Městské logistice by pomohla lepší spolupráce s municipalitami
Městská logistika patří mezi nejnáročnější, nejsložitější a nejdražší části doručovacího řetězce. Její význam se ještě prohloubil v době covidu, kdy enormně narostla poptávka po e-commerce, která sice v posledních dvou letech spíše stagnuje, ale firmy i koncoví zákazníci si na rychlé, a především přesné doručení zvykli.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 210 (březen–duben 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopise. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
Zatímco tlak ze strany zákazníků právě na rychlost a přesnost stoupá, doručovací firmy se potýkají s neprůjezdnými ulicemi, které blokují dopravní zácpy, v některých evropských městech také s úplným zákazem vjezdu konvenčních vozidel do jejich center, s nedostatkem prostoru pro parkování na jedné straně a snahou o udržitelnost na straně druhé. Kdo se chce udržet na předních příčkách v pomyslném závodu o zákazníka, musí se intenzivně zaměřit na kvalitní plánování tras, efektivitu doručování a investice do bezemisních vozidel, kol a elektroskútrů. Pomoci by také mohlo zlepšení spolupráce s municipalitami.
„Pro nás je klíčové efektivní využití dat a moderních technologií, které se s rozmachem umělé inteligence a strojového učení stále zdokonalují a umožnují nám efektivně alokovat adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a plánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i s vývojem příštích hodin a dnů. Význam pokročilé analýzy dat a práce s modelací budoucnosti bude podle mého názoru i nadále růst a logistické firmy budou moci dělat čím dál kvalifikovanější rozhodnutí, což povede mimo jiné ke zvyšování rychlosti bez zásadního zdražování služby,“ říká Martin Marek, provozní ředitel technologicko-logistické společnosti Dodo. V souladu s touto strategii představili loni v Dodo hned několik technologických řešení, která fungují na vlastní logistické platformě Gaia. Platforma analyzuje množství dat, na jejichž základě optimalizuje veškeré procesy a maximalizuje kapacitu vozového parku. Součástí je nově např. pokročilý AI prediktor, který dokáže na základě nasbíraných dat s pomocí umělé inteligence předpovídat objednávky zákazníků v dané oblasti na dva týdny dopředu, a to s přesností na konkrétní hodiny a s chybovostí, kterou se konzistentně daří držet pod 10 procent. Kromě toho Dodo začalo s testováním nástroje dynamické cenotvorby, který umožňuje obchodníkům nastavit cenu dopravy v reálném čase na základě aktuální poptávky. „Pokračujeme také s rozvojem zónové logistiky, která funguje na principu sdílení vozidel i objednávek v rámci určité oblasti s cílem maximalizovat využití každého dopravního prostředku a co nejvíc zkrátit cestu k zákazníkovi. Jde o vysoce efektivní a ekologicky šetrný koncept městské logistiky, který řeší více problémů naráz – sníží se provoz na komunikacích, emise způsobené dopravou a v konečném důsledku i ceny za doručení,“ dodává Martin Marek.
Tlak na snižování emisí i efektivitu doručování
Na city logistiku se intenzivně zaměřuje posledních několik let i korporátní oddělení výzkumu a vývoje logistického providera Dachser. Výsledkem je mimo jiné soubor nástrojů a opatření Tool Box, který mohou využít všechny pobočky k získání metodiky, nástrojů i sdílení zkušeností a vytvořit tak řešení na míru dané metropolitní oblasti. Obecně se při realizaci městské logistiky Dachser zaměřuje na snižování emisí a efektivitu doručování. „Po celé Evropě zavádíme koncept Dachser Emission-Free Delivery pro realizaci bezemisního zásobování center velkých měst a pomocí našich nástrojů se snažíme o maximální vytížení vozidel při doručování i svozu zásilek a efektivní plánování tras,“ vysvětluje obchodní ředitel Dachser Czech Republic Jan Polter. Provider už v roce 2020 spustil distribuci kusových a balíkových zásilek pomocí nákladních elektrokol z cyklodepa v Praze, od února dalšího roku pak zahájil distribuci paletových zásilek e-cargokolem.
Dopravci volají po rozšíření mikrodep
Právě zřízení dvou mikrodep v Praze – u Anděla a na Florenci – hodnotí zástupci všech oslovených firem jako pozitivní krok pro doručování zásilek v hlavním městě. „Tato depa jsou pro nás velmi důležitá při závozech širšího centra města. Doručení cyklokurýry má výhodu v tom, že pokud je v ulicích zácpa, doručí balíček mnohem rychleji a dostanou se samozřejmě i tam, kde může mít běžná dodávka problém. A to nejen s vjezdem, ale i parkováním. Jednoznačným pozitivem tohoto způsobu přepravy je snížení hlukového i emisního zatížení center měst,“ říká k tomu generální ředitel DPD Miloš Malaník. Nicméně ani jedno z dep neslouží primárně jako crossdock pro zásilky, ale pouze pro efektivnější a rychlejší distribuci zásilek v těsné blízkosti koncových zákazníků.
