Strategie vyšších zásob se nám vyplatila během dodavatelské krize, potom už méně
O logistice koupelen a kuchyní s Pavlem Hampejsem, SIKO
SIKO je největším prodejcem koupelnového a kuchyňského vybavení s obratem přes šest miliard korun. Na kraji jihočeských Čimelic vlastní rozsáhlý areál s centrálou, sklady, showroomem i rodinným muzeem. V současnosti jde o jedinou logistickou centrálu firmy, která přijímá zboží z celého světa a dodává do převážné části Evropy. Provedl nás supply chain director Pavel Hampejs.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 210 (březen–duben 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Loni jste rozšířili skladové kapacity v centrálním skladu v Čimelicích. Kolik zboží sklad aktuálně pojme?
V současné době jsme schopni uskladnit přes 65 000 palet na ploše 30 000 metrů čtverečních zateplených skladů se zakládací výškou 11 metrů. K dispozici máme i další plochy pro skladování o velikosti okolo 5000 metrů čtverečních. Pokud bychom započítali i sklady na našich pobočkách, pak lze hovořit o 200 000 paletových pozic.
V části haly skladujete poměrně těžký sortiment, což mělo vliv na nosnost použitých regálů a únosnost podlah. Jaká jsou další specifika, která provázejí skladování vašeho sortimentu?
Máme velmi různorodý sortiment, což je v našem odvětví běžné. Při stavbě nové skladové haly, která byla zkolaudována v loňském roce, jsme museli předem počítat i s tím, že tam umístíme nejtěžší sortiment, tedy dlažby a obklady. Protože jsme tuto halu o ploše 10 000 metrů čtverečních přistavovali ke stávajícím halám, bylo nutné vyřešit výškový rozdíl daný místním členitým terénem. V některých částech bylo nezbytné dorovnat až osmimetrový výškový rozdíl a celou stavbu následně zabezpečit hlubokými piloty a nestandardně silnou podlahou.
Využíváte ve skladu nějaké automatizované nebo robotizované technologie? Nebo o takových možnostech uvažujete?
V současné době tyto technologie nevyužíváme. Před realizací poslední konvenční haly jsme si dělali ekonomickou studii ohledně využití automatizovaného sila pro skladování a výdej dlažeb, nicméně z ekonomického hlediska by jeho implementace pro nás nebyla rentabilní. S růstem objemu našich e-commerce aktivit a orientací na expanzi do zahraničí aktuálně zvažujeme dva nové projekty, a to systém Autostore pro skladování a výdej drobného zboží a poloautomatizaci pracoviště pro balení e-shopových zásilek.
Jaké technologie využíváte pro sledování a řízení skladových zásob?
V současné době kombinujeme dva systémy pro řízení zásob v našem centrálním skladu. A to řízení zásob jak přímo v SAP, tak především pomocí softwaru Veritico od společnosti Logio. Tento software využíváme i pro doplňování zásob zboží na našich pobočkách v České republice a na Slovensku.
Jakým způsobem se vyrovnáváte se sezonními výkyvy poptávky? Lze uspokojivě predikovat poptávku a návazně plánovat logistické toky?
Náš sortiment nepodléhá výrazné sezonnosti. Změny v objemu prodejů jsou spíše řízené našimi promočními aktivitami.
Z jakých zemí či kontinentů k vám zboží nejčastěji přichází a jak důležitá je ve strategii firmy okamžitá dostupnost zboží pro interní i externí zákazníky?
Strategie dostupnosti zboží pro naše zákazníky je klíčová, proto se snažíme držet vyšší skladové zásoby. To se nám vyplatilo například před dvěma lety, kdy došlo na trhu k výpadkům zboží a prodloužení dodacích lhůt od dodavatelů. Vyšší zásoby nám výrazně pomohly tyto výpadky překonat a zajistit tak pro zákazníky okamžitou dostupnost zboží. Dodavatele máme téměř z celého světa, z evropských zemí i ze zemí mimo Evropskou unii.
Změnily váš přístup ke skladovým kapacitám a optimalizaci zásob krizové zkušenosti načerpané od vypuknutí pandemie přes dodavatelsko-odběratelskou až po energetickou a inflační krizi?
Jak jsem zmínil, strategie vyšších zásob se nám vyplácela v době dodavatelské krize, na druhou stranu nás dohnala v době, kdy výrazně stouply úrokové míry a držení vyšších zásob bylo spojeno s vyššími náklady. V té době jsme implementovali program na optimalizaci skladových zásob. Ten nám přinesl úsporu v hodnotě zásob přes sto milionů korun.
