Přeprava gigantických strojů ze Šanghaje do papírny ve Štětí přinesla řadu výzev, též na řece Labi
Logistické a přepravní společnosti setkávají s nejrůznějšími výzvami a úkoly, které vyžadují specifickou přípravu a řešení. Zpravidla nejnáročnější bývají nadrozměrné a projektové přepravy. Ve společnosti Gebrüder Weiss se na ně specializuje tým Projects & Break Bulk. Ten se nedávno vypořádal s přepravou dvou gigantických odkorňovacích bubnů pro papírnu z výrobního závodu v Číně až do České republiky. Odborníci z projektového týmu naplánovali transport dvou strojů o hmotnosti 140 tun a rozměrech 14 x 6,5 x 6,5 m, které bezpečně přepravili až do cílové stanice ve Štětí.
Přeprava nadrozměrných nákladů vždy představuje logisticky náročný proces, který vyžaduje speciální vybavení, odborné znalosti a zkušenosti. „Přeprava nadrozměrných zásilek patří k největším výzvám v našem oboru. Realizace vyžaduje speciální přepravní techniku, vozidla či balení, ale také detailní plánování tras, zajištění příslušných povolení a doprovodů, včetně koordinace s příslušnými úřady a institucemi. Přípravy těchto přeprav tak mohou trvat několik dní, ale i řadu měsíců,“ popisuje Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss s tím, že bezpečný průběh a efektivita přepravy spočívá též v umění reagovat i na nečekané situace.
Nejinak tomu bylo také v případě transportu dvou odkorňovacích bubnů. Tyto stroje fungují jako obrovské škrabky na brambory, kdy se intenzivním protřepáním odstraní z kmenů stromů kůra a dřevo se připraví na další zpracování. Projekt přepravy odstartoval již v říjnu 2017, kdy se s touto zakázkou obrátil na Gebrüder Weiss její obchodní partner z Finska. „Téměř tři roky jsme testovali různé profily nákladu, abychom určili optimální profil pro bezpečnou přepravu. Celý projekt pak ještě víc zpozdila pandemie koronaviru.“ uvádí Franco Ravazzolo, vedoucí oddělení Projects & Break Bulk z pobočky Gebrüder Weiss v rakouském městě Maria Lanzendorf.
Na konci února byla v závodě v Šanghaji zahájena přeprava. Odtud byla celá zásilka složená ze dvou nadrozměrných válců a 34 námořních kontejnerů (včetně osmi nadrozměrných kontejnerů „flat rack“) s dalšími díly odeslána do Hamburku, kde byla naložena na nákladní loď. Pozemní přeprava totiž nebyla kvůli velikosti nákladu možná. Ovšem řeka Labe postavila tým Franca Ravazzola před další výzvu – bylo nutné vypořádat se s kolísající hladinou vody, což činilo přepravu na lodi ještě napínavější.
Další překážkou se pak stalo molo v cílové destinaci ve Štětí, kde bylo nutné zkontrolovat jeho nosnost. Statik zde provedl rozsáhlé zkoušky půdy, včetně chemické analýzy, aby byla zajištěna stabilita a plynulý průběh přepravy. Vedle přepravy nadrozměrného nákladu společnost Gebrüder Weiss zajistila také veškeré jeřábové práce a servis spojený s doručením. Na místě byly využity tři jeřáby, jejichž celková nosnost byla 450 t, 250 t a 200 t. „Díky precizní přípravě, odbornosti a chytrým řešením se nám podařilo dopravit náklad bezpečně až do cíle a náš tým získal opět řadu neocenitelných zkušeností,“ doplňuje Aleš Fencl, specialista na tento druh přeprav v Gebrüder Weiss ČR.
Na úvodním fotu Franco Ravazzolo, head of projects & break bulk, a Aleš Fencl, specialista na přepravu nadrozměrných nákladů v Gebrüder Weiss ČR, před jedním z gigantických odkorňovacích bubnů na molu ve Štětí v České republice. Zdroj: Gebrüder Weiss