Poradensko-technologická společnost Aimtec prochází dynamickým vývojem, který souvisí nejen s růstem počtu zaměstnanců a rozšiřováním působení na mezinárodních trzích, ale také s technologickými změnami a digitalizací. Ve vedení firmy nově stanul Pavel Boháč, který v rozhovoru sdílí především názory na vývoj v průmyslu a logistice.
V čele Aimtecu jste nedávno vystřídal zakladatele firmy – Jaroslava Follprechta a Romana Žáka. Mění se tím nějak i Aimtec samotný?
Řekl bych, že se Aimtec spíš přirozeně vyvíjí. Rosteme, je nás už téměř tři sta. Specializujeme se na náročné odvětví automotive, mezi našimi zákazníky jsou stále častěji zastoupeny nadnárodní korporace. Posilujeme svoje působení na trzích, kde sídlí řada automotive dodavatelů, především v Německu a nově i ve Spojených státech.
Při tom všem nesmíme zapomenout na to, čím je Aimtec v očích řady zákazníků, ale i zaměstnanců jedinečný. To, jak spolupracujeme, jak se k sobě chováme, jaké hodnoty jsou pro nás důležité. Nechtěl bych, aby to znělo jako klišé, ale zachovat firemní kulturu, kterou v Aimtecu máme, to vnímám i pro sebe jako největší výzvu.
Nejen v Česku patří Aimtec mezi významné technologické firmy, které dokážou dodat softwarová řešení mnohdy i do náročných logistických nebo výrobních provozů. Jaké jsou podle vás základní vývojové linie či trendy?
Komplexnost projektů roste. Stále častěji se setkáváme s tím, že je potřeba propojit více systémů do jednoho celku. Integrujeme různé technologie i různá softwarová řešení od ERP až po systémy obsluhující konkrétní procesy na shop flooru. To je, řekl bych, nejvýraznější rys, který dnes digitalizační projekty mají. Trendů je ale pochopitelně více, ať už se jedná o automatizační technologie nebo nastupující AI. My se zabýváme jak poradenstvím, tak sami softwarová řešení vyvíjíme a implementujeme. Trendy a novinky sledujeme a hledáme pro ně konkrétní využití. Pak je použijeme, validujeme řešení a teprve poté standardizujeme. Držíme se zásady, že zákazníkům poskytujeme řešení, která jsou ověřená v praxi a přinášejí očekávanou hodnotu.
Zaměřujete se především na automotive. To je segment, který se v posledních letech dostal do obtížné situace vlivem částečného kolapsu dodavatelských řetězců, poklesu kupní síly či nelehké transformace. Kam směřuje autoprůmysl a jaké nové nároky to klade na vás?
Automobilový průmysl skutečně prochází významnou transformací. Krize uplynulých let, nástup nové konkurence i výzvy jako Green Deal kladou na celý dodavatelský řetězec v automotive neskutečné nároky, které mají mnohdy dopad až do samotné životaschopnosti firem, zvláště pak menších dodavatelů. Pokud chtějí zůstat stabilní, musí optimalizovat všechny procesy a být schopni flexibilní reakce na změny, které jsou na denním pořádku. My v tomto směru podáváme pomocnou ruku. Provádíme je digitální transformací, která umožňuje takové úkoly zvládnout a v datech získat oporu pro nelehká rozhodnutí.
Procházíme rychlou fází adopce AI. Jak strojové učení, algoritmy a umělá inteligence ovlivňují fungování firem?
Řekl bych, že firmy si možnosti využití AI spíše „oťukávají“ a běžné využití nás teprve čeká. Potenciál je samozřejmě obrovský. Pokud se podíváme z pohledu digitalizace firem, tak AI může například zpracovávat obrovská množství dat, které dnes firmy sbírají, rychle a přesně je analyzovat. Využití AI ale nemusí být tak jednoduché, jak se zdá. V kontextu dat mluvíme o efektu garbage in – garbage out. Pokud nemáte čistá a dostatečná data na vstupu, nemůžete očekávat kvalitní výstup. A z naší zkušenosti víme, že chyby se v datech prostě objevují, takže je potřeba je nejen sbírat, ale i kontrolovat, čistit, zkrátka zabývat se tématem data quality managementu. To je pro využití těchto pokročilých nástrojů nezbytné.
Na vaší nedávné konferenci Trends in Automotive Logistics 2024 se hodně mluvilo o resilienci firem i celých odvětví. Přináší digitalizace požadovanou odolnost, nebo naopak vytváří „novou křehkost“ vyvolanou například potřebou kvalitního zabezpečení dat nebo kompetencí na straně pracovníků firem?
Částečně máte pravdu. S digitalizací bezpochyby přicházejí i rizika v podobě například cybersecurity, kterou je potřeba brát velmi vážně. Rozdíl je v tom, že tato rizika lze do velké míry přenést na dodavatele. Dnes běžně zákazníkům nabízíme řešení formou SaaS, kdy systém běží v cloudu. Zabezpečení infrastruktury robustních cloudových center je ale na nesrovnatelně vyšší úrovni, než lze běžně dosáhnout u on-premise řešení běžících na lokální infrastruktuře. Tím se mění i nároky na zákazníkův IT tým, který se dostává do role business partnera. Jinými slovy – digitalizace s sebou samozřejmě přináší možná rizika, ta ale lze eliminovat, redukovat nebo přenést na specializovaného partnera. Zákazník se pak může věnovat tomu hlavnímu, vlastnímu byznysu. A co se týče odolnosti podnikání, tam digitalizace poskytuje potřebnou podporu zcela bez diskuse.
Zmínil byste nějaké zajímavé reference Aimtecu z poslední doby, které souvisejí s logistikou nebo supply chainem?
Rádi zmiňujeme projekt u zákazníka Continental Automotive, kde jsme se podíleli na zavedení prvního systému AutoStore v České republice. Naším úkolem bylo integrovat AutoStore do komplexního systémového prostředí. Zajímavé projekty kromě těch automatizačních jsou ale i ty, kde se zákazníkem tvoříme vizi digitální transformace a postupně ji naplňujeme, zmínil bych například společnost AISIN, kterou podporujeme v zavádění a optimalizaci SAP S/4HANA. Těší nás i dlouhodobá spolupráce se společnostmi, jako jsou například Denso, Rehau, Daiho, Scherdel, BRANO nebo Malfini.