logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Roboty zvýšily kapacitu i spolehlivost skladu a nepřipravily Malfini o budoucí růst

12. července 2024
Sklad 0
1285
Roboty zvýšily kapacitu i spolehlivost skladu a nepřipravily Malfini o budoucí růst

Roboty zvýšily kapacitu i spolehlivost skladu a nepřipravily Malfini o budoucí růst

Automatizace a robotizace skladů představují důležitý krok pro optimalizaci logistických procesů, zvyšování efektivity a snižování provozních nákladů. Společnost Malfini, která se zabývá dodávkami reklamního textilu, v čemž patří mezi nejvýznamnější středoevropské hráče, se rozhodla modernizovat svůj sklad v Ostravě. A to zavedením systému Autostore, který zahrnuje komplexní řešení Goods to Person (GTP). Na dubnové konferenci Logistika v praxi o tomto projektu mluvil Jindřich Kadeřávek z firmy Element Logic Czech Republic.

Ostravské logistické centrum o rozloze 19.300 m2 bylo kolaudováno v roce 2015 a rozšířeno o tři roky později. Skladuje 20–25 milionů kusů textilu, což odpovídá přibližně 15.000 SKU. Dvě třetiny plochy zahrnuje regálová zóna, zbytek připadá na vychystávací část. Ve špičce centrum vyexpeduje 160.000 kusů textilu za den, což znamená asi 3000 balíků. Vychystávací zóna zahrnuje linku a 22 vertikálních skladovacích věží (18× Kardex a 4× Vertiflex) a dvě zóny se spádovými regály.

Proč robotizovat

Firma čelila několika výzvám, které vedly k rozhodnutí o robotizaci a další automatizaci fyzických toků. První problém bylo kapacitní omezení, kdy počet SKU překračoval množství dostupných vychystávacích pozic. Stávající linka i balicí centrum s lidskou obsluhou se již dostaly na hranici svých možností. Velmi důležitým kritériem pro investici byla i možnost vyskladňovat podle šarží. Původní vychystávací zóna rovněž nesplňovala požadavky norem na traceabilitu. Dalším důvodem pro nový projekt byla nedostatečná kapacita regálové zóny.

Projekt automatizace a robotizace skladu společnosti Malfini v Ostravě zahrnoval instalaci systému Autostore, který byl navržen a implementován firmou Element Logic. Autostore nebyl od začátku jedinou technologií, která byla zvažována. Ve hře byly například AMR roboty značek Geek+ nebo Locus robotics, které se ukázaly jako nevhodné pro potřeby logistického centra. Shuttle systémy by byly typově použitelné, ale zase nezajišťovaly dostatečný výkon.

Deset měsíců od podpisu smlouvy

K prvnímu kontaktu mezi Malfini a Element Logic došlo 16. listopadu 2021. Úvodní stadium zahrnovalo datovou analýzu a prvotní návrh řešení, to trvalo do konce ledna 2022. V dubnu se uskutečnila referenční návštěva v německém Bergfreunde a na začátku června 2022 byly potvrzeny layout a výběr periférií a dopravníků. K podpisu smlouvy došlo 16. srpna 2022.

Stavba ocelových konstrukcí, dopravníkové části a instalace Autostoru začala v závěru února roku 2023. „Oživení“ systému se uskutečnilo v polovině května, na konci téhož měsíce se začaly vkládat přepravky. Uvedení Autostoru do provozu se uskutečnilo 19. června 2023, přibližně měsíc nato byly zprovozněny i všechny periferie a 31. července 2023 bylo zařízení finálně předáno zákazníkovi.

Instalace zahrnovala 64 robotů, 100.000 binů (což objemově odpovídá asi 120 plně naloženým kamionům) a vybudování skladu o rozloze 2560 m² s celkovým objemem uskladnění 7500 m³. Základní konstrukce má 107 řad na délku a 69 na šířku a skladovat lze až v 16 vrstvách. V režimu DD Grid (Double Double Grid) se roboty mohou pohybovat v ose x a y a míjet se na jedné kolejnici, což zvyšuje flexibilitu a kapacitu systému. Systém bylo možné poměrně jednoduše integrovat do stávajícího ERP společnosti Malfini, a to skrze WCS od Element Logicu. Autostore využívá periferie, které zahrnují dopravníky od TMT Chrudim, erektory a uzavírače lepenkových obalů a automatické štítkovačky. V tunelu pod Autostorem personál pickuje a rovnou balí. Z erektorů (kartonovací stanice jsou od Sealed Air) k nim přijede již předsložená lepenková krabice, do ní vkládají objednané zboží a dopravníky boxy přepraví do automatické uzavíračky.

Vyexpedovat až 160.000 kusů denně

Automatizace a robotizace přinesla Malfini několik benefitů. Sklad nyní dokáže uskladnit 35 milionů kusů zboží, což představuje významné navýšení kapacity. Systém umožňuje dosáhnout výkonu až 2100 řádků za hodinu (maximální výkon karuselů Autostoru činí 380 řádků za hodinu), což je klíčové pro zvládnutí sezonních špiček, kdy logistický provoz expeduje až 160.000 kusů textilu denně.

Návratnost investice ve výši čtvrt miliardy korun (celý projekt) byla spočítána na 5 až 7 let při zohlednění růstu mzdových nákladů, výdajů na softwarovou integraci, licenční a údržbové poplatky, finanční náklady a pojištění. Ve výpočtu nebyl zohledněny úspory nákladů na vytápění, vliv spotřeby elektřiny a zisk z možného prodeje nepotřebného technického vybavení. Při zahrnutí i těchto faktorů by se ukazatel ROI podle Jindřicha Kadeřávka mohl pohybovat kolem čtyř let. Z velké části robotizovaný proces přináší výhody také z hlediska zjišťování a monitoringu skutečného stavu zásob. Autostore umožňuje segmentovou, resp. zónovou inventuru, která je dostatečně průkazná pro auditorskou společnost, ale inventura probíhá v zásadě při každém picku. Systém rovněž automaticky optimalizuje skladovou zásobu v souladu s ABC analýzou.

Logistika nebrání růstu firmy

Tento případ robotizace a automatizace ukazuje, jak je logistika důležitá pro fungování celé firmy. Pokud by tato investice nebyla realizována, došlo by ke značnému podvázání budoucího rozvoje. Při udržení trendu růstu (meziročně průměrně o 18 % v uplynulých pěti letech) by Malfini narazilo na „růstový strop“ již na podzim 2023, s jistotou pak na jaře 2024. Aktuální výkon skladu by Malfini měl vystačit na tři až čtyři roky, kdy se počítá s prací na jednu směnu, resp. ve špičce na 2–2,5 směny. V případě potřeby dovoluje modulární povaha Autostoru rozšířit kapacity.


Text i foto: Stanislav D. Břeň

Související články:

Dr. Max používá roboty s umělou inteligencí Stát podporuje miliardovou injekcí modernizaci skladů a logistiky malých a středních firem

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladů a průmyslových zařízení v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, který se nachází při dálnici D1 na Vysočině, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním manažerem investic.   Oba parky, které […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required