Gabriela Parlásková: Pokud neřeknete lidem, zda dělají svoji práci dobře, nebude to fungovat
Čtyřicet jumbo souprav vozidel a stejný počet spolupracovníků má na starosti na pozici ředitelky logistiky Gabriela Parlásková. Rok vede logistické procesy ve firmě Klaus Timber, která v Česku vyrábí dřevěné palety.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 211 (březen–duben 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Ačkoli pro producenta palet pracuje Gabriela Parlásková teprve relativně krátce, nováčkem v logistických procesech rozhodně není. Svou pracovní cestu s logistikou propojila už před osmnácti lety, když po mateřské dovolené hledala nové uplatnění. Chtěla využít znalost cizích jazyků a být v kontaktu s lidmi. „Možná to byla náhoda, možná ne. Naskytla se mi příležitost v oblasti automotive, ve firmě Mubea, kde hledali člověka do logistiky pro francouzské zákazníky. Zvítězila jsem ve výběrovém řízení a od té doby je logistika mojí součástí a láskou,“ vzpomíná s úsměvem. Zkušenosti sbírala v praxi. Byli to kolegové, ředitelé firem, v nichž postupem času působila, ale také zákazníci, od kterých se Gabriela Parlásková učila a získávala cenné znalosti. Kromě toho četla odbornou literaturu, absolvovala celou řadu školení, a hlavně byla připravena učit se novým věcem, které jí každodenní praxe přinášela, a otevřená novým dovednostem. Bez toho by to nešlo.
Dokončit zavedení zásadního projektu
Za svůj dosavadní největší pracovní úspěch považuje Gabriela Parlásková stabilizaci týmu spolupracovníků ve svém předchozím působišti. „Tam jsme nastoupila doslova do „rozloženého“ kolektivu. Nepanovala tam dobrá atmosféra, nefungovala spolupráce, a to se podepisovalo i na výsledcích logistiky. Zhruba po půl roce se mi podařilo situaci změnit a vztahy narovnat,“ říká. Naopak příchod do firmy Klaus Timber byl podle jejích slov v tomto ohledu velice příjemný. „S týmem skvělých lidí, kteří mne mezi sebe vřele přijali, jsme společně znovu rozpohybovali již připravený, v té době ale stagnující projekt e-Logistik, který bude pro naši firemní logistiku zásadním posunem kupředu. Rádi bychom jej dokončili do prosince letošního roku,“ upřesňuje.
Na pozici ředitelky logistiky zodpovídá nejen za zavedení tohoto důležitého projektu do života, ale především má takzvaně pod palcem celý vozový park firmy. Ten začal vznikat v roce 2002, kdy firma pořídila první vozidlo, aby získala nezávislost na externích dopravcích a zároveň i maximální flexibilitu s cílem vyhovět ve všech směrech zákazníkům. Dnes flotila čítá 40 jumbo souprav, o které se stará tým dispečerů. Společně s řidiči je jejich hlavním úkolem dopravit zákazníkům palety Klaus Timber v požadovaném termínu na určené místo.
Otevřená komunikace a zpětná vazba
Hlavní část pracovního dne ředitelky logistiky a týmu dispečerů tak představuje zajištění plánu přeprav, od dodávky palet k zákazníkovi po ekonomické vytížení aut zpět na základnu při zachování efektivity celé flotily a dodržení všech legislativních požadavků. „Při zpětném vytížení vozidel spolupracujeme se spoustou logistických firem, setkáváme se s obchodními partnery, kteří jsou našimi zákazníky, jsme nuceni přizpůsobovat se novým trendům, ať už jsou to stále více zákazníky využívané portály na efektivní řízení příjmu zboží, avizační portály nebo třeba slotovací systémy,“ popisuje důležité denní činnosti Gabriela Parlásková. Další neméně důležitou součástí její práce je logistický controlling, tedy kontrola nákladů, hledání optimalizací a nahrazování neefektivních činností jinými, jednoduššími systémy. Vzhledem k tomu, že denní činnosti přinášejí stále nové výzvy, kterým je třeba čelit a o kterých je nezbytné s dotčenými lidmi diskutovat, klade ředitelka logistiky velký důraz na otevřenou komunikaci a zpětnou vazbu. Cílem je totiž najít společné řešení. „Pokud neřeknete lidem, zda dělají svoji práci dobře, zda splnili svůj úkol správně, nebo mají nějaké nedostatky, tak to nebude fungovat. A pokud je nevyslechnete a nezjistíte, co je pro ně důležité, co jim eventuálně chybí či co by od vás očekávali, bude vztah mezi vámi polovičatý a výsledky nebudou takové, jaké očekáváte,“ myslí si.
Logistika není nuda
Pracovní den Gabriely Parláskové začíná kontrolou e-mailové schránky, kterou už zběžně prohlédne na telefonu, než vyrazí na cestu do práce. Čeká ji téměř hodina v autě, kdy si uspořádá myšlenky a nastíní plán na nový den. Vyřídí pár telefonátů, poslechne si zprávy, aby věděla, co se děje ve světě, a naladí se příjemnou hudbou na nový pracovní den. V kanceláři pak otevře počítač a nastaví všechny nástroje, které používá: plán přeprav, web dispečink, mapy, reporting, kontrolu a schvalování faktur a případně další podpůrné aplikace.