Máte 38 prodejen v Česku a 13 na Slovensku. Jakým způsobem se zboží dostává z distribučního centra v Čimelicích do kamenných obchodů?
Při plánování velikosti zásob na pobočkách a jejího doplňování nám pomáhá software Veritico. Současně nám chodí objednávky přímo z prodejen. Naši zákazníci si mohou vybrat z asi 16 tisíc položek, které držíme skladem, zároveň si mohou u nás vybrat i zboží na objednávku z katalogů našich dodavatelů, které jim objednáme a doručíme. Většinu našich poboček zavážíme denně. Do největších poboček pak zavážíme vybraný sortiment napřímo od našich dodavatelů. Při distribuci zboží na naše pobočky spolupracujeme s desítkami přepravců, a to především při importu zboží a exportu do zahraničí. Využíváme i lokální dopravce, například Šikotrans.
Provozujete také e-shop. Kolik procent zboží je prodáno tímto způsobem a jak se odlišuje logistika napojená na online prodej?
Podíl e-shopových prodejů se pohybuje okolo 30 procent obratu společnosti a nadále roste. Navíc je tento kanál pro nás klíčový pro plánovanou expanzi do zahraničí. Naší prioritou je především kvalita poskytovaných služeb a spokojenost našich zákazníků. Pro distribuci e-shopových přeprav využíváme především služeb DHL, PPL a Zásilkovny.
Kolik e-shopových zásilek vyexpedujete denně z Čimelic?
Přibližně jde o 500 objednávek denně, ale podobný počet si zákazníci vyzvedávají na prodejnách. Vratky z online prodeje tvoří 1–2 procenta všech doručených zásilek.
Pro Maďarsko využíváte pouze e-shopové B2C zásilky, nebo zde fungují třeba partnerské výdejny či pick-up boxy?
Pro distribuci B2C objednávek do Maďarska spolupracujeme s přepravními společnostmi, které zákazníkům doručí zásilku na adresu, pravidelně dovážíme zboží i našim B2B partnerům, a to ve spolupráci s našimi smluvními přepravci.
Jaké jsou nejdůležitější metriky, které používáte k hodnocení výkonu vaší logistiky a dodavatelského řetězce?
Zaměřujeme se především na vysokou kvalitu a servisní úroveň našich služeb pro naše zákazníky i obchodní partnery. Z hlediska optimalizace se díváme na velikost zásob v absolutní hodnotě a její vyjádření v dosahu zásob. Dále samozřejmě sledujeme naše nákladové ukazatele a ukazatele měření operační efektivity skladu.
Zboží pro e-shopové objednávky balíte do použité kartonáže. Jakou máte odezvu od koncových zákazníků?
Naši zákazníci tento krok vnímají velmi pozitivně. Dáváme tak společně použitým krabicím druhou šanci. Místo slisování a likvidace zůstanou v oběhu. Udržitelnost je pro nás zásadní, je to téma, které rezonuje.
Jakými dalšími způsoby se v rámci logistiky nebo packagingu snažíte redukovat uhlíkovou stopu?
Zaměřujeme se na lepší vytěžování přeprav, tedy optimalizace ložení zboží na paletách, vytěžování kamionů. Usilujeme o to, aby naši přepravci měli moderní flotilu. Úspěšně pokračujeme v budování sítě vlastní fotovoltaické elektrárny na našich budovách a logistických halách a přemýšlíme o možnostech agregace elektřiny například pomocí elektrolyzéru na vodík. Prošli jsme dvěma cirkulárními scany odpadu s analýzou odpadových toků. Díky implementaci doporučené strategie nakládání s odpady a jejich opakovanému využití jsme dosáhli významných úspor v nákladech i emisích oxidu uhličitého a snížili jsme množství papírového, respektive lepenkového odpadu téměř o třetinu.
Zmínil jste fotovoltaickou elektrárnu. Jaká je její kapacita a jak velkou část lokální spotřeby jí průměrně pokryjete?
V současné době má výkon téměř 500 kilowattpeaku a pokrývá přibližně třetinu naší spotřeby. V polovině letošního roku plánujeme spuštění další elektrárny o výkonu 798 kilowattpeaku. K této elektrárně bude připojena i baterie s kapacitou jedna megawatthodina, kterou budeme využívat ve skladu pro nabíjení naší manipulační techniky. Předpokládáme, že po spuštění této elektrárny budeme schopni pokrýt naši spotřebu ze 70 až 80 procent.
