Spádové regály v Magně zvýšily hustotu i bezpečnost skladování
Zavádění spádových regálů do výrobních závodů je jedním z kroků k optimalizaci skladového hospodářství a logistiky. Na nedávné konferenci Logistika v praxi, která se konala ve Zlíně, zazněla také prezentace nazvaná Projekt zavedení spádových regálů do výrobních závodů. Jejími aktéry byli Marek Gallo (Magna Automotive) a Jan Třináctý (Bito skladovací technika CZ).
Spádové regály na palety přinášejí několik výhod oproti některým jiným skladovacím systémům. Pro pohyb palet využívají gravitaci, což eliminuje potřebu elektroniky a kromě mechanických minimalizuje riziko poruch. Díky optimalizovanému uspořádání může být uspořen dopravní čas. Možná je také separace zaskladnění a vykládky. Ve srovnání s paletovými regály může spádový systém ušetřit až 60 % skladovacího prostoru, a to vlivem odstranění manipulačních uliček. Spádové regály lze rovněž začlenit do automatizované či robotizované intralogistiky.
Nízká kapacita, komplikovaný odběr dílů
Magna Automotive je součástí kanadsko-americké společnosti Magna International. Továrna Magna Seating v Mladé Boleslavi se zaměřuje na montáž automobilových sedaček pro vozy střední třídy a elektrická SUV. Firma hledala způsob, jak zlepšit ukládání dílů potřebných pro montáž. Stávající systém nebyl ideální ani z hlediska kapacity ani způsobu odběru dílů. Bylo potřeba navrhnout řešení, které by umožnilo doplňování zásob z jedné strany a odebírání dílů z druhé strany. Omezením byla stávající plošina, její nízká výška a úzké rozteče mezi sloupy představovaly kritické problémy.
Z více řešení byly nakonec vybrány spádové regály s gravitačním posunem a standardním spádem 4 %, a to ve dvou skladovacích režimech – FIFO a LIFO. V druhém případě se jednalo o méně rozšířené, ale efektivní řešení tzv. pushback regálů.
„Tento projekt byl speciální v tom, že jde v podstatě o 22 různých regálů v jednom. Díky různým druhům palet, jejich různým hmotnostem a výškám jsme museli navrhnout 22 různých regálů, které byly následně spojeny do jednoho regálového systému. Dělené dráhy na konci kanálů jsou navrženy pro odběr elektrickým ručním vozíkem bez náklonu vidlic,“ uvedl Jan Třináctý. Pro ocelové palety byly vyrobeny speciální válce se zesíleným pláštěm pro zajištění vyšší odolnosti. Kanály jsou také předsunuty před plošinou pro usnadnění zakládání kvůli její nízké výšce.
Na začátku byla analýza skladovacích potřeb, kdy byly identifikovány různé druhy palet a jejich specifické požadavky, což vedlo k nastavení různých parametrů regálových systémů. Před objednáním bylo nutné odsouhlasit výkresy a uspořádání regálů.
Z dvaceti na padesát referencí
Skladovací plochu před instalací spádového regálu by šlo charakterizovat takto: Celková plocha skladu byla 360 m²; 20 referencí podle povolené stohovatelnosti; minimální vytížení efektivnosti skladování vůči nastaveným hladinám. Po instalaci na stejné ploše je možné uskladnit 50 referencí. „A došlo k maximálnímu vytížení efektivnosti skladování vůči nastaveným hladinám a odstranění nebezpečí pádu při dynamickém stohovaní materiálu,“ dodal Jan Třináctý.
V závěru byly připomenuty také některé další projekty spádových regálů. Například ve skladu společnosti dm drogerie v Jihlavě je instalován pushback na deset palet. V závodě Aisin v Písku byl realizován velký projekt spádových regálů s kanály o délce 18–20 palet. Rovněž Plzeňský Prazdroj má spádové regály, kam se při použití dvou separací vejde až 27 palet za sebou.
Projekt Magny v číslech:
Počet kanálů celkem: 64
Typy sklonu drah: 4
Šířka kanálu pro paletu o rozměru 800–872 mm
Šířka kanálu pro paletu o rozměru 1000–1072 mm
Šířka kanálu pro paletu o rozměru 1200–1272 mm
Hmotnost palet: 150–600 kg
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Magna Automotive, Bito skladovací technika CZ