logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V areálu Ostrava Airport Multimodal Parku v Mošnově proběhlo ve čtvrtek 15. května slavnostní...
  • Požadavky a nároky na požární bezpečnost ve skladech, která do značné míry závisí na charakteru...
  • Ve spolupráci s Nippon Express Holdings nabízí nově  společnost cargo-partner přepravní řešení z...
  • Distribuční centrum Kionu v Kahl am Main v zemském okrese Aschaffenburg zvýšilo rychlost a...

KOMENTÁŘ: Dopravce není detektiv

2. října 2024
Názory a analýzy 0
665
KOMENTÁŘ: Dopravce není detektiv

„Pochybení mého zákazníka, které udělal v kupní smlouvě, mě jako dopravce vůbec nezajímá… Dovezu to komukoli a kamkoli, když mě tam odesílatel pošle…“  Citát Lubora Hanžla, dopravce, (upravený do spisovné češtiny).

Koncem května byl zde na portálu časopisu Systémy Logistiky publikován komentář „Je dopravce povinen provést identifikaci příjemce zboží? Prověření je především na odesílateli, vyplývá ze soudního rozhodnutí“. Tento na jaře zveřejněný text pojednává o pro dopravce velmi důležitém judikátu, ve kterém „Nejvyšší soud ČR v rozsudku č.j. 27 Cdo 198/2023-301 ze dne 28. listopadu 2023 uvádí, že byl-li odesílatel ohledně totožnosti osoby příjemce a místa určeného k vydání zásilky uveden třetí osobou (podvodníkem) v omyl, jde tato skutečnost zásadně k jeho tíži, nikoli tedy k tíži dopravce. Dopravce totiž není povinen zkontrolovat, zda osoby nacházející se v prostorách příjemce a připravené zásilku převzít jsou k tomu oprávněny, nezavázal-li se k tomu ve smlouvě, nebo nemá-li důvodnou pochybnost o tom, že takové oprávnění uvedeným osobám  svědčí (resp. náleží)“. Můj text reaguje výhradně na zveřejněný komentář, nikoliv na samotný judikát.

KOMENTÁŘ: Je dopravce povinen provést identifikaci příjemce zboží? Prověření je především na odesílateli, vyplývá ze soudního rozhodnutí

Obecně platilo a platí, že pro dopravce je důležité „ke komu a kam ho odesílatel pošle“.  Tedy je pro něho podstatné to, jak byl označen příjemce a hlavně, kde přesně se nachází místo vykládky. Z podstaty věci a vlastního provozu je jasné, že dopravce není detektiv, aby měl a mohl prověřovat, kdo doopravdy osoba příjemce je a kam (na jakou adresu/místo) ho odesílatel posílá. Na to nemá ani patřičná oprávnění či specializaci, ani za to není placen. Platí to zejména o adrese příjemce, resp. – místa vykládky – což je v tomto kontextu samo sebou to nejdůležitější. Dopravce je od toho, aby realizoval přemístění podle požadavků (informací), které mu sdělí odesílatel, což je jeho obchodní partner v přepravní smlouvě. To příjemce není. Konec, tedy možná…

Pozn. Matoucí pro dopravce bývá (pokud se tedy vůbec orientuje v dodacích podmínkách INCOTERMS), když se jedná např. o import na dodací paritě EXW, z čehož vyplývá, že objednatelem přepravy a jejím plátcem je reálný/fyzický příjemce.

Čtěme přepravní podmínky

KOMENTÁŘ: Zasílatelé a dopravci nově s povinnostmi pojišťovacích makléřů

Trochu jiná situace ale může nastat v přepravní praxi. Mám na mysli celkem běžnou situaci, ke které poměrně běžně dochází zejména (ale nejen) v provozu kurýrních, expresních a balíkových (KEB) služeb. Stává se, že dopravce (např. PPL, DPD či třeba DHL, UPS apod.) nezastihne příjemce a zásilku „náhradně doručí“ jiné osobě (vycházím z toho, že odesílatelem uvedená adresa příjemce a místo dodání/vykládky je totožné). Ta se nachází např. na udané adrese či v bezprostředním sousedství apod. Právě zde může vzniknout situace, kde vzniká řada eventuálních nedorozumění a sporů.

V těchto případech vždy velmi záleží na konkrétním znění přepravních (obchodních) či obdobných podmínek dopravce (event. zasílatele), tedy na tom, zda a za jakých podmínek může být zásilka doručena na „jinou“ adresu, resp. jiné osobě. Platí, že nesouhlasí-li odesílatel s takovou možností, je třeba toto s dopravcem projednat, samo sebou před začátkem přepravy. Zde optimisticky vycházím z toho, že si odesílatel (což samo sebou mohu být např. i já jako fyzická osoba) přepravní podmínky dopravce vůbec přečte…

Uvedený výrok NS ČR se vztahuje k realizaci přepravní smlouvy/smlouvy o přepravě věci (v komentáři se nešťastně uvádí „smlouva o dodávce zboží“).

Chybně uzavřená kupní smlouva je něco jiného

Příklad uvedený v květnovém komentáři popisuje důsledky chybně uzavřené kupní smlouvy, kdy podvodníkovi – kupujícímu – „naletí“ prodávající. Hezky, ale jaksi mimoděk, tu byl popsán charakter přepravních služeb jako služeb komplementárního obchodu s hmotným zbožím. Z příkladu uvedeného v komentáři totiž celkem jasně vyplynulo, že prodávající (následně v přepravní smlouvě/resp. NL CMR vystupující jako odesílatel), uvedl název a adresu příjemce zásilky, což ale byl podvodný kupující. Ano, zde je velmi důležité, že primárně jde o podvodníka – kupujícího. Až následně je samotným odesílatelem (v kupní smlouvě je tentýž prodávajícím) v přepravní smlouvě uveden falešný příjemce. V příkladu popsané pochybení není ve smluvním vztahu k dopravci, který přepravní smlouvu bez výhrad či závad zajisté splnil, byť zásilku doručil na adresu k podvodníkovi, ale z hlediska přepravní smlouvy správné osobě a na správnou adresu, které dostal od odesílatele.

Podle mého názoru zde důvod, proč by měl dopravce v takových případech prověřovat příjemce, resp. např. správnost jeho adresy, nikdy nebyl a není. Pro tyto situace je ale bezesporu velmi přínosné to, co již bylo na základě judikátu v předmětném komentáři správně uvedeno výše. Tedy to, že: „Dopravce není povinen zkontrolovat, zda osoby nacházející se v prostorách příjemce a připravené zásilku převzít jsou k tomu oprávněny, nezavázal-li se k tomu ve smlouvě, nebo nemá-li důvodnou pochybnost o tom, že takové oprávnění uvedeným osobám svědčí (resp. náleží)“.


doc. Radek Novák
Autor je vedoucí katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze

Ilustrační  obrázek: Sander Sammy, Unsplash

Související články:

KOMENTÁŘ: Je dopravce povinen provést identifikaci příjemce zboží? Prověření je především na odesílateli, vyplývá ze soudního rozhodnutí KOMENTÁŘ: Zasílatelé a dopravci nově s povinnostmi pojišťovacích makléřů Svaz spedice a logistiky vytváří skupinu rozhodců. Urychlí vyřizování sporů v rámci přeprav

Doporučujeme

Komerční sdělení

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required