Poptávka po doručování zásilek elektrokoly u zákazníků roste
K trendu snižování emisí z dopravy přispívají někteří poskytovatelé logistických služeb, mezi něž patří i DB Schenker, nejen nasazováním vozidel na alternativní pohony, ale i doručováním zásilek na kolech. V centru Prahy může nákladní elektrokolo denně rozvést až tunu zboží.
Bezemisní doručování zásilek pomocí e-cargo biků začal DB Schenker v České republice zkoušet už před dvěma lety a nedávno službu rozšířil o další depo, nacházející se na pražském Smíchově. Příjemcům v Praze 1, 2 a 5 přiveze domluvené zboží řidič na elektrokole s přívěsem, a to tiše a bez emisí.
„Tato služba si velmi rychle našla své zákazníky. Jsou mezi nimi například sítě obchodů světových značek nebo kancelářské firmy. Denně takto dokážeme doručit až 1000 kg zásilek,“ říká Ladislav Tesař, manažer pozemních přeprav společnosti DB Schenker.
Zásilky do cyklodepa vozí nákladní vozidla na elektřinu. Dále už se překládají do nákladního prostoru e-cargo biku. Pro distribuci na elektrických kolech musí zásilky splňovat jisté provozní parametry. Hmotnost nesmí překročit 250 kg a objemově se musí vejít do 1 m³. Zásilky musí být manipulovatelné, to znamená, že například paletové zásilky je možné rozebrat na jednotlivé kartony.
Náklady za tuto službu s nulovou uhlíkovou stopou jsou přibližně o 30–50 % vyšší v porovnání se standardními způsoby doručování pomocí dodávek se spalovacími motory. „Přesto zákazníci z řad velkých nadnárodních společností tuto službu stále více poptávají. Jedním z důvodů je jejich dlouhodobá strategie snižování emisí CO₂,“ vysvětluje Ladislav Tesař.
Projekt bezemisního doručování zásilek včetně depa na Smíchově podporuje Hlavní město Praha. DB Schenker má v plánu rozšíření této služby i do Brna a dalších měst.