Orlen Unipetrol otevřel vodíkovou plnicí stanici v Litvínově
Skupina Orlen Unipetrol uvedla do provozu vodíkovou plnicí stanici v Litvínově. Ta navazuje na stanici v Praze na Barrandově, kterou skupina otevřela letos v březnu. Obě plně samoobslužné, přístupné široké veřejnosti v nonstop režimu a vhodné pro plnění osobních automobilů i nákladních vozidel a autobusů postavila pro Orlen Unipetrol společnost Bonett, jež se bude také starat o jejich servis.
K dispozici v Litvínově jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. „Budujeme veřejně dostupné a plně samoobslužné vodíkové stanice pro automobily, nákladní vozila a autobusy, které jsou v non-stop provozu a u kterých probíhá plnění vozidel stejně jako při doplňování klasických pohonných hmot,“ říká Tomáš Herink, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol. Náklady na vybudování vodíkové stanice dosáhly zhruba 47 milionů korun, z toho dotace z evropských fondů činila téměř 36 milionů. Orlen Unipetrol bude s výstavbou pokračovat, má schválenou evropskou dotaci na stavbu dalších tří vodíkových stanic, a to v Praze, Brně a Ostravě.
Podle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic, do roku 2030 pak 40 stanic. Plány se ještě budou aktualizovat, aby odpovídaly těm v EU. V sousedním Německu je rozvoj vodíkové mobility rychlejší. Země má už více než stovku vodíkových stanic a rychle přibývají další.
První tuzemská vodíková čerpačka byla otevřena v Ostravě společností Vítkovice, druhou spustil Orlen Unipetrol na pražském Barrandově, třetí vodíkovou stanici otevřela společnost Čepro ve svém skladu v Mstěticích u Prahy, ta je ale prozatím určena vybraným zákazníkům a k akademickým účelům. Litvínov je tak čtvrtým místem, kde mají zákazníci možnost čerpat vodík. Podle odhadu ministra dopravy Martina Kupky by v roce 2030 mohlo v ČR jezdit až 50 tisíc aut na vodíkový pohon.