Jana Zahradníková: Bez nás by nevyjel jediný kamion pro evropské Brose
„Každý, koho v životě potkám, mě něčím převyšuje, tak se od něho učím.“ To je motto, kterého se Jana Zahradníková drží celý život. Možná i právě proto dnes z Rožnova pod Radhoštěm řídí se svým týmem přepravní toky po celé Evropě pro všechny evropské závody skupiny Brose, výrobce důležitých automobilových komponent.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 212 (červenec–srpen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Po absolvování studií na Vysoké škole dopravy a spojů ve slovenské Žilině ji kariérní cesta brzy zavedla do logistiky. A té zůstala věrná dodnes. „Logistikou jsem se začala zabývat už ve společnosti Siemens CZ ve Frenštátě pod Radhoštěm. V roce 2012 jsem nastoupila do Brose CZ jako koordinátor projektu zavádění řízení výroby v systému SAP APO. Po skončení projektu jsem vedla oddělení logistického plánování. V roce 2017 přišla unikátní příležitost vybudovat vlastní tým pro řízení přeprav pro evropskou skupinu Brose,“ popisuje Jana Zahradníková a dodává, že její pracovní nabídky byly většinou logickým vývojem kariéry a přijatými výzvami, které přišly vždy v ten správný čas.
Dnes má Jana Zahradníková na starosti řízení týmu Brose EU Transport Management. Společně s dalšími sedmnácti kolegy zodpovídá za včasné dodání výrobních materiálů do 23 evropských závodů Brose a dvou závodů Brose Sitech v Německu. Zároveň musí tým zajistit i vrácení prázdných obalů dodavatelům a obsluhuje také některé zákaznické linky s hotovými výrobky Brose.
„Pracujeme v systému SAP, v modulu TM (Transport Management), který jsme se rozhodli implementovat před téměř sedmi lety. Byl to společný projekt centrální logistiky, IT oddělení a lokálních týmů. SAP optimalizátor plánuje podle zadaných parametrů přepravy tak, aby naše závody zaplatily co nejnižší paletové ceny za přepravu zboží. Můj tým kontroluje a případně koriguje navržené výsledky. Dosahujeme tak významných úspor cen přeprav a soustředíme se také na neustálou optimalizaci přepravní sítě a kontrolu souvisejících faktur,“ charakterizuje svou práci Jana Zahradníková.
V celém procesu zůstává přesnost a spolehlivost na prvním místě. V závodě v Kopřivnici se vyrábějí konstrukce předních i zadních sedadel do nejrůznějších typů vozidel, ale také motory pro topná a klimatizační zařízení i pro elektronické brzdné systémy. Druhý závod v Rožnově pod Radhoštěm pak produkuje zámky bočních dveří a moduly zámků. Jako dodavatel v oblasti automotive se musí Brose nejen v České republice, ale po celé Evropě spolehnout i na včasnou dodávku výrobních materiálů. Navíc v oboru, kde panuje vysoká konkurence a náklady na výrobu a logistiku je nutné neustále optimalizovat, je každá úspora v dopravě vítaná.
Budování a udržování dobrých vztahů
Během běžného pracovního dne tráví Jana Zahradníková hodně času s kolegy z oddělení. Vede pravidelné porady celého týmu nebo jeho částí, setkává se na pravidelných one-to-one schůzkách s podřízenými. Důležitá je také komunikace s centrálními odděleními i jednotlivými závody, které jsou zákazníky jejího oddělení, stejně jako s přepravci a dodavateli. V neposlední řadě je pak významným úkolem i analýza a reporting, které jsou neoddělitelnou součástí sledování výsledků oddělení.
Při formování svého týmu klade Jana Zahradníková velký důraz na budování a udržování dobrých vztahů a dobré pracovní atmosféry. Zaměřuje se také na udržení vysoké firemní kultury. „Při své práci kladu velký důraz na to, aby můj tým dobře fungoval, jeho členové se navzájem podporovali a pomáhali si,“ říká Jana Zahradníková. Právě komunikace s lidmi je to, co ji na její práci nejvíce baví a naplňuje.
