logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Areál Arete Park Rokycany I o rozloze přes 22 tisíc metrů čtverečních byl dokončen a poslední...
  • Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic oznámil obsazení pozice HR Manager:...
  • O investicích v České republice s Gabrielou Hrbáčkovou, AFI „Zájem zahraničních investorů roste...
  • Svého miliontého robota uvedla do provozu společnost Amazon. Stalo se tak v jeho fulfillmentovém...

Automatizace pro Hartmann-Rico ušetřila desítky zaměstnanců při návratnosti pět let

19. července 2024
Zpravodajství 0
1075
Automatizace pro Hartmann-Rico ušetřila desítky zaměstnanců při návratnosti pět let

Automatizace pro Hartmann-Rico ušetřila desítky zaměstnanců při návratnosti pět let

Projekt CPT Flow je součástí globálního transformačního programu Compass skupiny Hartmann, jehož cílem je optimalizace nákladů a investice do nových technologií. Případová studie prezentovaná na dubnové konferenci Logistika v praxi, kterou pořádala společnosti Bito Skladovací technika CZ, se zaměřila na transformaci výrobních procesů v závodu Hartmann-Rico ve Veverské Bítýšce, kde byl zaveden plně automatizovaný systém výroby zákaznicky orientovaných operačních sad, tzv. CPT setů. Projekt přinesl změny ve vnitropodnikové dopravě a výrobě, čímž výrazně zvýšil efektivitu a snížil náklady. O projektu hovořili Radek Šikula (Hartmann-Rico) na straně uživatele a Jan Rindt (Körber Supply Chain) coby zástupce systémového integrátora.

Vysoká komplexita pro sklad i výrobu

Hlavním cílem projektu CPT Flow bylo zefektivnění vnitropodnikové dopravy a výroby jednorázových operačních setů, které obsahují průměrně 16 komponent potřebných k dané operaci. Ve Veverské Bítýšce se vyrábí asi 8000 druhů operačních setů v množství asi 3,6 milionu souprav ročně. Aby bylo možné splnit specifické požadavky jednotlivých lékařských zákroků, bylo nutné změnit celý výrobní proces a zavést nový způsob zásobování výrobních linek, jenž je plně automatizovaný a umožňuje výrobu setů na míru. Připravenost a snadná dostupnost může zkrátit jak předoperační přípravu, tak úkon samotný, a to až o desítky minut.

Spádové regály v Magně zvýšily hustotu i bezpečnost skladování

Jednou z hlavních výzev bylo efektivní propojení skladových a výrobních procesů. Bylo nutné zajistit just-in-time a částečně just-in-sequence dodávky komponent na pět výrobních linek, aby bylo možné plynule navazovat jednu zakázku za druhou bez skladování na výrobní lince. Kromě dopravy komponent ze skladu do výroby bylo třeba vracet zpět prázdné obaly. Doposud mezi výrobou a skladem jezdil po dvoře v příslušném taktu zásobovací vůz. Velkou otázkou bylo také to, kam umístit vychystávací a počítací zónu. Nakonec padlo rozhodnutí umístit vychystávání mezi dvě stávající budovy, bylo tedy potřeba vystavět třetí objekt.

Transformace zahrnovala implementaci několika hlavních technologických prvků:

1. Automatický sklad typu miniload: Má kapacitu 13 400 pozic, výšku devět metrů a dvě uličky, v nichž operují automatické kolejnicové zakladače. Skladovací systém funguje na principu dvojité hloubky a přepravky mají zavírací chlopně. Přední zóna automatické skladu zahrnuje plnicí stanice. Na dvou pracovištích se komponenty přebalují z lepenky do přepravek, část komponent přichází už naplněna v přepravkách, protože si je společnost Hartmann-Rico v jiných provozech sama vyrábí. Nad miniloadem jsou zavedeny také sprinklery – stropní jištění a jedna regálová úroveň.

2. Vychystávací (počítací) zóna: Zde se komponenty počítají a připravují pro výrobu. Tato zóna se nachází mezi dvěma budovami, což umožnilo efektivnější logistiku. Celkem zde pracuje 18 stanovišť, kde operátoři ručně počítají stovky až tisíce komponent za hodinu. Počítá se ručně. Pro získání potřebných dat se tu využívá Process Management System (PMS) od společnosti Körber Supply Chain, který přes databázi Oracle komunikuje s databází firmy Hartmann-Rico. PMS je rovněž WMS pro miniload.

3. Dopravníky: Propojují automatický sklad s vychystávací zónou a výrobními linkami. Na cestě mezi semi-čistou a čistou zónou procházejí přepravky ionizačním ofukem, který odstraňuje prach, aby byla zajištěna čistota komponent při výrobě.

Nutná simulace

Radek Šikula uvedl, že před výběrem technologie navštívil hodně veletrhů a zvažoval různé možnosti. Například AMR nebo AGV mu nepřišly tak výkonné jako zvolené řešení miniloadu a pásových dopravníků, pochybnosti prý měl i v případě Autostoru.

Jan Rindt doplnil, že dva roky se projektovalo, testovaly různé koncepty a prověřovaly rozmanité alternativy. Projekt by nebylo možné realizovat bez simulace. Realizace digitálního dvojčete, které vytvořila německá firma Simplan, trvala pět měsíců (v první polovině roku 2020) a pomohla optimalizovat layout a procesy. Během této fáze byla shromážděna data za 12 měsíců, což umožnilo přesné nastavení systémů a minimalizaci potenciálních problémů.

ROI do pěti let

Projekt CPT Flow přinesl úspory a zvýšení efektivity. Díky automatizaci bylo možné ušetřit 62 pracovníků, což přináší snížení mzdových nákladů ve výši jednoho milionu eur ročně. Přepočítáno na tuto úsporu se investice vrátí za pět let. Firma dnes denně vyrobí 17 000 setů, což zahrnuje 100 výrobních zakázek a 850 000 kusů komponent, které „protečou“ rukama operátorů.

Automatizace také zlepšila kvalitu a bezpečnost výrobního procesu. Bylo již zmíněno, že přepravky jsou mezi skladem a výrobou čištěny. Pro hygienizaci hotových produktů se pak využívá etylenoxidová sterilizace v trojvrstvých pytlích z polyetylenu (konkrétně Tyvek od DuPontu). Systém PMS umožňuje sledování pohybu materiálu a pomáhá zajišťovat kvalitu.

Pečlivé přípravy

Popsaný projekt ukazuje, jak lze podstatně zvýšit efektivitu a spolehlivost intralogistických operací. Zároveň zdůrazňuje nutnost důkladného, a někdy časově náročného plánování – první kontakt mezi objednavatelem a zhotovitelem byl už v roce 2018 a jen dva roky se zvažovaly různé koncepty nebo připravovalo a implementovalo digitální dvojče.


Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Hartmann-Rico, Körber Supply Chain
Video: Bito Skladovací technika CZ

Související články:

Spádové regály v Magně zvýšily hustotu i bezpečnost skladování

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required