Petr Šmidlík: Prvním krokem při integraci systémů je analýza potřeb a očekávání firmy i uživatelů
O výzvách spojených s integrací systémů, jako je WMS pro řízení skladu, TMS pro plánování a řízení přeprav nebo YMS pro plánování nakládky a vykládky, hovořila redakce Systémů Logistiky s Petrem Šmidlíkem, head of IT ve společnosti Yusen Logistics (Czech).
Existují určité obecné předpoklady či zásady pro integraci systémů jako WMS, TMS nebo YMS v logistice firem?
Ano, ze své již více než 20leté praxe jsem si několikrát ověřil, že při integraci systémů jako WMS, TMS a YMS v logistice firem existují některé obecné zásady a kritéria, jež je důležité předem zvažovat.
V prvé řadě je nutné pečlivě analyzovat potřeby a očekávání společnosti a uživatelů. Tedy přesně definovat, jakou operativní část chceme řídit a kde jsou body předání či přechodu v rámci integrace systémů a dat. Zda jsou to například skladové procesy, přeprava či manipulace v logistických prostorech společnosti, a to uvnitř i venku.
Další zásadou je, že uvedené platformy musí efektivně řídit klíčové logistické operace, jako jsou skladování, vychystávání, přeprava a manipulace. Je třeba, aby procesy byly správně nastavené a dostatečně stabilní pro zvládání sezonních špiček a na tyto výkyvy i rychlé změny v poptávce musí systémy umět reagovat.
Významným faktorem je také schopnost jejich integrace se skladovými a logistickými technologiemi i s dalšími zařízeními včetně těch mobilních – čteček čárových kódů, automatizovaných vozíků a dalších využívaných technologií. Také možnost propojení s administrativně-finančními nástroji je velmi důležitá. Jedná se o integraci s ERP systémy pro finance a účetnictví, fakturaci a další administrativní činnosti.
Významnou roli při práci hrají také uživatelsky přívětivé prostředí a ergonomie.
V neposlední řadě je velmi důležitá modularita a kontinuální možnosti inovování. Flexibilita a schopnost přizpůsobit se měnícím se potřebám jsou klíčové.
Je potřeba si uvědomit, že výběr správného WMS, TMS nebo YMS může výrazně ovlivnit efektivitu a konkurenceschopnost firmy.
Co je obvyklou příčinou nedostatečné kompatibility těchto systémů?
Případná nedostatečná kompatibilita mezi WMS, TMS a YMS vzniká z několika důvodů.
Například každý z nich může používat odlišné datové formáty a komunikační protokoly, a pokud nemohou efektivně vyměňovat informace, může dojít k nesouladům.
Dále pokud není dostatečně dobře navržena vzájemná integrace, může docházet k problémům při synchronizaci dat a procesů.
Každý ze systémů může mít také rozdílnou oblast působnosti, tedy skladování, dopravu, logistické operace, yard a podobně. Pokud nejsou správně propojeny, mohou se vyskytnout problémy při přesunu zboží či informací mezi těmito oblastmi.
Některé z těchto nástrojů mohou mít omezení i v podpoře určitých funkcionalit nebo standardů, což může ovlivnit jejich kompatibilitu. Řešením může být využití tzv. middlewaru pro zajištění datové výměny mezi systémy v rámci společnosti nebo i mimo ni – zákazníci, obchodní partneři apod.
Jak lze v logistice firem řešit problém nejednotných datových formátů? V čem firmy v tomto směru nezřídka dělají chyby a jak se jich mohou vyvarovat?
Je možné využít řešení pro integraci a mapování dat, které je klíčovým procesem při jejich slučování z různých formátů a různých zdrojů a v jejich přeměně na smysluplnou formu. Bez správné strategie mapování mohou vzniknout chyby při propojení systémů, transformaci a filtrování údajů, což ovlivňuje efektivitu fungování procesů, kvalitu dat a také obchodní analýzu a rozhodování.
Na trhu existují různé nástroje pro mapování dat, které mohou velmi významně pomoci. Lze například jmenovat Lobster – software, který umožňuje integraci a transformaci údajů mezi různými formáty. Je schopen pracovat s různými standardy, jako jsou XML, JSON, CSV a další. Zmínil bych dále Seeburger nabízející řešení pro elektronickou výměnu informací (EDI) a B2B integraci stejně jako Lobster.
Připravil: David Čapek