Silniční nákladní doprava patří k nejflexibilnějším způsobům dodání zboží a často je také nejrychlejší a nejlevnější. To vysvětluje, proč se tři čtvrtiny nákladu přepravovaného v Evropské unii stále převážejí po silnici. Ovšem i tato část přepravního řetězce čelí v posledních letech významným dopadům, které odvětví ovlivňují v pozitivním i negativním směru.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 212 (červenec–srpen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Dopravci a přepravní firmy působící nejen na českém trhu se naučili pružně reagovat na tržní změny a v prognózách dalšího vývoje jsou po nejistém závěru loňského roku aktuálně spíše optimističtí. To potvrzují nejen oslovené firmy, ale i výsledky posledního zveřejněného Barometru Sdružení Česmad Bohemia z jara letošního roku. Podle něj 36 procent oslovených dopravců působících v mezinárodní dopravě má pro další půlrok pozitivní očekávání, pokud jde o poptávku po jejich službách, ve vnitrostátní dopravě je podíl optimistů stejný, tedy rovněž 36 procent firem vidí budoucí zakázky příznivě. To je u vnitrostátní dopravy o deset procentních bodů více než před třemi měsíci, u mezinárodní dopravy se očekávání posunula o sedm procentních bodů v pozitivním smyslu. V tomto pozitivním trendu se zřejmě už projevila klesající inflace a oživení ve spotřebě, ale i probouzející se stavební výroba.
Výsledky hospodaření v dopravní činnosti za první čtvrtletí letošního roku skončily podle údajů barometru na podobných hodnotách jako v závěru toho loňského. V mezinárodní dopravě byl podíl firem, které skončily v zisku (48 %), stejný jako v posledním čtvrtletí roku 2023. Hůře dopravci dopadli ve vnitrostátní dopravě, kde si pohoršili o čtyři procentní body. Jen 42 % z nich vytvořilo z dopravní činnosti zisk. Přesto jsou tyto hodnoty podstatně lepší, než jaká byla očekávání dopravců na konci ledna, kdy do nich respondenti promítli razantní zvýšení mýtných sazeb v Německu a dalších zemích a značný útlum poptávky především ve vnitrostátní dopravě.
„Celková situace na přepravním trhu je velmi dynamická a ovlivněná ekonomickým vývojem v Evropě a České republice. Začátek roku navázal na úspěšný loňský rok, v poslední době ovšem dochází k ochlazení ekonomik celé Evropy. Silniční doprava je lakmusový papírek ekonomiky, takže stačí opravdu velmi málo a projeví se jakákoli změna, v poslední době třeba výrazný nárůst inflace. Nicméně pevně věříme, že se situace v ekonomice zase zlepší,“ říká Karel Kváč, sales & marketing director v DSV Road.
Podle CEO a předsedy představenstva VCHD Cargo Petra Kozla uvedla vysoká inflace přepravní společností do dvojitých kleští – na jedné straně zaměstnanci požadovali vyšší mzdy, na straně druhé však zákazníci v Evropě nechtěli kvůli zpomalení ekonomiky zvyšovat ceny za přepravy.
Nevyzpytatelné ceny pohonných hmot
Právě inflace, ale i válka na Ukrajině stejně jako některé další faktory navíc rozkomíhaly ceny pohonných hmot, které se výrazně promítají do dopravních nákladů. „Do roku 2019, tedy do pandemie covid-19, se ceny za silniční nákladní dopravu nijak extra neměnily. Pokud vůbec, tak pouze o cenu pohonných hmot. Momentálně jsou však ceny velice nestabilní a dynamicky se mění. Nejvíce je ovlivňuje nedostatek řidičů a s tím spojené náklady na mzdy, inflace i zdražení vstupních nákladů. Tím myslím nákladů na pořízení nových vozidel,“ vyjmenovává chief operating officer ve FEE Transport Václav Maťátko.
Jeho slova potvrzuje i Pavel Vrajík, international road freight director ve společnosti Rohlig Suus Logistics CZ, podle nějž firma zaznamenala výrazné zvýšení nákladů od roku 2020. Ovlivnilo to nejen rostoucí ceny nafty po vypuknutí konfliktu na Ukrajině, ale také nárůst mzdových nákladů řidičů, skladníků a všech osob působících v logistice. „I přes negativní vývoj na trhu vykázala naše firma v oblasti pozemních přeprav růst, když se nám pro naše klienty podařilo zajistit potřebnou kapacitu tak, aby nebyl narušen jejich dodavatelsko-odběratelský řetězec,“ vysvětluje Pavel Vrajík. Společnost Rohlig Suus Logistics CZ se více zaměřila na přepravy v regionu jihovýchodní Evropy, konkrétně v oblasti Balkánského poloostrova a Turecka. Jistý útlum zaznamenala v případě Velké Británie, kde komplikace spojené s brexitem vedly k poklesu přepravovaných objemů a zvýšení administrativních nákladů. „Nicméně úspěšní v zajišťování přeprav jsme i v této relaci,“ dodává Pavel Vrajík.