Implementace systému trvala zhruba rok
Za svůj největší pracovní úspěch považuje Jana Zahradníková úspěšný insourcing Transport Managementu do struktury firmy Brose a dosažení každoroční úspory cca 50 % nákladů oproti službě poskytované externím 4PL partnerem. „Jsem ráda, že se nám podařilo vybudovat dobrý tým, kde pracují spokojení motivovaní lidé, což dokazuje i relativně nízká fluktuace v týmu,“ uvádí Jana Zahradníková a dodává: „Vždy s trochou nadsázky a s úsměvem říkáme, že bez nás by nevyjel jediný kamion pro evropské Brose.“
I když implementace projektu nebyla vůbec jednoduchá a její realizace přinesla hodně stresu a napětí, protože musela být dokončena během jediného roku, nakonec se převzetí služby od 4PL externího partnera podařilo dotáhnout do zdárného konce. „V globalizovaném světě jsou logistické náklady často jedinou konkurenční výhodou. Jednou z možností jejich optimalizace je vzít řízení přeprav do vlastních rukou. I když se často v souvislosti s úsporou nákladů hovoří o outsourcingu logistických služeb, my jsme šli opačnou cestou a udělali jsme dobře. Přináší nám to už téměř sedm let velké úspory a přehled o naší transportní síti,“ dodává Jana Zahradníková.
V logistice jde nejen o výkon
Logistika je pořád ještě převážně mužským světem, a proto Jana Zahradníková vítá rostoucí počet kolegyň v tomto oboru. Plyne z toho podle ní řada výhod. Tou nejmarkantnější je především ženský pohled na věc. „Logistika totiž není jen o výkonu, jak to často vidí muži, ale také o tom, jak se lidé v práci cítí. V dobrém a podporujícím pracovním prostředí totiž každý dosahuje výsledků tak nějak samozřejmě a rád,“ myslí si Jana Zahradníková.
Když i ona cítí, že si od náročné manažerské práce v neustále se měnícím prostředí logistiky potřebuje odpočinout, vydá se na cesty. „Občas podnikám i větší cesty, letos na jaře jsem například byla na Srí Lance. Je to krásná země s nádhernou přírodou a úžasnými lidmi. Takový výlet do úplně jiné kultury mohu všem doporučit,“ uvádí Jana Zahradníková a dodává, že se kromě cestování ráda a často potkává s rodinou a přáteli, pro které organizuje setkání s nějakým dobrým pohoštěním. Moc ráda totiž vaří. „Myslím si, že je důležité, a to nejen v pracovních vztazích, ale i v těch osobních, jak se k sobě lidé chovají a jakou energii kolem sebe šíří,“ uzavírá.
„Jana Zahradníková v datech“
Před 1989: Vystudovala Vysokou škola dopravy a spojů v Žilině, obor Provoz a ekonomika městské a silniční přepravy.
1997: V tomto roce byla poprvé na roční stáži v centrále společnosti Siemens v Bad Neustadtu v Německu a pak ještě na další tři roky v Siemensu v Erlangenu.
2010: Absolvovala roční pobyt v Německu, když pracovala pro ABB Ladenburg DE.
2012: Začala pracovat ve společnosti Brose CZ.
2017: V Brose CZ vybudovala tým pro řízení přeprav po celé Evropě, který dnes vede.
„Zajímavosti z praxe“
Brose EU Transport Management:23 poboček Brose a dva závody Brose Sitech
23 dopravců a 26 dopravců FTL pro závody Sitech
692 nakládacích míst
2564 aktivních tras
493 přepravních zakázek denně
2326 tun materiálu denně
13 396 obalových jednotek denně
Článek připravila Martina Vampulová