Dřevo Trust je český velkoobchod s materiály pro stolaře s více než dvacetiletou zkušeností. Je dodavatelem s největší sítí prodejen v oboru v České republice a se sortimentem s 20 000 produkty. Jde především o plošný materiál, nábytkové a stavební kování, nábytková dvířka nebo kuchyňský program. Hlavními zákazníky jsou firmy, ale také řemeslníci a kutilové.
Společnost Aimtec se zabývá digitalizací výroby a logistiky. Na trhu je 28 let, má více než 250 zaměstnanců a v loňském roce dosáhla obratu ve výši 494 milionů korun.
Nové technologie pro novou halu
Obě firmy se znají už ze starších projektů. Například v roce 2019 probíhala automatizace skladu plošného materiálu v Lipníku nad Bečvou. Nově navazuje projekt pro centrální sklad kování a lišt v Sedlišti u Havířova.
Nově přistavěná hala je vybavena technologiemi, jako jsou vertikální skladovací systém Kardex, VNA vozík značky Still a automatizovaný skladovací a vychystávací systém (ASRS) od firmy Körber. Digitalizační platforma Aimtec DCIx zajišťuje komunikaci mezi těmito zařízeními a management všech skladových operací.
„V našem centrálním skladě v Sedlišti jsme potřebovali zvětšit skladovou kapacitu, zvýšit obrátkovost a snížit závislost na lidské obsluze. Cílem bylo poskytnout zákazníkům větší komfort a rozšířit sortiment. Vybrali jsme si proto moderní skladové automatizační technologie a hledali jsme nejen vhodného dodavatele skladového řešení WMS, ale i integrátora, který by pořízený hardware správně rozpohyboval. Bylo nutné pracovat za plného provozu skladu a postupně zavádět další procesy,“ popisuje „vstupní“ potřeby Libor Toman, člen představenstva společnosti Dřevo Trust.
Každá z integrovaných technologií – vertikální skladovací systém Kardex, VNA vozík Still v poloautomatickém režimu a ASRS systém od firmy Körber – má svůj specifický logistický tok a slouží k uskladnění různých druhů zboží. V systému Kardex jsou převážně umístěny lišty různých délek, zatímco ASRS technologie Körber je určena pro zboží s vysokou obrátkovostí. Pro přepravu zboží jsou instalovány dopravníky od společnosti TGW Group.
DCIx řídí a propojuje jednotlivé technologie
„Projekt ve společnosti Dřevo Trust pro nás představoval komplexní řešení v oblasti distribuce. Digitalizační platforma Aimtec DCIx řídí logistické procesy a všechny přítomné technologie. Komunikuje s nimi na detailní úrovni a utváří celou logiku skladu,“ říká Jiří Žižka, project delivery manager ve společnosti Aimtec. A pokračuje: „Řídíme zaskladňování zboží podle ABC kategorizace a vyskladňování se zohledněním priorit zákazníků. Kardexu systém určuje, jakou pozici má přivézt a jakou odvézt. VNA vozíku říká, odkud a kam má jet, z jaké pozice nabírá zboží. V případě ASRS Körber musí systém na každém komunikačním uzlu stanovit, zda má bedna jet rovně nebo zatočit.“
Příjem a kontrola zboží probíhá v systému Aimtec DCIx na základě příjemky do systému Kardex, nebo se vytvoří nová manipulační jednotka (box), která se následně zaváží do automatu Körber. Preferovaným způsobem je přeprava vysokozdvižným vozíkem do skladovací/zásobní oblasti. Poté je vytvořen úkol pro VNA vozík, který je navigován do konkrétní úzké uličky v paletovém skladu. Vozík zboží přemístí a zároveň přeskladňuje zboží z horních pozic do spodních. V automatu Körber jsou k dispozici tři uličky se zakladači, kde mohou být umístěny až čtyři typy plastových beden, které mohou být rozděleny na několik přihrádek.
Systém Aimtec DCIx je podporován technologiemi od Zebra Technologies, které Aimtec dodal společnosti Dřevo Trust jako celek. Operátoři využívají mobilní terminály Zebra TC73. Platforma Android umožňuje využít rozhraní v rámci systému Aimtec Touch Client. VNA vozík je vybaven tabletem Zebra ET60, díky kterému řidič získává pokyny ke skladovým operacím, a data zadává pomocí skeneru Zebra DS3678. Jednoznačné označení manipulačních jednotek zajišťují také průmyslové tiskárny etiket Zebra řady ZD a ZT.
Užitečná vizualizace
Proces vychystávání začíná expedičním příkazem z ERP systému. Řešení Aimtec DCIx rozdělí požadavky podle stanovených pravidel na Kardex, ruční vychystávání a automatizované systémy. Každá oblast je postupně zpracována a zboží je vychystáváno. Všechny položky se setkávají na balicím stanovišti. Za účelem lepší přehlednosti front úkolů systém vizualizuje stav objednávek po kompletaci na všech technologiích. Pracovník na balicím pracovišti kontroluje, zda má k dispozici veškeré potřebné zboží pro dokončení zakázky. Pro některé zákazníky je zboží rozděleno do několika beden. Po obdržení zboží má zákazník přehled o obsahu každé doručené bedny. Následně se tisknou štítky a integrují se do systému pro dopravce Balíkobot, který zajišťuje komunikaci mezi výrobcem a dopravcem. Na závěr se provede potvrzení nakládky.
Za plného provozu
Projekt probíhal za plného provozu skladu a byl realizován ve dvou fázích, přičemž ostrý provoz začal v září 2023. V první fázi byla připravena jedna dvojice vychystávacích pracovišť a postupně se začalo zaskladňovat a vyskladňovat do/z automatu. Po uvolnění další části skladu se rozběhla druhá fáze projektu, která zahrnovala instalaci nových dopravníků a přidání dalších dvou dvojic vychystávacích pracovišť. Nyní má společnost šest vychystávacích pracovišť, která lze v případě potřeby rychle a jednoduše rozšířit o další. Stejně tak je možné přidat další balicí pracoviště.
Text: na základě podkladů od společností Dřevo Trust a Aimtec zpracoval Stanislav D. Břeň
Foto: Aimtec, Dřevo Trust