Cross-docking vyžaduje dokonalou souhru
Správné fungování cross-dockových center podporují nejmodernější technologie ve stále větší míře. Rychloobrátkové zboží, které moderními překladišti prochází, musí být distribuováno rychle a přesně. Když se objeví nějaký zádrhel, je třeba ho vyřešit okamžitě.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 210 (březen–duben 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Jako cross-docking se označuje proces, při kterém se příchozí zboží přeposílá na výstupní stranu překladiště (anglicky cross-docku) bez potřeby skladování nebo dlouhodobého uskladnění. „Ze svojí podstaty se jedná o způsob, jak urychlit, optimalizovat a zefektivnit distribuci zboží, V naší společnosti využíváme tento způsob pro rychlý průtok zásilek naším distribučním systémem,“ říká Petr Družkovský, provozní ředitel Geis CZ. Ze základních nástrojů, které zde využívají pro rychlý a bezchybný průtok zásilek distribučním systémem, vyjmenovává moderní manipulační techniku, vlastní informační systém a průběžné sledování všech zásilek.
Kromě využití v klasickém distribučním řetězci může hrát cross-docking významnou roli také v city logistice. „Může být využit jako vhodná metoda optimalizace zásobování maloobchodů v centrech měst, aby došlo ke snížení dopravní zátěže nákladní dopravou,“ upozorňuje Michal Mervart z katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze.
Rychlost a minimum chyb
Požadavky uživatelů definuje jasně a stručně Kristián Balogh, logistics manager společnosti Danone CZ a SK: „Hlavní důraz klademe na včasné doručení zboží podle požadavků zákazníků s velkým akcentem na minimální chybovost vychystání zásilek.“ Cesta k tomuto ideálnímu cíli se neobejde bez nejmodernějších technologií.
Kofola ČeskoSlovensko využívá outsourcovaný cross-docking pro distribuci zboží do segmentu Horeca. „Zboží určené pro rozvozy z jednotlivých cross-dockových skladů vychystáváme na našich centrálních výrobních závodech. V Krnově používáme hlasové vychystávání, které plánujeme rozšířit i do dalších závodů zásobujících naše cross-docky. V nich samotných využíváme při distribuci zboží elektronická zařízení a platební terminály. Pro bezhotovostní zákazníky máme elektronické dodací listy a faktury,“ popisuje Vladimír Čoček, supply chain director Kofoly.
V některých případech je cross-docking využíván jen v omezené míře. Lidl Česká republika svoje logistická centra využije pro interní cross-dockové operace čas od času, podle mluvčí Elišky Froschové Stehlíkové tehdy, když se snaží maximalizovat vytížení kamionů, respektive minimalizovat náklady na převozy mezi sklady. Mluvčí dm drogerie markt Jiří Peroutka zase zmiňuje distribuci materiálu pro přestavbu stojanů dekorativní kosmetiky: dodavatel doručuje kompletní dodávku do distribučního centra dm a odtud jsou jednotlivé komponenty přiděleny na konkrétní prodejny. I v těchto situacích jsou přesnost a rychlost na první místě.
Zahodit tužku a papír
Klíčovými prvky rychlého odbavení přepravních kapacit na příjmu a expedici cross-dockového centra jsou podle Michala Vaniše, sales managera platformy Ringil, správné načasování a informovanost dodavatelů, odběratelů a pracovníků překladiště. „V minulosti proudily informace přes telefony, e-maily a osobní kontakt kolegů. Předání informací nastalo až ve chvíli, kdy se měnil procesní stav, například při příjezdu nákladu na příjem. Taková situace často vedla k nízké efektivitě a zpožděním dodávek,“ popisuje. Řešením pro dnešek jsou komplexní nástroje pro řízení cross-dockových operací. Výhody jejich nasazení v reálném provozu přibližuje Michal Vaniš na modelové situaci: „Dodavatel avizuje možnost vyzvednutí zboží dopravcem, zákazník poptá dopravce nebo svým smluvním dodavatelům přepravních kapacit umožní vytvořit rezervaci časového okna na příjmu cross-dockového skladu. Expediční část připravuje zboží a objednává dopravce, kteří si opět podle možností cross-docku a svých kapacit rezervují časová okna na nakládku.“ Všichni zúčastnění jsou v reálném čase informováni o každé změně procesního stavu, vytvoření avíza přepravy, založení přepravy nebo nové rezervaci časového okna.
