ANKETA: Logistické novinky v autoprůmyslu
Tištěné Systémy Logistiky 211/2024 se ve svém hlavním tématu zabývají logistikou v autoprůmyslu. Následující anketa s tímto redakčním materiálem souvisí. Vybraným profesionálům jsme v položili otázku, která se zabývá aktuálními logistickými novinkami směřujícími do autoprůmyslu.
Máte z poslední doby nějaké novinky, které se týkají logistiky v automotive – např. inovaci, investici, referenci, produkt, službu či proces?
Rostislav Schwob, Aimtec:
Jedním ze zajímavých budoucích trendů v oblasti digitalizace pro zajištění bezchybnosti procesů, nejen v automobilovém průmyslu, je využití strojového vidění a umělé inteligence (AI). Cílem je nejen kontrolovat, zda jsou díly vyrobeny bez vad, ale také zda jsou správně naloženy a připraveny. Toho lze dosáhnout pomocí kamerových snímků a umělé inteligence, která v reálném čase vyhodnocuje pravděpodobnost definovaných vad a okamžitě je odstraňuje. Důležitá je také rychlost nasazení dalších kontrol. Díky umělé inteligenci lze takové projekty zkrátit z měsíců na pouhé jeden až dva týdny. Využitelnost AI stále roste, a to nejen v oblasti vidění, ale také při optimalizaci řízení a rozdělování úkolů pro technologie, nebo při analýze historických dat.
Robert Snijder, Benteler:
Benteler a společnost Enery mají v úmyslu podepsat desetiletou smlouvu o fyzickém nákupu elektřiny (PPA). Na základě této smlouvy bude česká dceřiná společnost skupiny Benteler zajišťovat dodávky elektřiny z nově vybudované solární elektrárny v jihočeské obci Dynín. Smlouva o prodeji zelené energie podpoří výstavbu fotovoltaického zařízení o výkonu 37 MW v České republice a pomůže Benteleru splnit cíle ESG snížením emisí oxidu uhličitého v rozsahu 1 a 2. Smlouva PPA se společností Enery je důležitou součástí naší strategie udržitelnosti. Tím, že podstatnou část poptávky po elektřině v našich českých elektrárnách zajišťujeme prostřednictvím zdrojů bez emisí oxidu uhličitého, garantujeme nejen dlouhodobou energetickou stabilitu, ale také aktivně přispíváme k rozvoji parků obnovitelných zdrojů energie a rozšiřování čistých energetických řešení.
Jan Linhart, Hellmann Worldwide Logistics:
Pro automobilový průmysl je zásadní efektivní dodavatelský řetězec a schopnost včas upozornit na jakékoli změny či zpoždění v doručování zásilek. Hellmann Worldwide Logistics poskytuje širokou škálu sledovacích řešení, která jsou přizpůsobena specifikům automobilového sektoru. Rád bych zmínil naši inovativní sérii Smart solution pro monitorování zásilek v reálném čase. Konkrétně se jedná o Smart Air a Smart Ocean, které umožňují sledování zásilek bez potřeby instalace data loggeru do kontejneru nebo přepravované zásilky. Dále nabízíme Smart Visibility, což je řešení s data loggerem umístěným v nákladovém prostoru či zásilce, které poskytuje informace o poloze, teplotě, vlhkosti, vystavení světlu (např. při neoprávněném otevření nákladového prostoru či zásilky), otřesech a náklonu prostřednictvím webového rozhraní. Nakonec bych rád představil naše nejnovější řešení Smart QR, které generuje nový QR kód s každým měřením, který je zobrazen na zařízení a lze jej stáhnout pomocí fotoaparátu mobilního telefonu po doručení zásilky.
Miroslav Dvořák, K. Hartwall:
Ve smyslu lean principů cíleně rozvíjíme naše portfolio od jednoduchých výrobků ke komplexním řešením typu milkrunový vláček LiftLiner nebo AGV/AMR vidlicový vozík A-Mate a jejich vzájemné kompatibilitě. Obyčejná Lean Dolly pro přepravu KLT boxů může být použitá pro ruční manipulaci a také pro přepravu logistickým vláčkem nebo AGV/AMR vozíkem.
