Zájem o kubické skladovací systémy stoupá
Fenomén kubických (krychlových) skladových systémů vtrhl do segmentu automatizačních technologií plnou silou. Norský systém Autostore jako první v Česku ve svém provozu nasadila před dvěma lety společnost Continental Automotive, od té doby ji následuje celá řada dalších firem v Česku a na Slovensku. A objevují se i další technologie.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 212 (červenec–srpen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Hned několik nových instalací systému Autostore (nebo jeho rozšiřování) zaznamenal v poslední době český a slovenský trh. Na jaře dokončil knižní velkoobchod Euromedia migraci svého skladu z Nového Strašecí do areálu společnosti P3 Logistic Parks ve Stochově, přičemž jeho jádrem je právě tento systém dodaný implementátorem Element Logic. Systém obsahuje 65.000 plastových beden (binů), rezerva poskytuje možnost růstu až na 110 000 binů. Po hořejší části gridu se pohybuje 90 robotů, opět s možností navýšení o dalších 30 strojů.
Podle Jindřicha Kadeřávka, CEO společnosti Element Logic Česká republika, byl zásah v Seredi zajímavý v tom, že se jej podařilo realizovat za dva týdny a za plného provozu. „Nebylo potřeba plánovat odstávky systému a klient mohl dále plnit požadavky svých zákazníků ve standardní rychlosti,“ popisuje Jindřich Kadeřávek. Klient potřeboval zaskladnit více než původní jeden milion kusů zboží, a proto se plocha Autostoru rozšířila ze 2400 m2 na 3010 m2, počet robotů se zvýšil ze 40 na 42 a počet binů ze 60.000 na 85.000.
Rozhodnutí rozšiřovat instalaci Autostoru zhruba po roce užívání potvrdila také společnost Malfini, která se zabývá dodávkami reklamního textilu. Ještě v srpnu půjde o instalaci dalších robotů (ke stávajícím 65) a portů (ke stávajícím 12), zatím v jednotkách kusů. „S dalším rozšířením počítáme postupně podle průběžných analýz,“ dodává Michal Seltenreich, technický ředitel společnosti Malfini.
V sezonní špičce se v ostravském centru Malfini vyexpeduje až 190 000 kusů textilu za den. Výhody, které nasazení automatizační technologie přineslo, shrnuje Michal Seltenreich do několika bodů: chybovost při vychystávání se snížila o 24 %, produktivita práce se zvýšila o více než 50 % na jednoho operátora (přičemž pickeři, kteří původně nachodili až 18. 000 kroků denně, nyní vychystávají na stacionárním pracovišti), zlepšilo se řízení zásob a sledování šarží zboží. „Projeví se také nižší energetické náklady, kde zatím nemáme číselné vyjádření, protože spotřebu energií budeme vyhodnocovat až po uceleném roce, a došlo rovněž ke snížení emisí spojených manipulací a přepravou zboží,“ dodává Michal Seltenreich.
Do suchého i chlazeného prostředí
Automatizované distribuční centrum s využitím technologie Autostore otevřel v listopadu 2022 online potravin Rohlik.cz v parku společnosti Prologis v Chrášťanech u Prahy. Řešení, které je navrženo pro vyexpedování až 1000 objednávek za hodinu, obsahuje také chlazenou instalaci systému norského výrobce, první svého druhu v Evropě. Loni přitom Rohlik.cz dokončil rekonstrukci svého expedičního skladu v P3 Prague Horní Počernice, v němž Autostore nasadil rovněž v suché i chlazené části provozu. „Vlastní konstrukce je hliníková, přičemž hliník má jednu z nejmenších teplotních roztažností. V provozu chlazeného prostoru tedy nejsme nijak zásadně limitováni. Větší zátěži jsou vystaveny akumulátory robotů, a této okolnosti jsme museli uzpůsobit proces nabíjení,“ popisuje Radek Kopecký, regional facility manager Rohlik.cz.
Autostore v roce 2023 oznámil, že po celém světě od konce 90. let prodal již více než 1150 svých systémů. Existují i další řešení, z poslední doby např. od nizozemské společnosti Intellistore, německých firem Volume a Gridstore, nebo od kanadského dodavatele Attabotics. Známá je rovněž technologie britského online prodejce potravin Ocado, který flotilou robotických vozíků pohybujících se po trojrozměrné mříži nejenže vybavil vlastní sklady, ale nabízí ji i dalším subjektům.