Vlastislav Čech, obchodní ředitel ČSAD Uherské Hradiště, připomíná, že každý cross-dock je rozdělen do zón, tras nebo relací, ve kterých se zboží kumuluje pro následnou přepravu. „Tento pohyb zboží se dá řídit základním způsobem, což je lidově tužka/papír, nebo pomocí WMS, jež má v sobě i funkcionalitu cross-dock, která je napojena na TMS. Tuto funkcionalitu se chystáme nasadit i v našem centru v Pohořelicích,“ popisuje Vlastislav Čech.
Jak dál zvyšovat efektivitu
Spolehlivým ukazatelem pro zvyšování efektivity je podle Veroniky Skopové, branch managerky Yusen Logistics (Czech) nastavení jednotlivých kroků v příjmu, uložení a výdeji palet (zboží), pravidelná revize a případná aktualizace. „Odchýlení se od daných postupů přináší riziko incidentů, zpomalení činností v cross-docku a v konečném důsledku negativní dopad na tok zboží z příjmu na výdej. Naší osvědčenou technologií jsou interní aplikace pro sledování dodržování procesů a vyhodnocování výkonu,“ vysvětluje Veronika Skopová.
V cross-dockovém centru Yusen Logistics (Czech) ve Strančicích aktuálně zkoumají také možnosti využití umělé inteligence v kamerovém systému k detekování nebezpečného chování či nevhodných návyků pracovníků v oblasti dodržování BOZP. „Na základě zadaných kritérií dokáže software odhalit a reportovat porušení námi definovaných podmínek, například nenošení osobních ochranných pracovních prostředků, porušení povolené rychlosti, nedodržení stanovené vzdálenosti člověka od stroje a podobně. A na základě dat následně můžeme zvolit vhodná protiopatření,“ popisuje Veronika Skopová.
Ve společnosti Rhenus Logistics efektivitu jejího centra v Chrášťanech u Prahy pozitivně ovlivnilo zavedení denních odjezdů a design budovy umožňující nakládku a vykládku až 60 vozů zároveň. „Díky dostatečnému množství ramp můžeme návěs nakládat postupně v průběhu dne. To nám pomáhá lépe využívat personální kapacity a rozšířit cross-dock i mimo plochu budovy,“ konstatuje Aleš Novák, head of sales Rhenus Logistics. Konstrukce stavby v Chrášťanech je zcela prosta vnitřních sloupů, což zvětšuje využitelnou plochu a zvyšuje míru bezpečnosti při manipulaci se zbožím. (Mimochodem, podobně v crossdockové hale centra DB Schenker v Rudné u Prahy je pouze jeden nosný sloup, a jak potvrzuje také Ladislav Tesař, manažer pozemních přeprav této společnosti, i toto řešení napomáhá efektivní a bezpečné manipulaci nákladu.)
Přehlcení je třeba se bránit
Aby nevznikala „úzká hrdla“ a eliminovalo se např. riziko jejich přehlcení, je podle Petra Družkovského z Geis CZ nezbytné věnovat pozornost již zmiňované správě toku zboží. Online přehled o zásilkách a přepravních vozidlech se stává nezbytností: „Díky průběžnému sledování přepravovaných objemů jsme schopni vybrat pro zásilky optimální trasu.“
Efektivitu cross-dockingu výrazně podporují yard management systémy (YMS), které primárně řídí nakládku a vykládku. „Yard management dokáže výrazně zvýšit průtočnost našeho skladu, kdy zásadním principem je používání lokací během dne na dva druhy činností a přednakládání návěsů a výměnných nástaveb. Také umožňuje lepší kontrolu a pohybu vozových jednotek (přednaložených i prázdných) v rámci areálu,“ doplňuje Ladislav Tesař z DB Schenker.
