Monitoring flotil: co a proč sledovat
Bezpečnost, efektivita a zodpovědnost jsou klíčové faktory, které podporují zavádění monitoringu manipulační techniky. Sledování přispívá k minimalizaci nehod a dodržování nastavených procesů.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 210 (březen–duben 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
V logistickém prostředí hraje sledování a správa flotily manipulační techniky důležitou roli při efektivním i bezpečném využívání technických i personálních zdrojů.
Aby to dávalo smysl
DHL Supply Chain sleduje několik klíčových metrik a ukazatelů. „Patří mezi ně především přehled vozíků v jednotlivých skupinách a lokalitách, což nám umožňuje lépe plánovat jejich využití a distribuci,“ říká Ivan Kozmon, manažer pro rozvoj distribučních center DHL Supply Chain. Firma dále sleduje aktuální stav motohodin, aby mohla efektivně predikovat nutnost servisních intervencí. Nezanedbatelným prvkem je i monitoring škodních a otevřených servisních událostí. „Využitelnost a vytíženost vozíků jsou dalšími důležitými metrikami, které umožňují optimalizovat jejich nasazení a minimalizovat časy nečinnosti. Analyzujeme také servisní náklady, abychom identifikovali případné trendy a možné úspory,“ uvádí Ivan Kozmon. Další důležitou metriku představují nebezpečné události, jež jsou klasifikovány podle dohodnutých kritérií či kategorií.
Ve společnosti DB Schenker využívají systém pro správu vozového parku MHE Connect. „Nabízí přehledný přístup k údajům o flotile a vytváření sestav na míru. Funguje online s RFID přístupem s uživatelskými rozhraními pro jednotlivé provozní jednotky,“ informuje ředitelka nákupu Markéta Markesová.
„Měřit můžeme ledacos, musí to ale dávat smysl. Co se týká bezpečnosti, tak u manipulační techniky měříme a vyhodnocujeme nehodovost a sledujeme a vyhodnocujeme nárazy řidičů,“ říká Pavel Mráz, asset manager společnosti Yusen Logistics (Czech). Z hlediska ekonomiky provozu jsou hlavními parametry, které v Yusenu měří, celkové náklady vlastnictví po dobu životního cyklu stroje, náklady na motohodiny (Mth), poruchovost (četnost) vzhledem k počtu Mth i stáří strojů a využitelnost techniky (kromě specifických případů však není pro firmu stáří techniky prioritní parametr).
„Z provozních ukazatelů, které ovlivňují prostoje techniky, monitorujeme hlavně kvalitu servisního partnera, zejména rychlost servisních zásahů, dostupnost náhradních dílů a počet reklamací souvisejících s opakovanou opravou. Součástí těchto ukazatelů je i management baterií, kdy sledujeme provozní kapacitu baterie a evidujeme počet nabíjecích cyklů nebo online škody s dokumentací přímo v místě vzniku škody,“ pokračuje Pavel Mráz. Cílem je prostřednictvím elektronizace a digitalizace sjednotit řízení technických procesů s finančním řízením nákladů v jeden na sebe navazující proces za účelem dosahování dlouhodobých úspor.
Bezpečnost, zodpovědnost, efektivita
Podívejme se také na to, jak na monitoring vozíků a flotil pohlížejí zástupci dodavatelů manipulační techniky. „Zájem o sledování a správu flotily se stále zvyšuje. Rostou nároky na bezpečnost provozu a zvýšení zodpovědnosti k manipulační technice. Stále více se hledí na čísla, vedení vyžaduje od vedoucích jednotlivých středisek měřitelná data, podle nichž bude možné navýšit celkové využití flotily a dohledat časté viníky nehod nebo řidičů, kteří neznají nebo nerespektují správné zacházení s baterií,“ říká Petr Panáček, manager advisory services ve společnosti Toyota Material Handling CZ. Podle něj je zájem o sledovací prvky pořád větší a zákazníci neberou zranění na pracovišti nebo případné bezpečnostní legislativní nedostatky na lehkou váhu: „Jsou ochotni investovat, zvýšit bezpečnost v provozu a sami se tak krýt v případě škody nebo úrazů.“ Za nejpoužívanější metriky fleet managementu (systém I_Site) označuje grafy baterií, způsoby odhlášení ze stroje (z toho mohou plynout i penalizace za špatné zacházení); nárazy a hodnoty nárazů, s dostatečným signálem GPS i místo nárazu; stavy motohodin; využití smlouvy (pokud flotilu tvoří stroje v nájmu); čisté časy operace s technikou a dohledání případných „prostojů“. V neposlední řadě je zájem o celkový přehled nákladů, často zde uživatelé dohledávají i dokončené revize ve formátu PDF. Uživatelé s předprovozní kontrolou se zaměřují i na výsledky a chybně zodpovězené kontroly,“ dodává Petr Panáček.