V letošním roce bude dokončen úsek dálnice mezi Příbramí a Pískem. Bude pro vás mít významnější přínos?
Dokončení každého úseku dálnice pomůže zrychlit dopravu a zkrátit časy přeprav. V tom nám těchto 32 nových kilometrů určitě pomůže. Na druhou stranu se nám nový úsek dálnic z důvodu nárůstu mýtných poplatků promítne do nákladů na přepravu.
Co nového v logistice plánujete pro následující měsíce či léta?
Připravujeme další expanzi do zahraničí a efektivní logistika je samozřejmě nutnou podmínkou. S touto strategií je spojena i loňská akvizice společnosti Livea, významného e-shopu s koupelnovým zbožím ve Francii a dalších evropských zemích. Zaměřujeme se na optimalizaci logistiky v rámci celé Evropy. Pokračujeme v dalším zkvalitňování procesů balení e-shopových zásilek a optimalizaci skladování menších produktů.
Budete moci využít skladové kapacity řetězce Livea?
Livea má centrální sklad ve francouzských Metách. Už když SIKO v roce 2022 kupovalo majoritu této firmy, velmi se zvažovaly logistické možnosti. Aktuálně není ještě o ničem rozhodnuto, ale je pravděpodobné, že centrální sklad společnosti Livea se výrazně rozšíří. A SIKO bude tyto kapacity využívat. V současnosti dochází k datovému propojení na úrovni podnikového systému SAP.
Centrální sklad v Čimelicích
Skladové prostory v Čimelicích tvoří celkem pět hal, poslední o ploše 10 000 m2 přibyla v loňském roce a vystavěla ji společnost Metrostav. Centrální sklad obsluhuje síť vlastních prodejen, velkoobchodní i e-shopové aktivity.
Haly mají na výšku až 14 metrů se zakládacím patrem v 11 metrech. Skladové prostory zahrnují 30 000 metrů čtverečních a 65 000 paletových pozic. Denně tu přijmou a vyexpedují zboží pro třicet kamionů. Skladem drží 16 000 výrobků, dalších 40 000 přes sklad jen „proteče“ – to jsou případy, kdy si zákazník objedná zboží např. na prodejně z katalogu dodavatele, které nedrží společnost skladem, produkt pak musí fyzicky projít přes sklad. Na tři směny zde pracuje přibližně 100 skladníků.
Převážnou většinu skladu tvoří stacionární příhradové regály od firmy Stow s vysokou nosností, protože se do nich ukládá např. těžká dlažba. Manipulaci obstarává technika značky Jungheinrich, v omezeném počtu pak Linde Material Handling. V současnosti SIKO nedisponuje žádnou pokročilejší skladovou technikou, která by automatizovala nebo robotizovala intralogistické procesy. Do budoucnosti se ale zvažuje systém kubického skladování malých položek, např. Autostore, a poloautomatizované řešení pro pracoviště balení e-shopových zásilek.
4 poznatky Pavla Hampejse o logistice společnosti SIKO
1. S růstem objemu našich e-commerce aktivit a orientací na expanzi do zahraničí zvažujeme dva nové projekty, a to systém Autostore pro skladování a výdej drobného zboží a poloautomatizaci pracoviště pro balení e-shopových zásilek.
2. Sortiment nepodléhá výrazné sezonnosti. Změny v objemu prodejů jsou spíše řízené našimi promočními aktivitami.
3. Dodavatele máme téměř z celého světa, z evropských zemí i ze zemí mimo Evropskou unii.
4. Program na optimalizaci skladových zásob nám přinesl úsporu v hodnotě zásob přes sto milionů korun.
Pavel Hampejs v číslech
01/2022: Ve společnosti SIKO koupelny & kuchyně se stává supply chain directorem.
11/2011: Nastupuje do společnosti Unilever CR, nejdříve na pozici customer service manager CR&SR, od července 2015 do prosince 2021 je supply chain managerem.
06/2008: Stává se supply chain operations managerem ve společnosti Philips, v níž působí do dubna 2010.
2002: Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.
1999: Začíná pracovat pro společnosti Unilever CR, na pozici planning manager Foods působí devět let.
Rozhovor vedl Stanislav D. Břeň
Foto: 1x SIKO, 5x Stanislav D. Břeň