Dachser Czech Republic sází na tři vyzkoušené prostředky: robustnost sítě, vyvážené toky zboží a důkladné plánování. „V okamžiku, kdy vidíme potenciální riziko přehlcení jedné pobočky, můžeme velmi jednoduše upravit toky zboží a přesměrovat je na jiné pobočky, posílit kompetenci jiných poboček pro svoz zboží a tím dané pobočce odlehčit objemy. Zároveň s tím ji můžeme posílit, ať už přemístěním dodatečné manipulační techniky či navýšením personálního obsazení,“ upřesňuje Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic. Dodává, že efektivitu fungování všech procesů v cross-docku posilují kvalitní data od zákazníků zasílaná s dostatečným předstihem, a to nejen co se počtů zásilek týče, ale také jejich přesné specifikace, jako je typ balení, velikost a hmotnost zásilky. „Velmi se nám osvědčil tok dat přes EDI,“ dodává Jan Polter.
Veronika Skopová z Yusen Logistics (Czech) zdůrazňuje, že riziko přehlcení pracoviště může vyplývat z vnějších vlivů. Jedním ze stěžejních faktorů je tedy důkladné plánování toku příjmů a výdeje a komunikace mezi jednotlivými odděleními. „Názorným příkladem je zpožděný kamion pro příjezd na vykládku, kdy dispečer nashromáždí detaily o materiálu, který je na něm naložený. Tuto informaci musí neprodleně postoupit vedoucímu směny na skladě, který určí, na jaké rampě bude kamion vykládat. V ten samý moment zákaznický servis kontaktujte dopravce pro výdej, který čeká na zpožděný materiál. Dopravce je tak včas informován o zpoždění a řidič si podle toho rozvrhne bezpečnostní přestávku. Ideálním řešením je, když se oba kamiony potkají vedle sebe na rampách ve stejný čas a materiál se převeze z jednoho kamionu na druhý.“
„Zboží jde rovnou na kompletaci“
Touto formou je zaváženo zboží do všech našich prodejen. Nespornou výhodou oproti klasickému skladu je vysoký počet produktů na jednom čtverečním metru. Zboží je ve skladu krátkou dobu, což přináší minimalizaci skladování a jde našim zákazníkům s maximální dobou trvanlivosti. Není zaskladňováno, ale jde rovnou na kompletaci. To přináší další úspory v podobě snížení počtu potřebných vysokozdvižných vozíků a jejich řidičů.
Tomáš Böhm, vedoucí logistiky, Billa ČR
„Cross-dockové operace máme outsourcované“
Klíčovou podmínkou spolupráce je, aby jediný poskytovatel prováděl jak skladové operace, tak i distribuční činnosti. Ten musí splňovat veškeré legislativní a hygienické standardy. Požadujeme, aby jejich vozový park nebyl starší než pět let, a abychom měli k dispozici dostatečně kvalifikovaný personál. Pracovníci tohoto poskytovatele vystupují na trhu pod naší značkou Kofola, proto klademe velký důraz na jejich profesionální vystupování a kvalitu poskytovaných služeb vůči našim zákazníkům.
Vladimír Čoček, supply chain director, Kofola ČeskoSlovensko
„Fantastický symfonický koncert“
Každý ze skladových operátorů má k dispozici aplikaci, kde může sledovat den po dni počet lidí na svojí směně vzhledem k dovoleným a pracovním neschopnostem. Žádost o dovolenou nebo uvolnění z pracovního procesu pak schvaluje vedoucí směny. Vedoucí směny zároveň ve spolupráci se zákaznickým servisem sleduje nárůst objemu vzhledem například ke státním svátkům a dopředu tak řídí počet lidí na směnách. Práce na cross-docku je nesmírně náročná; je to souhra oddělení dopravy, oddělení administrativy, oddělení zákaznického servisu a skladové operativy. Pokud se vám podaří tato oddělení naladit na správné noty, pak jen sledujete každodenní fantastický symfonický koncert.
Veronika Skopová, branch manager, Yusen Logistics (Czech)
Článek připravil: Filip Hubička
Úvodní foto: Rhenus Logistics