logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • V Pacově na Pelhřimovsku byla začátkem června předvedena samostatně fungující nabíjecí stanice,...
  • Konkurence mezi poskytovateli logistických služeb se promítá do pokroku, které nabízejí klientům...
  • Mezinárodní logistická skupina Leschaco sídlící v Brémách oznámila, že od 1. července se funkce...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) přebrala do užívání dalších 25 intermodálních návěsů, čímž...

ANKETA: Jak se projevuje nearshoring v Česku

25. června 2024
Názory a analýzy 0
858
ANKETA: Jak se projevuje nearshoring v Česku

ANKETA: Jak se projevuje nearshoring v Česku

V Systémech Logistiky 211/2024 se zabýváme tématem nearshoringu. Jak se nearshoring projevuje v oblasti logistiky a supply chainu přímo v Česku? Tuto otázku jsme položili vybraným odborníkům.

Martin Baláž, Prologis:

Z pozice developera logistických nemovitostí pozorujeme tento trend zejména z hlediska vývoje poptávky po našich budovách ze strany mezinárodních či tuzemských firem, které plánují z Česka obsluhovat i zahraniční trhy. Takový vývoj přirozeně způsobuje růst cen pozemků a nájmů u nás, což samozřejmě do značné míry ovlivňuje plánování a investice developerů. Co se týče optimalizace provozů či investic do zvyšování efektivity a robotizace, myslím, že tyto trendy bychom pozorovali bez ohledu na nearshoring, protože velmi úzce souvisejí s náročným konkurenčním prostředím na trhu a přetrvávajícím nedostatkem pracovních sil. 


Ondřej Míček, Savills Czech Republic & Slovakia:

V Česku se nearshoring projevuje například poptávkou výrobních společností po průmyslových prostorech. V prvním čtvrtletí tohoto roku se výroba na celkovém objemu poptávky podílela z 52 procent, logistika byla druhá s 27 procenty. Pozitivním aspektem je také to, že výroba s sebou navíc přináší – oproti skladování – ve většině případů různou míru přidané hodnoty. 

 

 


Jitka Kocálová, Raben Logistics Czech Republic:

Nearshoring jako takový je z našeho pohledu vhodný zejména pro logistiku automobilových dílů, elektroniky a dalších produktů, které podléhají silné domácí regulaci a jsou náchylné k častějším výpadkům. 

 

 

 


Jiří Kristek, Cushman & Wakefield:

Pro realitní sektor tento trend znamená očekávaný nárůst poptávky po industriálních prostorech právě ze strany výrobců. V Česku se jejich podíl na celkovém objemu nájemců v posledních letech pohybuje zhruba mezi 30 a 40 procenty, nyní pravděpodobně bude růst. V rámci regionu je přitom pro Česko hlavním „konkurentem“ Polsko, jež je jeho největším industriálním trhem. Mimo region se úvahy o přesunu výroby obracejí k jihoevropským zemím s levnější pracovní silou, především Španělsku a Portugalsku, a geograficky blízkému Turecku a Maroku.

 


Tomáš Novotný, Concens Investments:

Myslím si, že velký důraz bude nyní kladen na možnost multimodální dostupnosti jednotlivých průmyslových areálů. Je nutné zajistit strategickou redundanci, a to se začíná projevovat i v poptávaných parametrech po nových developmentech. Česko je dlouhodobě na vysoké úrovni, co se týká kvalifikace pracovní síly. Nicméně zdrojů ubývá, a tak se domnívám, že se budeme muset soustředit i na prozatím méně klíčové lokality, kde je dostupnost pracovní síly ještě dostatečná a upustit od dlouhodobě protežovaných a zprofanovaných lokalit, abychom požadavek na pracovní sílu dokázali uspokojit. Opět to bude ale kompromis v kombinaci s dopravní dostupností. Podle mého názoru jsme na prahu vzniku konceptu, který se v Německu implementuje v bydlení, a to je princip 15 minut, kdy by mělo vše být dostupné do maximálně 15 minut cesty. Možná vzniknou nové strategické lokality, kde bude umístěno více klíčových investorů a jejich dodavatelské řetězce tak, aby s nadsázkou byl i v tomto případě splněn tento princip 15 minut.


Jakub Trnka, Raben Logistics Czech Republic:

V souvislosti s tím pozorujeme částečný odklon od asijských dodavatelů a předpokládáme, že tento trend bude pokračovat. Přesto asijské země v čele s Čínou budou určitě i nadále hrát důležitou roli ve světových dodavatelských řetězcích. Obchodní přepravu v poslední době narušovaly například útoky na námořní dopravu v Rudém moři ze strany Húthíů, které donutily automobilky Tesla a Volvo pozastavit část výroby v Evropě.

 


Anketu připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Niklas, Pixabay

Související články:

ANKETA: Logistické novinky v autoprůmyslu Automotive hledá novou rovnováhu

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

M2C Innovis posouvá bezpečnost čerpacích stanic na novou úroveň. S MOL nasazuje technologii Fog Cannon

Představte si situaci: v nočních hodinách se na čerpací stanici vloupá pachatel s úmyslem krást. Sotva však překročí práh pokladní zóny, aktivuje se alarm. V mžiku se spustí zařízení skryté za pokladnou – během několika vteřin je prostor zahalen neprostupnou mlhou. Pachatel ztrácí orientaci, nic nevidí, nemá možnost krást ani poškodit zařízení čerpací stanice. Vystrašený […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required