Dodavatelé manipulační techniky představili v posledních týdnech a měsících nové modely vozíků a skladovacích systémů. Níže přinášíme jejich stručný přehled.
Still má nový vozík od úzkých uliček
Still rozšířil své portfolio vozíků řady Classic line, konkrétně jde o stroje RCE 15-20, jež mají nosnost mezi 1,5 a 2,0 t. Řada určená pro firmy s méně náročným provozem a příležitostnými přepravními úkoly a stohováním uvnitř i venku se rozrůstá o tří a čtyřkolový vysokozdvižný vozík s robustní konstrukcí.
Nový RCE 15-20 je oproti vozíkům RCE 25-35 kompaktnější a obratnější. Hodí se do stísněný prostor a na omezené pracovní plochy. Nasadit jej lze např. v hobbymarketech nebo dílnách, řemeslných či zemědělských provozech. K manévrování jim stačí šířka 112 cm. Stroje jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi, které je možné nabíjet i průběžně přes boční konektor. Pohon vozíku Still RCE 15-20 probíhá přes přední kola pomocí zapouzdřeného třífázového motoru. Zapouzdřený hnací motor 80 V AC se stupněm krytí IP 54 umožňuje fungování i v prašném nebo vlhkém pracovním prostředí. Na exponované části jako např. kryt a dvířka baterie je použita ocel místo plastu.
Swarm Automation Storage od Toyoty MH
Toyota Material Handling Europe nově nabízí Swarm Automation Storage. Koncept poskytuje skladování s vysokou hustotou bez potřeby uliček. Tento automatizovaný systém pro skladování a vychystávání kombinuje tři komponenty: systém Toyota Radioshuttle a vysokohustotní skladovací systém, které spolupracují s automatizovaným zakladačem RAE od společnosti Toyota, a jsou řízeny skladovým systémem T-One, který se propojuje s vlastním skladovým softwarem uživatele. Počet shuttle vozíků a AGV lze nastavit podle provozních potřeb.
Skladovací řešení je primárně navrženo pro skladování palet. Ty jsou přepravovány shuttle jednotkami skrze skladovací kanály v regálovém systému. Palety jsou do systému vkládány automatizovanými zakladači, které také přesouvají shuttle jednotky mezi různými kanály. Skladovací systém lze konfigurovat podle konkrétní aplikace, přičemž umožňuje práci v režimu FIFO a LIFO.
Nové double stackery od Linde MH
Společnost Linde Material Handling představila nový kompaktní double stacker, který je určen zejména pro manévrování ve stísněných prostorech v logistice, maloobchodě a výrobě. Všechny vozíky jsou volitelně vybaveny aktivní ochranou chodidel, která zabraňuje zraněním. Modely Linde D06 až D10, které mohou současně přepravovat náklady o hmotnosti 0,6, 0,8 nebo 1,0 tuny na volném zdvihu a další 1,0 tunu na počátečním zdvihu, jsou k dispozici s různými variantami baterií. Nejnovějším přírůstkem do řady je dvojitý zakladač Linde D08 M. Model nabízí nosnost 0,8 tuny na volném zdvihu a 1,0 tuny na počátečním zdvihu s výškou zdvihu 1590 mm. Všechny vozíky z nové řady dvojitých zakladačů mají pětibodovou kontaktní konfiguraci se středovým poháněcím kolem, což zajišťuje stabilitu při jízdě na nerovném povrchu nebo po rampách. Řízení zdvihu Linde OptiLift umožňuje operátorům ovládat rychlost zdvihu pomocí páky na hlavě oje.
Integrovaná lithium-iontová baterie v retracích od Jungheinrichu
Jungheinrich už na jaře představil novou řadu retraků ETV 2i. Vozík s lithium-iontovou baterií (230 Ah nebo 460 Ah) byl vyvinut pro lehké až středně náročné aplikace. Hlavní cílovou skupinou jsou zákazníci, jejichž provozní požadavky činí přibližně pět hodin denně nebo méně. Modely ETV 214i a ETV 216i nabízejí nosnost 1400 kg a 1600 kg s maximální výškou zdvihu až 10 700 mm. Jungheinrich uvádí, že pro tento retrak interně vyvinul nový pohonný včetně motoru, převodovky, hnacího kola a nové generace měničů.
Nová řada zakladačů pro pěší obsluhu od Clarku
Clark rozšířil svou nabídku elektrických paletových vozíků o čtyři nové modely pro pěší obsluhu. Nové paletové vozíky pocházejí ze sérií WS a SWX s nosnostmi od 1,2 do 1,6 tuny. Pěší zakladače jsou vhodné pro přepravu zboží na krátké vzdálenosti, použití v prostorově omezených uličkách a pro nakládku a vykládku nákladních vozů. Díky čtyřbodové podpoře dosahují vysokozdvižné paletové vozíky vysokých zbytkových nosností i při velkých výškách zdvihu. Ovládací prvky jsou umístěny v ergonomickém oji a lze je ovládat jak pravou, tak levou rukou. Pro zajištění stability se automaticky snižuje rychlost jízdy vysokozdvižných paletových vozíků, jakmile je náklad zvednut. Bezpečnostní oj je umístěna vlevo dole na všech modelech, aby byla zajištěna dostatečná vzdálenost od operátora. Pokud dojde k poruše, indikátor chybového kódu na displeji poskytne informace o příčině.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Still ČR, Toyota Material Handling Europe, Linde Material Handling Europe, Jungheinrich, Clark Europe
Ilustrační foto v úvodu článku: Stanislav D. Břeň