Roboty zvýšily kapacitu i spolehlivost skladu a nepřipravily Malfini o budoucí růst
Automatizace a robotizace skladů představují důležitý krok pro optimalizaci logistických procesů, zvyšování efektivity a snižování provozních nákladů. Společnost Malfini, která se zabývá dodávkami reklamního textilu, v čemž patří mezi nejvýznamnější středoevropské hráče, se rozhodla modernizovat svůj sklad v Ostravě. A to zavedením systému Autostore, který zahrnuje komplexní řešení Goods to Person (GTP). Na dubnové konferenci Logistika v praxi o tomto projektu mluvil Jindřich Kadeřávek z firmy Element Logic Czech Republic.
Ostravské logistické centrum o rozloze 19.300 m2 bylo kolaudováno v roce 2015 a rozšířeno o tři roky později. Skladuje 20–25 milionů kusů textilu, což odpovídá přibližně 15.000 SKU. Dvě třetiny plochy zahrnuje regálová zóna, zbytek připadá na vychystávací část. Ve špičce centrum vyexpeduje 160.000 kusů textilu za den, což znamená asi 3000 balíků. Vychystávací zóna zahrnuje linku a 22 vertikálních skladovacích věží (18× Kardex a 4× Vertiflex) a dvě zóny se spádovými regály.
Proč robotizovat
Firma čelila několika výzvám, které vedly k rozhodnutí o robotizaci a další automatizaci fyzických toků. První problém bylo kapacitní omezení, kdy počet SKU překračoval množství dostupných vychystávacích pozic. Stávající linka i balicí centrum s lidskou obsluhou se již dostaly na hranici svých možností. Velmi důležitým kritériem pro investici byla i možnost vyskladňovat podle šarží. Původní vychystávací zóna rovněž nesplňovala požadavky norem na traceabilitu. Dalším důvodem pro nový projekt byla nedostatečná kapacita regálové zóny.
Projekt automatizace a robotizace skladu společnosti Malfini v Ostravě zahrnoval instalaci systému Autostore, který byl navržen a implementován firmou Element Logic. Autostore nebyl od začátku jedinou technologií, která byla zvažována. Ve hře byly například AMR roboty značek Geek+ nebo Locus robotics, které se ukázaly jako nevhodné pro potřeby logistického centra. Shuttle systémy by byly typově použitelné, ale zase nezajišťovaly dostatečný výkon.
Deset měsíců od podpisu smlouvy
K prvnímu kontaktu mezi Malfini a Element Logic došlo 16. listopadu 2021. Úvodní stadium zahrnovalo datovou analýzu a prvotní návrh řešení, to trvalo do konce ledna 2022. V dubnu se uskutečnila referenční návštěva v německém Bergfreunde a na začátku června 2022 byly potvrzeny layout a výběr periférií a dopravníků. K podpisu smlouvy došlo 16. srpna 2022.
Stavba ocelových konstrukcí, dopravníkové části a instalace Autostoru začala v závěru února roku 2023. „Oživení“ systému se uskutečnilo v polovině května, na konci téhož měsíce se začaly vkládat přepravky. Uvedení Autostoru do provozu se uskutečnilo 19. června 2023, přibližně měsíc nato byly zprovozněny i všechny periferie a 31. července 2023 bylo zařízení finálně předáno zákazníkovi.
Instalace zahrnovala 64 robotů, 100.000 binů (což objemově odpovídá asi 120 plně naloženým kamionům) a vybudování skladu o rozloze 2560 m² s celkovým objemem uskladnění 7500 m³. Základní konstrukce má 107 řad na délku a 69 na šířku a skladovat lze až v 16 vrstvách. V režimu DD Grid (Double Double Grid) se roboty mohou pohybovat v ose x a y a míjet se na jedné kolejnici, což zvyšuje flexibilitu a kapacitu systému. Systém bylo možné poměrně jednoduše integrovat do stávajícího ERP společnosti Malfini, a to skrze WCS od Element Logicu. Autostore využívá periferie, které zahrnují dopravníky od TMT Chrudim, erektory a uzavírače lepenkových obalů a automatické štítkovačky. V tunelu pod Autostorem personál pickuje a rovnou balí. Z erektorů (kartonovací stanice jsou od Sealed Air) k nim přijede již předsložená lepenková krabice, do ní vkládají objednané zboží a dopravníky boxy přepraví do automatické uzavíračky.
Vyexpedovat až 160.000 kusů denně
Automatizace a robotizace přinesla Malfini několik benefitů. Sklad nyní dokáže uskladnit 35 milionů kusů zboží, což představuje významné navýšení kapacity. Systém umožňuje dosáhnout výkonu až 2100 řádků za hodinu (maximální výkon karuselů Autostoru činí 380 řádků za hodinu), což je klíčové pro zvládnutí sezonních špiček, kdy logistický provoz expeduje až 160.000 kusů textilu denně.
Návratnost investice ve výši čtvrt miliardy korun (celý projekt) byla spočítána na 5 až 7 let při zohlednění růstu mzdových nákladů, výdajů na softwarovou integraci, licenční a údržbové poplatky, finanční náklady a pojištění. Ve výpočtu nebyl zohledněny úspory nákladů na vytápění, vliv spotřeby elektřiny a zisk z možného prodeje nepotřebného technického vybavení. Při zahrnutí i těchto faktorů by se ukazatel ROI podle Jindřicha Kadeřávka mohl pohybovat kolem čtyř let. Z velké části robotizovaný proces přináší výhody také z hlediska zjišťování a monitoringu skutečného stavu zásob. Autostore umožňuje segmentovou, resp. zónovou inventuru, která je dostatečně průkazná pro auditorskou společnost, ale inventura probíhá v zásadě při každém picku. Systém rovněž automaticky optimalizuje skladovou zásobu v souladu s ABC analýzou.
Logistika nebrání růstu firmy
Tento případ robotizace a automatizace ukazuje, jak je logistika důležitá pro fungování celé firmy. Pokud by tato investice nebyla realizována, došlo by ke značnému podvázání budoucího rozvoje. Při udržení trendu růstu (meziročně průměrně o 18 % v uplynulých pěti letech) by Malfini narazilo na „růstový strop“ již na podzim 2023, s jistotou pak na jaře 2024. Aktuální výkon skladu by Malfini měl vystačit na tři až čtyři roky, kdy se počítá s prací na jednu směnu, resp. ve špičce na 2–2,5 směny. V případě potřeby dovoluje modulární povaha Autostoru rozšířit kapacity.
Text i foto: Stanislav D. Břeň