových informací důležitý zejména teplotní záznam, který potřebujeme u některých druhů komodit evidovat.
Jiří Chlup, director of road network domestics CZ/SK, Raben Group
„Přicházíme neustále s inovacemi“
Telematické systémy se snažíme inovovat a klademe důraz na automatizaci. Nově například mohou řidiči využít speciální balíček funkcí zaměřených na denní kontrolu vozidla. Než vyjede řidič na cestu, je veden aplikací, co všechno má kolem vozidla a na vozidle zkontrolovat. Následně vyplní protokol, který je uložen v systému. Tím se snažíme zvýšit bezpečnost provozu, snížit opotřebení vozidel a spotřebu a zamezit neplánované odstávce. Pokud řidič na vozidle objeví něco nestandardního, může to vyfotit a přidat do protokolu. Ten je dostupný jak řidiči, tak technikům vozového parku, kteří si mohou fotky prohlédnout, a pak je případně poslat k nám do servisu a objednat opravu.
Vít Jurajda, manažer podpory prodeje, Volvo Trucks
Článek připravila: Martina Vampulová
Foto: Šmídl