Hamburský výrobce manipulační techniky a skladovacích technologií Jungheinrich zase uvedl před dvěma lety na trh systém PowerCube, jež se vyznačuje manipulací se zbožím zespodu gridu. (PowerCube je nyní postupně instalován ve skladu švýcarské společnosti Schönberger, jež na trh dodává nejrůznější osvětlení a elektro sortiment pro zahradu a domácnost, celkem jde o asi 5000 položek. A zajímavé řešení nabízí třeba také norský start-up Blue Robot Company, v jehož systému jsou zásobníky pro biny podobně jako v Autostoru přístupné shora, ke skladování a vyhledávání jednotlivých binů ovšem využívá portálové roboty.
Co dovede Idea Storage
Na českém trhu je k dispozici také technologii firmy Idea Storage, na jejímž vývoji se podíleli pracovníci i Technické univerzity Liberec. Funguje rovněž na principu přepravek stohovaných na sebe a obsluhovaných pojízdnými roboty, a to v rámci modulární hliníkové konstrukce s kolejnicemi. Mezi jeho uživatele patří například Česká pošta, které jej nasadila ve svém pražském celním skladu. „Instalace je zaměřená na vysokohustotní skladování zásilek, konkrétně pro zajištění mezinárodní balíkové služby v režimu celního řízení v rámci celého světa, a s tím spojených legislativních požadavků na územní Česka,“ potvrzuje Tomáš Linhart, sales manager Idea Storage.
Systém Idea Storage našel uplatnění i v provozu společnosti v Amix Production, která se zaměřuje na výrobu sportovní výživy a doplňků stravy. Dominantou jedné z výrobních hal je automatizovaná linka na výrobu tyčinek s kapacitou přes 10 000 kusů za hodinu. Hlavní výrobní a expediční prostory se rozkládají na ploše 22 000 m2. „Jedním z požadavků klienta byla inovace způsobu skladování jeho výrobků a komponent pro výrobu, úspora potřebného místa pro skladování, kompletace a vychystávání výrobků, a v neposlední řadě navázání na výrobní linku,“ popisuje Tomáš Linhart.
Široké spektrum využití
Poptávky po kubických skladovacích systémech vycházejí podle Tomáše Linharta z velmi různorodých sektorů. „Největší zájem je o zefektivňování manipulace, zvyšování bezpečnosti a o úsporu místa ve skladech,“ doplňuje Marek Maťovčík ze společnosti 4IGV, která tento systém vysokohustotního skladování na českém trhu nabízí a implementuje. Jindřich Kadeřávek shrnuje, že v období po roku 2020 došlo k výraznému navýšení poptávky ze strany e-commerce. „Aktuálně se hodně pohybujeme v 3PL byznysu a oblastech automotive a farmacie. A nikdy bych nečekal, že prostor pro automatizovaný sklad může být i v provozu komerční prádelny,“ uzavírá Jindřich Kadeřávek.
„Robot každý měsíc prochází základní údržbou“
Nejdůležitější částí robota z mého pohledu nejsou baterie, motory, ani „trny“ nebo úchopové zařízení v podobě čelistí, pomocí kterých se robot „trefí“ na správný bin a manipuluje s ním. Klíčovým mechanismem, který podporuje přesnost každého robota, je systém ozubených kol, řemenic a řemenů. V rámci základní údržby probíhá každý měsíc například jeho vysoce přesné měření pomocí tenzometru a čištění.
Radek Kopecký, regional facility manager, Rohlik.cz
„Dochází k očekávanému vylepšování procesů“
V rámci stávajícího provozu došlo a průběžně dochází ke korekcím, dolaďování a vylepšování. Nejedná se o žádné zásadní změny ani nic mimořádného, naopak jde o očekávaný postup, který má za cíl optimalizaci procesů, toku materiálů na portech, uspořádání pracovišť, polohy tiskáren, ergonomie pracoviště apod. Vše se následně promítá do zvýšené efektivity a lepších čísel nejen v oblasti produktivity a chybovosti. Zmínil bych také zlepšení pracovních podmínek, zvýšení bezpečnosti a snížení fyzické náročnosti práce operátorů.
Michal Seltenreich, technický ředitel, Malfini
Článek připravil Filip Hubička
Úvodní foto: Systém Autostore dodavatel rozvíjí od konce 90. let. Foto: Element Logic