Do oprav silnic a mostů, které zasáhla velká voda, bude muset Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) investovat 1,5–2 miliardy korun. „Nové silnice na Ostravsku a Jesenicku budou pevnější, podobně jako nový most v Opavě na silnici I/46 by měl příště podobně velké povodni odolat. V říjnu opravíme silnici I/45 mezi Novými Heřminovy a Krnovem,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl, který navštívil Ostravsko i Jesenicko.
Záplavy postihly několik desítek komunikací spadajících pod ŘSD. Organizace už zprovoznila dálnici D1 kolem Bohumína. Na 370. kilometru se podařilo odstranit veškeré následky povodní a jezdí se bez dopravních omezení. „Na Ostravsku zůstává pro veřejnost zavřená silnice I/45 mezi Novými Heřminovy a Krnovem. My už máme připravené firmy, které přes zimu dají komunikaci dohromady, aby se po ní dalo normálně jezdit. Práce zahajujeme tento týden a během října budou hotové,“ uvedl Radek Mádl.
ŘSD prohlédlo všechny mosty na dálnicích a silnicích I. třídy, které povodeň postihla. „Kromě mostu v Opavě nepotřebují rychlý zákrok. Most v Opavě je výjimkou, tam postavíme mostní provizorium. Soutěžíme firmu, která ho postaví. To mostní provizorium je už připravené v našem sídle v Brodku,“ informoval ředitel ŘSD. V první polovině října by mohlo být osazené, aby se po něm dalo v zimě jezdit. Zároveň se připravuje zakázka na stavbu nového mostu. „Ten bude v trošku jiné poloze a měl by příště povodni takového rozsahu odolat. Přes zimu chceme vysoutěžit dodavatele,“ dodal Radek Mátl.
Kvůli povodni chystá ŘSD nové projekty, kdy bude stavět odolnější silnice. Příkladem je silnice I/44 mezi Jeseníkem a Mikulovicemi, z Jeseníku na Polsko. „Ta byla totálně poničená, kusy silnice odplavaly pryč. Tam připravujeme nový projekt, příští rok chceme stavbu zahájit. Bude mít úplně jiné parametry než dosavadní silnice. Zesílíme ji, aby byla schopná odolat takovému náporu vody,“ řekl Radek Mátl.
Podle ŘSD se často jedná o projekty v náročném horském terénu, kde silnice přichází do přímého kontaktu s řekou. Údajně ale existují technická vylepšení, která mohou zabránit podemletí silnice vodou. „Viz Česká Ves, kde bylo koryto sice zpevněné dlažbou, ale mezi svrškem komunikace a opevněním byly dva metry zeleně a hlíny a voda se tam dostala,“ připomněl Radek Mádl. ŘSD zde nově postaví zesílené opěrné zdi, hluboko založené a vysoké, aby voda narazila do zdi a nemohla podemlít silnici. V těchto místech mají být prováděna nadstandardní opatření.
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Casey Horner, Unsplash