Rostoucí zájem o sledování flotily manipulační techniky potvrzuje také Pavel Králík, produktový manažer společnosti Jungheinrich (ČR): „Důležitá je v tomto ohledu především velikost flotily, aby nasazení systémů fleet managementu dávalo smysl a uživateli přineslo zajímavá data.“ Klienti, kteří využívají Jungheinrich Fleet Management System, mají možnost vybírat si z různých modulů dat. „Vždy je nutné mít modul Základ, který je také hojně poptáván. Umožňuje správu přístupů k vozíkům, dává jasný přehled o flotile napříč všemi provozy klienta a poskytuje základní přehled o využití vozíků prostřednictvím sledování nájezdu motohodin,“ vysvětluje Pavel Králík. Velmi často se modul Základ doplňuje o modul Provozní náklady, v němž zákazník vidí veškeré servisní zprávy včetně nákladů, a modul Nárazy, který dává možnost sledovat, jak který řidič s vozíkem zachází. „Zajímavý a často poptávaný modul je Předprovozní kontrola, kdy má každý řidič povinnost před rozjetím vozíku potvrdit na displeji otázky, které ho navádějí k řádné kontrole vozíku. Dotazy si může každá firma definovat podle svých představ. Další moduly jsou Produktivita, Údržba a Battery management,“ doplňuje Pavel Králík.
Podle Martina Řeháka, manažera tréninku a produktové podpory společnosti Linde Material Handling Česká republika (systém connect:desk, resp. connect:cloud), je třeba rozčlenit požadavky na správu flotily do dvou oblastí. „První je princip přidělení stroje konkrétní osobě, případně konkrétním osobám. Jedná se o přihlašovací systém, který je schopen odlišit toho, kdo smí daný stroj ovládat, a zároveň je schopen stanovit omezení jednotlivých operátorů. Zde mluvím o lékařské prohlídce či vlastnictví oprávnění na stroje.“ Druhou oblast podle něj tvoří samotný nástroj, který je schopen sledovat a analyzovat fungování techniky: „Klíčem k využití analýz u fleet managementu je delegování člověka, který bude data sledovat, vyhodnocovat a používat. Mám-li dedikovanou osobu, která definované ukazatele sleduje a vyhodnocuje, přinese mi to úsporu, větší výdělek a jednodušší správu.“ K metrikám, jaké uživatelé nejčastěji sledují, uvádí, že jde o nájezdy celkové pro jeden stroj, nájezdy v kombinaci s konkrétním operátorem, dále způsob použití stroje, pauzy, plynulost jízdy či manipulace. „Za důležité jsou považovány také baterie a způsoby nabíjení,“ dodává Martin Řehák. Hodně používanou informací je podle něj obraz nájezdů celé flotily, případně porovnání mezi stanovišti nebo závody.
Svůj pohled přidává také Alena Nuslauerová z marketingu společnosti Belet: „Speciální vozíky vyrobené přímo na míru a podle zadání zákazníka osazujeme elektronickým systémem sledování stavu kapacity baterie, průběhů nabíjení, pohybu a časové využitelnosti včetně aplikace přes GSM.“
„Dohled nad 800 kusy techniky“
Pro fleet management používáme vlastní fleetovou aplikaci, jejímž prostřednictvím jsme digitalizovali většinu procesů v řízení a správě techniky. Tímto způsobem řídíme interní pronájmy techniky, servis a údržbu strojů, online kontroly a předávání techniky mezi směnami i objednávání oprav. Komunikace směrem k technikovi probíhá výhradně přes aplikaci fleet, spojení je možné přes jakékoli mobilní zařízení. Prostřednictvím systému spojujeme řízení celého vozového parku bez ohledu na typ, značku nebo lokaci techniky. Na jednom místě tedy máme pod kontrolou nejen provoz manipulační techniky, ale i provoz terminálových tahačů, návěsů a osobních vozidel. Celkem tímto způsobem sdružujeme ve správě flotily asi 800 kusů různé techniky. Jako podpůrné systémy při správě manipulační techniky v některých případech používáme i systémy našich partnerů, jako jsou systémy I_Site nebo ISM Online.
Pavel Mráz, asset manager, Yusen Logistics (Czech)
„Přizpůsobené pro jednotlivé provozy“
Funkční ukazatele našeho systému jsou přizpůsobitelné potřebám jednotlivých provozních jednotek. Pro centrální vyhodnocování procesů jsou celoplošně nastaveny následovně: Využití vozíků v čase; Autorizace přístupu; Vyhodnocení nájezdů v motohodinách; Eliminace a prokazování škod pomocí nárazového čidla; Zrcadlení stavu baterie.
Markéta Markesová, ředitelka nákupu, DB Schenker
„Zaměřeno na lokální i regionální flotily“
V oblasti manipulační techniky dlouhodobě spolupracujeme se strategickým partnerem, společností Jungheinrich. V rámci spolupráce a nastavení využíváme pro naši flotilu vozíků Fleet Management System, který je přímo součástí jejich výbavy. Samotný systém je webový nástroj, který umožňuje na základě definovaných oprávnění sledovat jednotlivé skupiny vozíků v rámci lokální flotily, flotily na úrovni státu, respektive regionu.
Ivan Kozmon, manažer pro rozvoj distribučních center, DHL Supply Chain
Článek připravil: Stanislav D. Břeň
Foto v úvodu článku: Martin Mašín