
Při integraci systémů a dat pomůže procesní i datová mapa
Efektivní chod logistiky ve firmách zajišťují různé informační systémy, jde zejména o WMS pro řízení skladu, TMS pro plánování a řízení přeprav nebo YMS pro plánování nakládky a vykládky. O důležitosti provázanosti logistických procesů netřeba pochybovat. Jak ale zajistit – pokud ne přímo optimální, pak alespoň dostatečnou – propojenost zmíněných IT systémů a kompatibilitu dat, která jsou těmito systémy generována?
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 211 (březen–duben 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Pro integraci systémů jako WMS (Warehouse Management System), TMS (Transport Management System) a YMS (Yard Management System) v logistice firem existují některé obecné zásady a kritéria, jež se vyplatí brát v potaz. Jak poznamenává Petr Šmidlík, head of IT ve společnosti Yusen Logistics (Czech), jde v daném ohledu mj. o analýzu potřeb a očekávání firmy i uživatelů nebo řízení klíčových logistických procesů, jako je skladování, vychystávání, přeprava či manipulace. Podstatná je rovněž integrace se skladovými a logistickými technologiemi. „Systémy by měly být schopny efektivně se integrovat se zařízeními včetně těch mobilních – čteček čárových kódů, automatizovaných vozíků a dalších využívaných technologií. Také integrace s administrativně-finančními systémy je velmi důležitá. Jedná se o integraci s ERP systémy pro finance a účetnictví, fakturaci a další administrativní procesy,“ vyjmenovává Petr Šmidlík. Výše zmíněné systémy by podle něj měly nabízet i uživatelsky přívětivé rozhraní a ergonomické možnosti práce. V neposlední řadě pak je důležitá modularita a kontinuální možnosti inovování, protože flexibilita a schopnost systémů přizpůsobit se měnícím se potřebám jsou v dnešní době klíčové.
Pomůže procesní mapa a standardizovaná rozhraní
„V přípravné fázi integrace je třeba se zaměřit na popis business požadavků a přípravu procesní mapy. Například v případě napojování TMS je třeba se rozhodnout, ve které fázi se budou odesílat a přijímat data, tedy zda po obdržení objednávky, po vychystání nebo až těsně před expedicí,“ vysvětluje Petra Tylová, ředitelka divize logistiky ve společnosti Sluno. Dále je zapotřebí udělat datovou analýzu a ujistit se, že systémy mají potřebná data v kompatibilních strukturách a budou si „rozumět“. Na straně WMS se pak musí rozhodnout, jak bude systém na data obdržená z TMS reagovat. Například pokud se budou přesouvat palety či balíky mezi vozidly, resp. jízdami, pak může WMS pro tyto činnosti vygenerovat úkoly pro uživatele, kteří budou přesouvat zboží mezi jednotlivými nakládkovými lokacemi pro daná vozidla.
Systémy by měly disponovat standardizovanými rozhraními, zpravidla prostřednictvím API, upozorňuje Miroslav Králík, delivery manager Lokia WMS ve společnosti Grit. „Standardizovaná API umožňují snadné propojení a komunikaci mezi různými systémy pomocí jasně definovaných metod. Toto je základním předpokladem pro zajištění vzájemné kompatibility a bezproblémové integrace,“ dodává.
Pozor na chybějící data či neaktuální dokumentaci
K jakým chybám při integraci systémů v logistice dochází? Firmy se při implementaci TMS či YMS např. zaměří na standardní proces a neřeší, jakým způsobem bude integrace reagovat na nestandardní proces. Až v produkčním provozu pak mohou zjistit, že integrace je nedostatečná a že pro určité případy mohou chybět data. „Jeden náš zákazník si připravil integraci s TMS řešením na palety, které vychystával z vlastního skladu, a vše jelo v testovacím provozu bez problémů. Po rozjetí na produkci si pak vzpomněl, že potřebují do aut nakládat i cross-dockové palety, ke kterým už ale neměli veškerá potřebná data (objem, podstava a další), která TMS nutně potřebovalo pro plánování nakládky a dopravy,“ uvádí konkrétní příklad z praxe Petra Tylová. Dalším častým problémem je podle ní neaktuální dokumentace. Jestliže firma vychází z technické dokumentace, podle níž plánuje integrovat systémy, musí být aktuální, v opačném případě se může snadno stát, že datové struktury vypadají úplně jinak, než se čekalo.