„Pro nás by bylo největší pomocí, kdyby se podařilo nalézt vhodné prostory na plnohodnotná mikrodepa, která by mohla využívat i další elektrovozidla, ne pouze kola. Povaha balíkové logistiky neumožňuje ve všech lokalitách a vždy vyloučit velkoobjemové dopravní prostředky a dochází tak prakticky k duplikování doručovacích tras,“ připomíná Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. S obtížemi se nejen GLS setkává v některých městech při hledání vhodných lokalit pro umístění balíkomatů. Právě na budování sítě výdejních míst, třeba solárních balíkomatů, se některé firmy v rámci snižování uhlíkové stopy přeprav v centrech měst zaměřují. Dalším důležitým krokem je už zmiňované větší využívání bezemisních vozidel různých kategorií – od elektrických cargokol přes různá elektrovozítka až po velké dodávky na elektrický pohon.
Nemožnost zaparkovat
Kromě neprůjezdných center měst trápí kurýry velmi obtížné parkování, na některých místech nemohou při vykládce balíků vozidla zaparkovat vůbec. Parkovat ve větší vzdálenosti od cíle pak často není reálné kvůli velkému objemu balíků až do hmotnosti 31,5 kg na balík. „Snažíme se co nejvíce nasazovat cyklo nebo pěší kurýry, to ale také není univerzálním řešením, zejména z hlediska počasí, hmotnosti balíků a počtu zásilek. Zákazníci také chtějí mít svoje balíčky doma rychle a včas, takže neustále optimalizujeme naše trasy a často není možné ani smysluplné, aby se kurýr vracel do cyklodepa několikrát,“ uvádí generální ředitel DPD Miloš Malaník. Vzhledem k tomu, že podmínky pro doručování ve městech se spíše zhoršují, je podle něj třeba neustále vymýšlet nové způsoby, jak zajistit spolehlivost dodání. „Kromě už zmíněné precizní optimalizace tras, rozsáhlé sítě výdejních míst a boxů nejen pro zásilky směrující přímo do nich, ale i pro zásilky neúspěšně doručené na adresy příjemců využíváme již dostupných (sdílených) kapacit, které se na území metropole pohybují. Spolupracujeme proto se společnostmi Liftago Network, Cargo-Bajkeři nebo nově i se společností Bevy,“ dodává Miloš Malaník.
City logistika součástí územních plánů?
Zlepšení situace v oblasti městské logistiky by podle všech oslovených firem určitě pomohlo několik zásadních kroků. Jednak by to měla být vhodná státní podpora bezemisní flotily a investice do lepší infrastruktury veřejných nabíjecích míst, protože chybí dostatek rychlonabíjecích stanic s možností parkování nákladních e-vozidel. Dále pak přijetí koncepce a zvýšení efektivity v budování sítě samoobslužných boxů, podpora cyklistické dopravy ve městech i budování zázemí pro poskytovatele city služeb. Situaci by v neposlední řadě ulehčila také jednodušší spolupráce s municipalitami, např. ohledně otevírání dalších mikro (cyklo) dep i mimo Prahu či zvýšení počtu zásobovacích míst. „Určitě by city logistice prospělo také to, kdyby se stala součástí územního plánování měst, podobně jako je součástí územního plánu silniční infrastruktura a energetické sítě. Pro správné a bezproblémové fungování organismu měst by to bylo velkým přínosem,“ uzavírá Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
„Bezemisně pro osm městských částí Prahy“
Naše bezemisní doručování v centru Prahy nyní zahrnuje osm městských částí, které jsou obsluhovány speciálním e-kolem CT4L s přívěsným zařízením pro europaletu Bicylift. Koncept byl v roce 2022 implementován i pro rozvozy zásilek v centru Hradce Králové. V témže roce 2022 byla také bezemisní trasa dále rozšířena o úsek Kladno – cyklodepo Praha. Ten je obsluhován plně elektrickým vozidlem MAN eTGE 3,5 t s nákladovým prostorem pro čtyři palety a nosností 900 kg. V Praze využíváme mikrodepo na Florenci, stáli jsme u jeho zrodu a nyní už je etablované do našeho konceptu bezemisní city logistiky. V Hradci Králové díky blízkosti pobočky k centru města zásobujeme bezemisně napřímo.
Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic
„Tři hlavní opatření pro city logistiku“
V oblasti city logistiky v České republice bychom mohli situaci zlepšit přijetím několika opatření, která by přispěla k efektivnějšímu a udržitelnějšímu rozvoji městských dopravních a distribučních systémů. Mezi taková opatření patří například zavedení bezemisních zón s omezením vjezdu do centra města, podpora zelené logistiky a zamezení vjezdu standardních dopravních prostředků a upřednostnění alternativních způsobů doručování.
Martin Marek, provozní ředitel Dodo
„Nejvíce výdejních míst na obyvatele, ale…“
Česká republika má v současnosti nejvyšší počet výdejních míst na obyvatele z celé Evropy. To jistě city logistice pomáhá, na druhou stranu je ale její brzdou byrokracie a často malá angažovanost samospráv při spolupráci na budování balíkových služeb pro občany. Rovněž podpora elektromobility u balíkové logistiky v České republice je prozatím pozadu za ostatními zeměmi.
Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika
„Rozhoduje pečlivá optimalizace tras“
Pro nás je velmi důležitá optimalizace tras, tedy aby kurýr zbytečně netrávil na cestě moc času a tím pádem nezatěžoval dopravu. A samozřejmě aby na sebe jednotlivé závozy perfektně navazovaly a doručení bylo rychlé a efektivní i s ohledem na unikátní hodinové doručovací okno, které je součástí našich služeb při doručování na soukromé adresy a je zákazníky vyžadováno.
Miloš Malaník, generální ředitel DPD
Článek připravila Martina Vampulová