Na konci června se v čínské Šanghaji konal na výstavišti SNIEC mezinárodní veletrh transportu a logistiky Transport Logistic China. Na tento veletrh, největší svého druhu v Asii, kde svoje služby a produkty prezentovalo téměř 800 vystavovatelů ze 42 zemí, se dostavilo 36.000 návštěvníků z 92 zemí. Český stánek byl jedním ze tří evropských národních stánků, oznámilo ministerstvo průmyslu a obchodu v tiskové zprávě. Někteří vystavovatelé se akce zúčastnili samostatně.
Pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu se akce zúčastnilo 10 českých vystavovatelů: ČSAD Logistik Ostrava, AFP Spedition, Skyport, Hopi Logistics, Letiště Praha, CFS Česká Třebová, ČD Cargo, Antwell Group, PST CLC Mitsui-Soko a Svaz spedice a logistiky ČR, který byl iniciátorem celé výstavy. Nově se veletrhu zúčastnila společnost Hopi. Její marketinková a eventová specialistka Veronika Semerádová hodnotí kladně přípravu i úroveň nejen celého stánku, ale také veletrhu samotného: „Měli jsme možnost se poprvé představit v Šanghaji a navázat mnoho zajímavých kontaktů, které slibují do budoucna skvělé příležitosti.“
Nové zakázky eliminují možné výkyvy na trhu
Kromě vystavovatelů, kteří se akce zúčastnili pod patronací MPO, vystavovaly v Šanghaji i další firmy, například ViT Logistics.
„Naše obchodní činnost na veletrzích je zaměřena na získávání zahraničních parterů a zákazníků. Propagujeme naše logistické služby,“ popisuje pro Systémy Logistiky Vít Mázdra, jednatel a majitel společnosti ViT Logistics. „Zahraniční veletrhy nám skutečně přinášejí nová partnerství po celém světě, takže jejich úloha je nezastupitelná. Propagujeme naše námořní a letecké přepravy, ale i další služby v České republice, zejména možnost překládek, skladování a distribuce, také naše celní služby,“ pokračuje Vít Mázdra.
Vít Mázdra v těchto souvislostech také poznamenává, že letní měsíce se tradičně nesou ve znamení snížení počtu zásilek a tedy i poklesu objemů přeprav, což se dotýká nejen silničních, ale všech typů přeprav. Společnost ViT Logistics očekává, že toto snížení bude zhruba deseti až patnáctiprocentní. Tyto výkyvy firma eliminuje získáváním nových zakázek, v čemž pomáhá právě i účast na veletrzích
Důvodů poklesu objemů přeprav je více. „Hlavním z nich jsou odstávky nebo snížení výrob a celozávodní dovolené, také dovolené osob, které objednávají přepravy. Z těchto důvodů je v červenci a v srpnu zaznamenáván mírný pokles přeprav. Dovolené si samozřejmě vybírají i řidiči,“ konstatuje Vít Mázdra, jednatel a majitel společnosti ViT Logistics. „Provozujeme pravidelné sběrné linky, které budou vypravovány v obvyklém počtu i nadále, jen očekáváme, že budou méně vytížené. Pokles se předpokládám dotkne i dokládek a celovozů,“ říká Vít Mázdra.
Logistika automobilů a železniční koridor
Zpět ale k samotnému veletrhu. „Jsme rádi, že AFP se mohlo po době covidu zúčastnit největšího veletrhu v naší branži, obnovit kontakty, potkat staré spolupracující firmy, ale i nové, naší velikosti a zaměření. Není nad osobní kontakt, vážně,“ uvádí k účasti Juraj Pavlačka, jednatel AFP Spedition.
Zástupci ČD Cargo a ČD Cargo Logistics se na veletrhu TL China setkali s více než 10 stávajícími a potenciálními partnery pro přepravu zboží mezi Čínou a Evropou po Hedvábné stezce či moři. „Obnovujeme a posilujeme partnerství, které ČD Cargo Logistics mělo již téměř 10 let na poskytování služeb přeprav kontejnerů po železnici mezi Evropou a Čínou. Neméně podstatný byl i program veletržní konference, především na téma logistiky automobilů mezi Čínou a Evropou nebo posilování významu jižního železničního koridoru z Číny přes Kazachstán, Ázerbájdžán a Gruzii do Evropy. V neposlední řadě bylo pro nás důležité setkat se s jinými českými a evropskými partnery, se kterými jsme se mohli setkat v uvolněné a přátelské atmosféře, kterou veletrh TL China nabídl,“ hodnotí účast na veletrhu senior manager ČD Cargo Logistics, Vojtěch Brouček.
„Česká republika na této akci upevnila díky podpoře ministerstva průmyslu a obchodu povědomí o tom, že je významnou evropskou křižovatkou,“ říká o podpoře akce ze strany MPO Petr Rožek ze Svazu spedice a logistiky ČR. Čeští vystavovatelé se setkají v daleko větším počtu na Transport Logistic v německém Mnichově v termínu od 2. do 5. června 2025 a pak opět v Číně v roce 2026. České spediční a logistické firmy přivezly letos z veletrhu Transport Logistic příslib obchodů za 300 milionů korun, oznámilo MPO v tiskové zprávě.
Úvodní foto: MPO