Obvyklou příčinou nekompatibility systémů je podle Miroslava Králíka nedostatečná podpora vzájemného formátu dat nebo nesoulad ve verzích API. Naopak pokud systémy podporují stejný datový formát a API metody, integrace je obvykle bezproblémová. „V Česku a na Slovensku například ERP systémy jako Flexibee a Pohoda běžně spolupracují s WMS bez větších problémů. Pro úspěšnou integraci je důležité, aby oba systémy byly schopny komunikovat ve stejném formátu a používat definované API metody,“ popisuje Miroslav Králík.
Využití integračních nástrojů
Na skutečnost, že neexistuje univerzální standard, kterého by se při integraci systémů všichni mohli a měli držet, poukazuje Rostislav Schwob, supply chain solutions director ve společnosti Aimtec. „Dokonce i ve světě EDI, kde standardy existují již dlouhá léta, je integrace stále procesem mapování jednoho systému na druhý. Mapování dvou formátů na sebe je ale řešitelná technická úloha, která nebrání integraci,“ podotýká. Zásadnější úskalí spatřuje Rostislav Schwob v modifikacích informačních systémů na přání zákazníka. Tyto modifikace totiž mohou způsobit, že systémy se ve výjimečných případech budou chovat odlišně. Nicméně i tomu lze předcházet a na tyto výjimky přijít včas, a ne třeba až v situaci, kdy se zastaví výroba.
Řešení nejednotných datových formátů spočívá v tom, mít integrační nástroj nebo integrační platformu. „Na první pohled tato varianta sice představuje vyšší investici, ale schopnost rychlých zásahů do mapování formátů, provádění častých změn a možnost monitoringu je neocenitelná. A hlavně v budoucnu umožňuje integrační platforma připojení dalšího systému bez dalších investic. Je tedy dobré myslet dopředu, nikoliv jen na krátkou dobu,“ doporučuje Rostislav Schwob.
V rámci analytické fáze projektu je možné vytvořit tzv. datovou mapu čili popsat veškerá datová pole a formáty potřebné pro komunikaci na obou stranách. „Rozdíly ve formátech lze tak jednoduše identifikovat a může se vyřešit, jakým způsobem a na které straně bude probíhat konverze dat,“ konstatuje Petra Tylová s tím, že účinné je právě i využití integračních neboli middleware nástrojů, které pomohou při transformaci dat mezi jednotlivými systémy.
„Příležitost spočívající v integraci systémů“
Integrace systémů by neměla být vnímána jako komplikace, ale jako příležitost. Díky oddělenosti jednotlivých systémů je možné je snáze a nezávisle na sobě rozvíjet. Každý den se objevují nové úkoly a nápady, jak něco zrychlit a zjednodušit, a tato dovednost je klíčová zejména pro systémy podporující výrobu a logistiku. Snazší je také případný přechod na novou verzi celopodnikového systému. Tři zásady tedy zní: 1. Nebojte se integrovat. 2. Integrujte přes API nebo předpřipravená rozhraní systémů. 3. Pokud systémy nelze propojit přímo, použijte specializovaný integrační nástroj, např. ESB.
Rostislav Schwob, supply chain solutions director, Aimtec
„Využijte nástroje pro integraci dat z různých formátů i zdrojů“
Je možné využít řešení pro integraci a mapování dat, které je klíčovým procesem při integraci dat z různých formátů a různých zdrojů v jejich přeměně na smysluplný formát. Bez správné strategie mapování dat mohou vzniknout chyby při propojení systémů, transformaci a filtrování dat, což ovlivňuje efektivitu fungování procesů, kvalitu dat a také obchodní analýzu a rozhodování. Na trhu existují různé nástroje pro mapování dat, které mohou velmi významně pomoci.
Petr Šmidlík, head of IT, Yusen Logistics (Czech)
Článek připravil: David Čapek
Foto v úvodu článku: DHL