„V tomhle jsem trochu konzervativní a vše musí být v řádu, jak jsem zvyklá,“ dodává s úsměvem. Následně se pustí do vyřizování e-mailové korespondence a další činnost se pak odvíjí podle toho, zda je třeba připravit uzávěrku měsíce, podklady pro mzdy řidičů, vyřídit personální záležitosti, zkontrolovat náklady nebo se věnovat většímu projektu. Gabriela Parlásková říká, že logistika není nuda, každý den přinese něco nového a i plán, který musí být z určitého ohledu fixní, je třeba mnohokrát změnit, protože to vyžadují okolnosti.
Jsem tu vždy pro svůj tým
Do oboru logistiky vstupovala Gabriela Parlásková s tím, že chtěla být v kontaktu s lidmi. Právě možnost komunikace považuje na své práci za nejpřitažlivější i po tolika letech. „V bývalé pozici jsem o kontakt s lidmi neměla nouzi, stála jsem v čele supply chainu a denně jednala se zákazníky, dodavateli a ostatními odděleními, která byla součástí celého procesu. To mi teď možná trošku chybí, protože naše logistika je v kontaktu zase jen se zákaznickou logistikou, a to jen při avizování dodávky, bookingu časových oken či v případě řešení problému. Ale čeho si teď užívám dostatečně, je kontakt se svým týmem. Jsem tu vždycky pro něj, pomůžu, poradím, podpořím. To je moje klíčová role,“ uvažuje nahlas. I díky skvělému kolektivu spolupracovníků věří, že se jim společně podaří ještě v koordinaci s dalšími odděleními firmy dokončit projekt e-Logistik. Z dlouhodobého hlediska by pak chtěla udržet logistické procesy ve firmě na vysoké úrovni, posilovat jejich dobré jméno a dále zkvalitňovat tým řidičů, kteří jsou podle ní klíčovou součástí firemní reprezentace.
Zachovat chladnou hlavu
I když ne vždy se všechno povede na sto procent, je přesvědčená, že jakákoliv hrozba v práci, třeba ve smyslu špatné dodávky či potencionálního zastavení zákazníka, je problém, který má řešení. Jen to řešení stojí více úsilí než obvykle. Svůj postoj a řekněme i jistý nadhled získala díky svým životním zkušenostem, když v rodině čelila zdravotním problémům svého manžela. „Musela jsem zachovat chladnou hlavu, fungovat pro něj a pro tehdy dospívající děti a zároveň zvládat svoji práci. To byla opravdu životní zkouška,“ říká s tím, že ve srovnání s ní se všechny potenciální pracovní problémy mohou jevit jako opravdu relativně lehce řešitelné.
Treky jsou důležitým motorem
Dnes už je naštěstí to zlé zažehnáno, a tak si Gabriela Parlásková může užívat svoji práci, kterou má tolik ráda, ale i chvíle odpočinku. Ty tráví třeba v kuchyni při vaření, kdy ji baví zkoušet nové recepty, miluje poznávat zajímavé chutě a kombinuje své oblíbené kuchyně: italskou, francouzskou, polskou a českou. Když je hezky, ráda pracuje na zahradě, baterky dobíjí procházkami v přírodě a v zimě pravidelně vyjíždí lyžovat do Itálie. Hlavu si vyčistí i na výšlapech v Dolomitech, které se staly, díky partě skvělých přátel, jejím motorem k neustálému zlepšování a překonávání překážek. Ze všeho nejraději ale tráví čas se svými vnoučaty. „Největší láskou jsou moje vnoučátka, kterým se snažím věnovat každou volnou chvíli. Užíváme si hezké chvíle na zahradě, vyjíždíme na výlety nebo na společné pobyty,“ uzavírá Gabriela Parlásková.
„Gabriela Parlásková v datech“
3/2023: začala pracovat v logistice společnosti Klaus Timber.
2016–2023: působila jako supply chain manager ve firmě Borgers CS.
2006: získala první zkušenost s logistikou, když nastoupila do společnosti Mubea. Absolvovala také dvoutýdenní stáž na pobočce firmy v Paříži.
1995: ukončila nástavbové studium oboru cestovní ruch při obchodní akademii v Karlových Varech
„Zajímavosti z praxe“
Společnost byla založena v roce 1998, o čtyři roky později byl pořízen první vlastní kamion.
Má 3 provozovny, největší výrobní areál ve Dvorci u Nepomuku má rozlohu 11,1 hektaru, vlastní pilu a přímé napojen na železniční vlečku.
Ve firmě pracuje 400 zaměstnanců.
Počet prodaných palet ročně dosahuje 6.000.000 kusů.
Každý rok najedou kamiony firmy 3.000.000 kilometrů.
Článek připravila Martina Vampulová
Foto: 2x Dušan Skála