Martin Koudelka, Jungheinrich (ČR):
Jungheinrich nabízí autonomní mobilní roboty (AMR), které představují další krok k plné automatizaci a mohou suplovat práci logistických vláčků. Tyto roboty jsou navrženy tak, aby se samostatně pohybovaly ve skladu a přizpůsobovaly se změnám v prostředí v reálném čase. AMR mohou výrazně zlepšit flexibilitu a efektivitu logistických operací, což je ideální pro dynamické a rychle se měnící prostředí automobilového průmyslu. Jedním z příkladů úspěšné automatizace je projekt ve společnosti Škoda Auto. Jungheinrich zde implementoval automatizované tahače a vláčky, které výrazně zlepšily skladové a výrobní procesy. Tento projekt ukazuje, jak může moderní intralogistická technika zvýšit výkonnost a efektivitu.
Jan Rindt, Körber Supply Chain:
Technologická skupina Körber buduje plně automatizovaný vysokoregálový sklad a plně automatizovaný sklad malých dílů pro společnost Daimler Truck, jednoho z největších světových výrobců užitkových vozidel. Globální centrum náhradních dílů bude v budoucnu skladovat až 300 000 různých položek, které bude možné dodat téměř 3000 prodejcům vozidel ve více než 170 zemích světa. Körber zde působí jako generální dodavatel a systémový integrátor logistiky dvou high-tech skladů a zajišťuje také řízení toku materiálu pomocí systému SAP EWM MFS. Do skladu malých dílů bude integrován systém AutoStore, který dodává partner Element Logic. Centrum bude uváděno do provozu postupně od roku 2025.
Kamil Kašpárek, Linde Material Handling ČR:
Za zmínku stojí především kombinace různých typů autonomních strojů, zde hovoříme o stupni autonomity. Jde o možnosti, kde je stroj automaticky naváděn do určitých pozic nebo logistických uzlů. Nebo automatické roboty, které fungují i s jistým přesahem. Jde o různé možnosti zásobování linek s výběrem místa určení, nakládání a vykládání celků a podobně. Pro optimalizaci tras a činností stále ve větší míře využíváme AI pro strojové učení. Dalším bodem je propojování různých technologií do větších celků. Zde můžeme hovořit o nasazení flexibilnějších technologií, jako jsou chytré brýle, případně kombinace různých technologií. Klíčem je integrace jednotlivých technologií do celku, který využívá periferie, porovnává požadavky a vyhodnocuje možné výsledky celého procesu. Jsme schopni sbírat data v reálném čase a to umožňuje flexibilnější reakce na jednotlivé změny a situace jak ve výrobě, tak v přidružených službách.
Roman Darius, Rhenus Logistics:
Rozšířili jsme působení v oblasti služeb souvisejících s bateriemi, přepravou a skladováním baterií až po montáž bateriových sad a souvisejících dílčích komponentů. Tyto služby se neomezují pouze na nové výrobky, ale ve spolupráci se společností Remondis a jejími dceřinými společnostmi Rhenus aktivně investuje do kompetencí a kapacit, které umožní poskytovat služby pro vadné a vyřazené baterie. Současně společnost Rhenus testuje a zavádí koncepty uhlíkově neutrální dopravy, jako jsou e-trucky či vodíkový pohon pro nákladní vozidla a lodě, abychom mohli zákazníkům nabídnout ekologickou dopravu.
Michal Kovařík, Smart Product Solution:
Plýtvání prostorem, časem a vysoká chybovost často pramení z nedostatečné digitalizace logistických procesů. Řešením je implementace WMS. Prvním krokem je uvědomit si potřebu samotného WMS. Následně je třeba rozhodnout, který systém vybrat, což zahrnuje porovnání mnoha parametrů. Vzhledem k tomu, že logistika je v dnešní době dynamicky se rozvíjející obor, neustále vznikají nová řešení. Základním principem je však vždy řízený přesun materiálu z místa A do místa B. Důležitým faktorem je rovnováha mezi digitalizací, poloautomatizací a plnou automatizací, kde se úzce prolíná software (WMS) a hardware (technologie). Udržitelnost WMS systémů spočívá v integraci technologií a jejich efektivním řízení. Schopnost maximálně využít lidské zdroje a automatizační technologie odlišuje jednotlivé dodavatele. Kvůli neustálým změnám je důležité rychlé přizpůsobení systému, což má přímý vliv na čas prvotního nasazení, a tudíž na pořizovací cenu. Klíčem je konfigurační řešení, které se přizpůsobí procesům a technologiím zákazníka, nikoli naopak.