Vliv německé ekonomiky a zvýšení mýta
Významný vliv na ceny za přepravu má i vývoj na trhu v sousedním Německu. „Německo je největší evropský trh a bohužel neroste, proto se i ceny za dopravu nevyvíjejí dobře a letos stagnují. V některých oblastech dokonce klesají. Tyto regiony, například okolí Bodamského jezera, Stuttgartu či Freiburgu, mají cenovou hladinu pro importy do České republiky pod cenami loňského roku,“ upozorňuje Petr Kozel.
Kromě toho německá vláda od 1. prosince loňského roku razantně zvýšila mýtné pro nákladní vozidla všech tříd nad 7,5 tuny, přičemž konkrétní zvýšení je závislé na hmotnosti a emisní normě vozidla. I toto zvýšení se promítlo do cen za dopravu. „Pro většinu našeho vozového parku, který je v nejvyšším emisním standardu Euro VI, se mýtné zvýšilo o 80 procent. To byl velmi silný zásah do cenotvorby přeprav, z nichž velká část míří do Německa nebo přes Německo. V našich cenách jsme byli nuceni tuto skutečnost, stejně jako navýšení českého mýtného, které navíc bylo oznámeno velmi krátce před účinností, reflektovat. Ve VCHD Cargo již mýto dosahuje téměř 70 procent ceny za naftu a jen v květnu jsme za mýtné zaplatili téměř 11 milionů korun. Bohužel platí dvě smutná pravidla – téměř vždy platíme za mýto dříve, než dostaneme zaplaceno od zákazníka, a takto vysoké mýto se v žádném případě nepromítne do kvality silnic nebo zázemí pro řidiče,“ doplňuje Petr Kozel.
Všechny zmíněné faktory se více či méně promítly do sazeb za silniční nákladní dopravu, které v posledních letech výrazně stoupaly. Aktuálně však podle Karla Kváče dochází k jejich stabilizaci. „Ceny jsou sice ovlivněny inflací, cenami paliva a celkovými provozními náklady, ale podle mého názoru stále má nejvyšší vliv na ceny zákon nabídky a poptávky. V našem případě v současné době převis poptávky, který je způsoben nedostatkem vozidel a řidičů na trhu,“ myslí si.
Boj o každé místo na parkovišti
Dopravci však mají těžkou hlavu nejen kvůli rostoucím cenám vstupů. Velkým problémem v České republice i po celé Evropě je nedostatek parkovišť a odpočívek. Ačkoli nová infrastruktura vzniká, její budování je velice pomalé. Podle Václava Maťátka by mohla pomoci optimalizace stávajících parkovišť a lepší využití parkovacích ploch například díky telematickým systémům, které umožňují efektivnější parkování v kolonách. Dalším řešením by podle něj byla i možnost odstavit vozidlo na dosud nevyužitých průmyslových plochách zejména v blízkosti dálnic. „Ve FEE Transportu si myslíme, že by také pomohlo zvýšení investic. Ačkoli se neustále zvyšuje sazba mýta, investice do silnic a parkovacích míst tomu ne vždy odpovídají. Také by určitě nebyla od věci mezinárodní spolupráce mezi zeměmi Evropské unie a společné řešení tohoto problému včetně sdílení postupů a koordinace investic. A v neposlední řadě by pomohlo přijetí nových zákonů a předpisů, které by usnadnily výstavbu a provoz pro nákladní vozy,“ navrhuje Václav Maťátko.
Provozní ředitel Geis CZ Petr Družkovský je přesvědčen o tom, že řešení této situace vyžaduje komplexní přístup, který zahrnuje zejména zlepšení infrastruktury a podporu ze strany státu. „Pro zlepšení současného stavu by bylo ideální, kdyby stát mohl poskytnout finanční prostředky nebo stimuly pro výstavbu nových parkovišť a odpočívadel, stejně jako pro modernizaci a rozšíření stávajících zařízení. Tím by se zvýšila kapacita a zlepšila dostupnost bezpečných odpočinkových míst pro řidiče nákladních vozidel. To by přispělo i k lepšímu provozu a zároveň by se zvýšila bezpečnost na silnicích,“ říká. Do budování nových odstavných ploch podél hlavních dopravních tras by se přitom měly zapojit jak státní, tak soukromé iniciativy.
