V posledních letech došlo k nárůstu zájmu o bateriové elektrické nákladní vozy (Battery Electric Trucks, BET) jako budoucí alternativu k tradičním dieselovým vozům. Studie Truck Study 2024 společnosti Strategy& (součást PwC) identifikuje hlavní faktory, které ovlivňují rozšíření BET, a zdůrazňuje klíčové oblasti, které mohou urychlit přechod na elektrickou dopravu.
Podle prognózy by mělo být do roku 2030 více než 20 % nákladní dopravy a autobusů elektrifikováno. V tomto období se očekává značný nárůst významu baterií pro nákladní vozy, přičemž poptávka po nich bude i nadále růst. Studie identifikovala hlavní faktory pro přechod na elektrické nákladní vozy:
Regulace a emise
Evropská unie se zavázala do roku 2040 snížit emise z nových nákladních vozů o 90 % a o 45 % do roku 2030. Podobná opatření přijímají i další regiony, včetně USA a Číny. Cílem je nejen dekarbonizace dopravy, ale také posílení udržitelných řešení. Přísnější emisní limity jsou zásadním impulzem pro elektrifikaci flotil.
Náklady na vlastnictví
I když BET vyžadují vyšší počáteční investice kvůli drahým bateriím, ve střednědobém horizontu se ukazuje, že jejich celkové provozní náklady mohou být výhodnější než u dieselových vozů. Studie také ukazuje, že efektivita BET je výrazně ovlivněna cenou energie a dostupností dobíjecí infrastruktury. Náklady na dobíjení jsou rozhodujícím faktorem, a pokud se udrží na konkurenceschopné úrovni, BET získají v následujících letech výhodu nad tradičními vozidly.
Technologický pokrok
Nové generace BET přinášejí pokroky v oblasti baterií a pohonných jednotek. Klíčovými faktory jsou stabilita cyklů, energetická hustota baterií a vyšší efektivita elektrického pohonu. Významným trendem je vývoj nových technologií článků (od NMC přes LFP po LMFP), které nabídnou lepší poměr mezi náklady a životností baterie.
Význam infrastruktury pro BET
Výstavba veřejných a soukromých dobíjecích stanic je zásadní pro rozšíření BET. V Evropě by do roku 2035 mohlo vzniknout až 720 velkých dobíjecích parků pro nákladní vozy a 28 500 vlastních dobíjecích stanic ve firmách. Investice do infrastruktury by při tomto počtu měly dosáhnout dohromady 35 miliard eur.
Přizpůsobení provozu flotil
BET mají nižší dojezd než dieselové vozy, což může znamenat nutnost dobíjení mezi jednotlivými zastávkami. Udržitelnost BET flotil závisí na přizpůsobení provozních modelů, prodloužení doby provozu vozidel a intenzivnějším využívání vozidel. Studie také doporučuje zvýšit počet směn, resp. nájezdu, což povede k lepšímu využití investic do BET.
Doporučení a budoucí perspektivy
Úspěch elektrifikace těžké dopravy závisí na spolupráci mezi regulátory, automobilovým průmyslem, logistickými firmami a poskytovateli finančních služeb. Strategie by se měla zaměřit na několik klíčových oblastí: Poskytnutí jasného regulačního rámce pro podporu dlouhodobého plánování; Podporu leasingových služeb jako nástroje pro snižování investičních bariér u menších firem; Rozvoj dobíjecí infrastruktury; Technologické inovace, které zahrnují zvyšování efektivity baterií, pohonných jednotek a dobíjecích zařízení.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Netze BW, Unsplash