František Mikeš, Toyota Material Handling CZ:
Vedle nových generací AGV a AMR se stále zabýváme především zvyšováním efektivity logistických procesů díky jejich optimalizaci a maximální integraci našich jednotlivých produktů. Řešíme i různé formy zdrojů energií a v poslední době jsme mimo jiné spustili dlouhodobé testování čelního vozíku na vodík u jedné z významných společností podnikající v automotive v ČR. O průběhu a výsledku testování budeme informovat v blízkém budoucnu.
Lukáš Rosůlek, Vitesco Technologies:
Vitesco Technologies spustí provoz nového výrobního závodu s plně automatizovaným logistickým centrem v Ostravě-Hrušově na konci tohoto roku. Jedná se o další krok společnosti v oblasti udržitelné mobility a transformace českého autoprůmyslu. V první fázi bude závod obsluhovat 150 zaměstnanců, jejichž počet bude průběžně růst až do plné kapacity přes 1000 lidí v roce 2027. Hlavními produkty nového závodu budou nové díly pro elektromobily další generace, jež budou odebírat přední evropští výrobci automobilů. Vitesco Technologies pro ně bude připravovat high-tech vysokonapěťové elektronické výrobky pro čistě bateriová elektrická vozidla. Nejnovější technologie bude využívat i samotný závod, který se bude moci pochlubit vysokou mírou robotizace a automatizace procesů. Tento komplexní systém výkonové elektroniky, integrující měnič napětí, palubní nabíječku, modul pro rychlé nabíjení a jednotku pro rozvod energie na jednom místě, je ukázkou proměny architektury vozů směrem od spalovacích systémů. Jedná se o úplně nový prvek vyvinutý a navržený výhradně pro elektromobily.
Pavel Kraus, Vertiflex, Logtech:
Novinky přicházejí na trh neustále a v jejich nabídce se již ztrácejí nejen manažeři a ředitelé logistiky, ale ztrácejí se v nich i konzultanti a systémoví integrátoři. Dnes není obtížné si objednat nejnovější technologii, ale je oříšek ji správně integrovat a zajistit tak maximální možný výkon celého provozu. Pokud nejnovější technologie navazuje v dalším kroku na úzké místo, tak se celý proces logistického řetězce zhroutí. My máme v nabídce pouze technologie, které velmi dobře známe, máme je vyzkoušené v řadě realizací a úspěšně je vzájemně integrujeme do efektivního celku bez kritických bodů a úzkých míst. Navíc toto nám velmi dobře známé portfolio nám umožňuje uspokojit drtivou většinu zákaznických požadavků a díky dokonalé znalosti technologií zajišťujeme efektivní servis po celou dobu životnosti zařízení, což pro zákazníka znamená minimum odstávek. Nicméně nestojíme na místě, v našem portfoliu se stále nastavují nové technologické limity. Námi dodávaná zařízení díky neustálému vývoji dosáhnou výš, jezdí rychleji, uzvednou vyšší zátěž. Náš software se učí nové postupy a rozhoduje se na základě optimalizovaných algoritmů. Tam, kde jsme dříve využívali válečkové nebo pásové dopravníky, dnes nasazujeme roboty, minimalizujeme pohyb operátora ke zboží a maximalizujeme pohyb zboží či materiálu ke člověku. Průběžně provádíme inventuru zásob a automaticky se doobjednávají položky, které se blíží kritické hranici skladové zásoby. Před rokem jsme byli schopni zákazníkovi nabídnout robotické vychystávání z výšky osmi metrů a dnes atakujeme hranici 12 metrů.
Anketu připravil: Stanislav D. Břeň
Otvírací foto: Škoda Auto