
Na konferenci Authentica Day v Brně vystoupili zástupci značek Trenýrkárna, Bagind, NiceBoy, Sportega, Eyerim a dalších. Společně řešili aktuální témata e-commerce, jako je expanze na evropské trhy, možnosti financování růstu nebo boj o zákazníky s retailem. Na akci také Authentica Fulfillment poprvé ukázala svůj unikátní automatizovaný sklad, který pohání přes 60 autonomních robotů od společnosti Geek+.
Díky investici za více než 3 miliony eur (74 milionů korun) společnost Authentica Fulfillment navýšila kapacitu svého skladu na 2,5 milionu odeslaných zásilek za rok. Inovace se podle ředitele fulfillmentu Petra Litavce nijak nedotkne pracovních míst, naopak kompenzuje nedostatek pracovní síly na trhu.
Roboti ušetří skladníkům desítky kilometrů denně
Součástí akce Authentica Day bylo představení nového automatizovaného skladu Authentica Fulfillment. Za zhruba tři miliony eur firma do svého skladu implementovala
Celkem 63 robotů se ve skladu nově stará o naskladňování zboží stejně jako jeho vyzvedávání pro kompletaci objednávek více než 50 e-shopů, které Authentica Fulfillment využívají. Součástí implementace je také automatizované třídění balíků. Díky systému se firma stala fulfillmentem s nejrozsáhlejší robotizací v Česku, ročně zvládne vyexpedovat až 2,5 milionu zásilek.
„Opouštíme tradiční fungování skladu, kdy skladník zdlouhavě chodí po skladu a ručně vyzvedává zboží. Roboty samy dovezou zboží přímo ke skladníkovi, kterému se ušetří obrovské množství času a fyzické námahy,“ vysvětluje výhody Petr Litavec, výkonný ředitel Authentica Fulfillment.
Jak to vše funguje, popsal v reportáži na Linkedin profilu časopisu Systémy Logistiky náš šéfredaktor Stanislav D. Břeň zde (doporučujeme k přečtení celou reportáž i s fotografiemi od autora, v odstavci níže je úryvek textu): https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7250093559138152448
Ve skladu jezdí celkem 63 robotických jednotek, přičemž 18 je „velkých“, které zaskladňují do regálů, zbytek tvoří podjezdové roboty AMR, jež si na předávacích místech na nejnižší úrovni regálu přeberou bednu. Tito „menší bráchové“ mají vlastní přízdvih v řádu několika desítek centimetrů. Zaskladňovací roboty jsou opatřeny teleskopy, pomocí nichž se dostanou až do výšky 11 metrů. Řízení robotů probíhá na třech úrovních – WCS (od výrobce zařízení), RMS (LogTech) a WMS (Authentica). Integrační platformou je VertiNode od společnosti VertiFlex.
Jak uspět v zahraničí?
Důležitým tématem konference byla otázka zahraniční expanze, kterou se v rámci panelové diskuze zabývali v úvodu zmiňovaní hráči z prostoru středoevropské e-commerce. Například podle Filipa Minara ze společnosti Expandeco neexistuje univerzální návod nebo trh, který by pro expanzi představoval zlatý důl.
Jako klíčový aspekt k úspěchu na zahraničních trzích se ukázala lokalizace. V dnešní době dokáže e-shopům s kvalitním překladem více pomáhat AI, zásadní jsou ale také správně zvolené platební metody a možnosti dopravy, které spotřebitelé preferují. Tyto detaily mohou výrazně ovlivnit výslednou akvizici. V opačném případě může špatně zvládnutá lokalizace odradit zákazníka od samotného nákupu. Kvalitní příprava je tedy podle lídrů důležitá, avšak není to jediný klíč k úspěchu, pro e-shopy je dobré mít v týmu někoho s lokálními zkušenostmi, kdo ví, jak trh v dané zemi funguje.
„E-commerce si v posledních letech procházelo bolestivým ozdravným procesem po nafouknutých covidových letech. Nyní ale obchodníci opět hledají cesty, jak pokračovat ve svém růstu, nyní již udržitelnějším a zdravějším způsobem,“ říká Petr Litavec.
Čtěte podrobnou reportáž z skladu automatizovaného skladu (včetně dalších fotek) od Stanislava D. Břeně na Linkedin profilu našeho časopisu:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7250093559138152448
Fota v tomto článku: Authentica Fulfillment