Jako poskytovatel logistických služeb vstupuje společnost FM Logistic kromě sektoru rychloobrátkového zboží (FMCG), kde působí dlouhodobě, v posledních letech intenzivněji i do odvětví automotive a také farmaceutického průmyslu. O aktuálních příležitostech a výzvách pro logistického providera hovořila redakce Systémů Logistiky s Tadeášem Kosem, provozním ředitelem FM Logistic pro Českou republiku a Slovensko.
Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní současné trendy v rámci poskytování logistických služeb?
Od zákazníků na trhu výrazně častěji zaznamenáváme požadavek na flexibilitu a konsolidaci. Během pandemie covidu sektor e-commerce výrazně rostl a značná část velkých hráčů, kteří do toho byli zapojeni bez ohledu na sektor, tj. zda se jednalo o FMCG nebo třeba fashion, chtěli jet „na vlně e-comm“. Spustili v daném směru vlastní aktivity, často diverzifikovali svoje činnosti napříč evropskými huby, respektive napříč vlastními clustery. Do toho přišla válka na Ukrajině, což také zamíchalo trhem, protože součástí některých clusterů bylo i Rusko nebo Ukrajina, respektive potřeba distribuce do těchto zemí, a tak se následně změnila podoba uvedených clusterů.
V současné době vnímám jako důležitý faktor ne snad přímo ochlazení trhu, ale spíše jeho stabilizaci. Všichni velcí hráči začínají přemýšlet nad novým „designem“ a očekávají od logistických providerů mnohem vyšší flexibilitu, než jaká dosud byla. A to hlavně z pohledu poskytovaných služeb, tedy co vše je provider schopen realizovat, například jak je schopen reagovat na peak či naopak na minimum a tak dále.
Tlak nebo lépe řečeno požadavky ze strany trhu na logistického providera spočívají v tom, aby byl schopen zabezpečit operativní flexibilitu a zároveň se soustředit na využití nových technologií. Zřejmá je snaha najít v logistice takového partnera, který dokáže zajistit více činností a vnitřně nastavit procesy tak, aby byl schopný jakýkoliv výkyv ustát.
Kterému segmentu v rámci e-commerce se aktuálně nejvíce daří?
Patrné je velké tempo růstu „foodového e-commerce“, v porovnání například s e-commerce v oblasti módy nebo elektroniky, a tvoří dnes už většinu trhu. Čím dál víc lidí přechází na způsob objednání jídla, respektive potravin domů. Nejenže je to pro spotřebitele pohodlnější, ale změna nastává i z pohledu sustainability – ukazuje se, že když postavíte distribuční centrum s novými technologiemi (je šetrnější k přírodě, má solární panely a tak dále), kromě toho máte na podobném modelu fungující rozvozová auta v rámci last-mile delivery a využíváte kvalitní algoritmus, který optimálně naplánuje cesty kurýra, jsou náklady v důsledku nižší a pro planetu je to šetrnější než při klasickém nákupu z regálu v supermarketu, kam musí konzument přijet. Vnímáme i vyšší poptávku ze strany klientů právě po těchto aktivitách.
Zmínil jste udržitelnost, na niž se nejen v logistice klade čím dál větší důraz. Hlavním tématem letošního kongresu Eastlog byla zodpovědná logistika. Vnímáte také, že aspekt udržitelnosti a zodpovědnosti v logistice nabývá stále více na významu?
Primární zájem o tuto oblast je v Evropě, a to jak ve střední, tak i západní. Když se podíváme na asijské země, kde působí i naše společnost, udržitelný rozvoj není tolik skloňovaný. Na evropském trhu se ovšem stává prioritou a někteří zákazníci, které máme v portfoliu, jej mají jako jednu z klíčových položek.
FM Logistic se na udržitelnost intenzivně zaměřuje. Nejde „jen“ o udržitelnou logistiku ve formě zelené energie, solárních panelů a podobně, ale je to přesně tak, jak jste zmínil, tedy zodpovědná logistika. Její podstatou by mělo být, aby se snažila najít optimální variantu pro výrobce, jak efektivně dostat produkt k finálnímu spotřebiteli. To znamená najít takového logistického partnera, který dokáže vše zrealizovat co nejefektivněji, aby každý pohyb, který není nezbytně potřeba, v procesu nebyl, ať už jde o pohyb transportní (tedy jakýkoli převoz lodí, letadlem a podobně) nebo interní pohyb uvnitř sítě.
Určitým standardem je v posledních čtyřech až pěti letech například tzv. mixovaná paleta. Konsolidace u logistického partnera je klíčem i napříč zákazníky a sektory. Řada hráčů slyší na to, když dokážete sdílet vaše kapacity ještě s někým jiným a zároveň jim dáváte možnost nebýt fixovaný pouze na jednu variantu.
V nedávné tiskové zprávě uvedla společnost FM Logistic, že meziročně celé skupině vzrostly tržby o více než desetinu, konkrétně o 11 procent. Můžete tyto výsledky okomentovat? A jak se firmě FM Logistic daří v Česku a na Slovensku?
V rámci FM Logistic globálně je růst daný zaměřením na nové klienty a segmenty, které se snažíme dále rozšířit. FMCG sektor je poměrně rozsáhlý, a tak velkou výhodou pro růst v jiných zemích je reference, kterou disponujeme. Například pokud máme velkého klienta ve Francii a chce rozjet podnikání třeba v Itálii nebo Brazílii, je pro nás mnohem jednodušší s tímto klientem začít kooperaci. Zároveň se snažíme více vstupovat do sektorů, kde jsme v minulosti nebyli až tak silní, například automotive nebo pharma.
Z pohledu investic máme v České republice, konkrétně v Lovosicích, první sklad v rámci skupiny FM Logistic, kde je pro klienta úspěšně nasazen systém Autostore. Současně jsme v Česku a na Slovensku silní například v co-packingových aktivitách, které dál výrazně rozvíjíme – v příštím roce je chceme rozšířit minimálně o 50 procent, a to včetně investic do nových technologií.
Jaké jsou vůbec v současnosti hrozby či rizika pro poskytovatele logistických služeb, ať už konkrétně pro vaši společnost nebo v obecnějším smyslu?
Hrozeb a rizik je několik – jak se říká, logistický trh je „plný min“. Občas do toho vstoupí stát, jako se stalo v podobě navýšení daně z nemovitosti v letošním roce. To byla velmi nepříjemná záležitost, která výrazně navýšila náklady na skladování. Rozhodně nechci říct, že stát je překážkou, ale podobné nepredikované záležitosti, které ovlivní náklady, jsou vždy logistickým oříškem.
Celkově logistický trh v současné době nezažívá ani boom, ani extrémní výkyvy nahoru či dolů. Počet zákazníků výrazně neroste ani neklesá, objemy jsou zhruba na stejné úrovni, jaké se očekávaly.
Logistika tak má nyní přesně ten správný čas zamyslet se, co je do budoucna potřeba udělat, aby byla opravdu efektivní. Jde v současnosti o relativně klidné období a záleží, jak se k tomu kdo postaví – někdo ho využije na relax, zatímco někdo jiný si řekne: „Pojďme nachystat kapacity na další ‚bouři‘, abychom ji příště přečkali lépe.“
Připravil: David Čapek
Foto: FM Logistic