Také podle Gabriely Parláskové, ředitelky logistiky ve firmě Klaus Timber, by kapacitu stávajících odstavných ploch pomohla zvýšit efektivnější organizace a řízení provozu na nich. „To může obnášet jak lepší značení, tak vyhrazení konkrétních míst pro kamiony nebo zavedení systému rezervací. Dále by možná stála za úvahu implementace inteligentních dopravních systémů (ITS), které mohou řidičům poskytnout aktuální informace o dostupnosti parkovacích míst, čímž se opět výrazně zvýší efektivita využití existujících kapacit. A možná by mohla existovat i nějaká aplikace, která by umožnila řidičům kamionů najít a rezervovat parkovací místa předem, což by pomohlo snížit nejistotu a čas strávený hledáním volného místa,“ vyjmenovává Gabriela Parlásková možná řešení a dodává: „Stávající odstavné plochy by také měly nabídnout kvalitní služby, jako jsou toalety, sprchy, jídelny nebo wi-fi, což by přispělo k jejich efektivnějšímu využívání a zkrácení doby potřebné k odpočinku.“
Naopak ve VCHD Cargo se na odpočívadla spoléhají až v tom posledním případě. Jejich systém je nastaven tak, aby mohli řidiči povinné krátké (45minutové) pauzy strávit při čekání na nakládku v areálu zákazníka. „Dálkové trasy pak plánujeme tak, aby řidiči odpočívali u našich stálých partnerů nebo v našich firemních bytech. Na dálkových trasách také střídáme posádky, aby kamiony prakticky nemusely zastavovat,“ popisuje Petr Kozel a připomíná: „Bohužel je známým faktem, že v České republice není prakticky žádná šance pro nákladní vozidlo po 18. hodině bezplatně zaparkovat a neporušovat předpisy. Pokud je to nezbytně nutné, řidiči to řeší stáním na čerpací stanici s tichým souhlasem chápající obsluhy.“ Podle něj by rozhodně pomohla celoevropská inciativa pro zlepšení úrovně zázemí pro profesionální řidiče. Nejde totiž jen o samotná odpočívadla, ale také o jejich kvalitu, tedy čistotu, vybavení, bezpečnost, a to i pro řidičky, na které se prozatím myslí skutečně málo.
„Situace na trhu je momentálně stabilizovaná“
Momentálně je situace na trhu i díky stabilizovaným cenám nafty bez zásadních výkyvů. My přesto – i díky nízkému růstu HDP, omezené poptávce a tím pádem opatrnějšímu chování zákazníků – očekáváme jen pozvolný vývoj zejména směrem do zemí západní Evropy. Lepší perspektivu růstu pozorujeme v zemích jihovýchodní Evropy a v přepravách v rámci multimodálních řešení. Nicméně i nadále zůstává naším prvořadým cílem rozvoj sběrných linek v rámci Evropy.
Pavel Vrajík, international road freight director, Rohlig Suus Logistics CZ
„Pro úspěch jsou klíčové flexibilita a schopnost rychle reagovat na změny“
Aktuální situace v silniční nákladní dopravě je ovlivněna mnoha proměnnými, zejména ekonomickými výkyvy a geopolitickým napětím, proto je předpověď poptávky a sazeb pro nadcházející měsíce velmi náročná. Sazby za dopravu mohou kolísat také v reakci na změny cen paliv, mzdové požadavky řidičů a legislativní změny týkající se mýtného. Ačkoli je přesná předpověď obtížná, je důležité sledovat tyto klíčové indikátory a být připraveni na rychlou adaptaci na měnící se podmínky. Flexibilita a schopnost rychle reagovat na změny jsou klíčové pro úspěch v tomto dynamickém prostředí. To se nám potvrdilo zejména v letech covidových a po začátku války na Ukrajině.
Petr Družkovský, provozní ředitel, Geis CZ
„Druhá polovina roku by měla být příznivější“
V současné době pociťujeme drobný pokles přepravovaných objemů způsobený ochlazením ekonomik celé Evropy, nicméně naše vyhlídky k druhé polovině roku jsou sice opatrné, nicméně růstové.
Karel Kváč, sales & marketing director, DSV Road
„Zvýšení německého mýta výrazně zasáhlo do cenotvorby“
Situace na trhu přeprav je náročná, v posledních letech ji velmi významně ovlivnila inflace a také extrémní nárůst mýtného, zejména v Německu. Německé mýto se pro většinu našeho vozového parku, který je v nejvyšším emisním standardu Euro VI, zvýšilo o 80 procent.
Petr Kozel, CEO a předseda představenstva, VCHD Cargo
„Cena dopravy pravděpodobně i nadále poroste“
Nic nenasvědčuje tomu, že by cena dopravy měla v následujících měsících klesat. Ba naopak si myslím, že ceny budou nadále růst. Sice to již nebude tak dynamické a rychlé, ale určitě porostou. Proto se ve FEE Transport snažíme najít vždy nejvhodnější a co nejekonomičtější řešení pro naše klienty, protože i oni musí dopravní náklady promítat do cen svých výrobků.
Václav Maťátko, chief operating officer, FEE Transport
„Málo odstavných ploch má vliv na bezpečnost i efektivitu dopravy“
S nedostatkem parkovacích a odstavných ploch se potýkáme stejně jako všichni ostatní dopravci. Řidiči se tím dostávají do stresu, protože pokud dojíždějí do plného výkonu, stává se, že v blízkosti nenajdou potřebné parkoviště. Samozřejmě pokud to jde, tak se snažíme naplánovat vše tak, abychom je těchto stresů ušetřili, ale tím si ubíráme časovou kapacitu pro další dopravy a ztrácíme efektivitu. Tento problém navíc může mít i negativní dopady na bezpečnost a celkovou efektivitu dopravy.
Gabriela Parlásková, ředitelka logistiky, Klaus Timber
Článek připravila: Martina Vampulová
Foto v úvodu článku: Geis